Administrație

Culoar de mobilitate în nordul Clujului. Fosta zonă industrială, viitor hotspot al dezvoltării imobiliare. Vor fi realizate exproprieri!

Zona de nord a Clujului, vizată în ultima vreme de ample proiecte imobiliare și de reconversie urbană, va avea un culoar la standarde europene, care va împleti infrastructura de transport auto cu transportul în comun și cel nemotorizat.

Culoar de mobilitate în zona de nord a Clujului. Foto: brosură de prezentare, site-ul Primăriei Cluj-Napoca

 

 


Un culoar de mobilitate va fi amenajat pe axa de nord a orașului, începând de la Podul Răsăritului (care se află în construcție în prezent și va lega strada Oașului de Răsăritului) și până la Podul IRA. Proiectul va ajunge în dezbatere publică miercuri, 25 mai.

 


Proiectul este prevăzut în Planul Urbanistic General (PUG) al municipiului Cluj-Napoca, dar și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și urmărește crearea unui bulevard ce va crea continuitate între obiectivele aflate în această zonă a orașului, puternic industrializată înainte de 1989. Astfel, se va crea o legătură coerentă între următoarele obiective: Piața Gării, zona Parcului Feroviarilor, Piața 1 Mai, strada Fabricii și zona IRA - Expo Transilvania.

Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News

Din punct de vedere tehnic, proiectul presupune modernizarea intersecțiilor, amenajarea străzilor Răsăritului și Câmpul Pâinii la un profil de culoar cale ferată (16/21 ml) cu benzi de circulație, piste de biciclete, aliniamente de arbori și mobilier urban, modernizarea rețelei de iluminat public stradal și a sistemului de semaforizare, instalarea unui sistem de management al traficului, amenajări dedicate funcțiunilor urbane pe categorii de trafic (pietonal, velo+standuri, auto, parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări), spații verzi, terenuri de joacă, loisir, areal canin, soluționarea rețelelor edilitare integrate în subteran / peisaj urban (distribuții, utilaje de câmp, hub-uri, PT, stații de reglare), colectare ape meteorice, asigurarea condițiilor optime de exploatare și mentenanță.


Potrivit broșurii de prezentare a proiectului realizat de MOSSFERN & NV CONSTRUCT, prin implementarea proiectului se urmărește conectare integrată zonală și generală și asigurarea condițiilor de circulație în regim structurat, fluent, astfel încât principalul efect să fie descongestionarea traficului auto.

Zona, ținta următoarei explozii imobiliare

Un al aspect urmărit de proiect este conectarea zonelor care fie au fost dezvoltate în urma unor investiții recente, fie au preconizate investiții în viitor. Sunt menționate aici Podul Oașului-Răsăritului, Parcul Feroviarilor, Parcul Armătura, reconversia platformei Carbochim, Piața 1 Mai, platforma Clujana și zona Podului Porțelanului, Mărăști Est - Expo Transilvania, zona străzilor Ghioceilor-Beiușului-Plevnei-Câmpul Pâinii, Nod IRA, Ocolitoare Nod 15 - Parcul Est - arealul Băilor Someșeni. Importante proiecte de reconversie urbană au fost anunțate sau au debutat în ultima vreme în zonele menționate anterior, care vor aduce în zonă mai mulți locuitori, dar și afaceri care vor crește numărul de participanți la trafic.


Un rezultat indirect al proiectului va fi și decongestionarea și implicit fluentizarea arterelor supraaglomerate din zonă: strada Paris, zona Abator, strada Aurel Vlaicu, strada Fabricii de Zahăr; zona centrală de trafic tranzitoriu (Sopor/ Someșeni/ Mărăști – Baciu);  strada Oașului – strada Traian; strada Porțelanului – strada Paris; strada Fabricii de Zahăr (segmentele cuprins între: B-dul Muncii - str. Ialomiței - str. Aurel Vlaicu); strada Beiușului (B-dul Muncii - Nod IRA).

Municipalitatea urmărește totodată asigurarea condițiilor primare de urbanizare printr-o rețea de artere pentru reconversia zonelor industriale: zonele Carbochim, Clujana, Fabricii de Zahăr median, Sanex, indirect CUG.


Mobilitate pe șine, atât subteran cât și suprateran

În prezent, în zonă lipsește o rețea integrată pentru circulați autom velo sau pietonală. În ciuda faptului că este descris ca un „cartier cu tradiția bicicletei”, datorită diferențelor mici de nivel, pistele velo lipsesc cu desăvârșire în zonă, iar pe unele porțiuni, lipsesc chiar și trotuarele. Zona nu este adecvată pentru deplasarea persoanelor cu dizabilități. Prezența liniilor de cale ferată neîngrădite prezintă risc major la trecerile pietonale.

Proiectul urmărește soluționare conformă a tuturor palierelor de circulație, pe întreg segmentul cuprins între Nod IRA și Pod Oașului-Răsăritului, prin integrare coerentă în rețeaua urbană de mobilitate (reorganizare + amenajări + echipare adecvată + reglementări dedicate aferente), integrarea în rețeaua de transport public urban și conectarea la circulația feroviară metropolitană, cu trei stații pe magistrala CFR300, conectivitate - Piața 1 Mai, Fabricii de Zahăr, Nod IRA.

Investițiile propuse vor avea rolul de a asigura condițiile legării zonei la transportul public, inclusiv transferul intermodal:

  • CTP (autobuz urban/ metropolitan, troleibuz, tramvai);
  • feroviar (tren, tren scurt/ lung parcurs, tren metropolitan Gilău-Bonțida);
  • metrou preconizat.

Vor fi realizate și amenajări dedicate transportului pietonal, velo, auto și infrastructura aferentă: parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări.

Mai multe spații verzi

Pe lângă măsurile prevăzute în ceea ce privește mijloacele de transport, pentru reducerea surselor de poluare (praf, noxe, zgomot, deșeuri în zone largi neamenajate, floră invazivă) este prevăzută realizarea de plantații de aliniament, spații verzi, terenuri de joacă, loisir, areal canin. Zonele de petrecere a timpului în aer liber vor fi dotare cu mobilier urban, iluminat public și management de trafic prin sisteme inteligente, implementare tehnologii smart city.

În prezent, arealul studiat nu dispune de spații verzi urbane coerent și sistematic amenajate, iar cursurile de apă (Someș, Becaș, și cele două brațe ale Canalului Morii) oferă segmente însemnate de integrare a unor trasee verzi. De-a lungul căii ferate, în arealul de proprietate aflată în administrarea CFR există vegetație neîngrijită: salcâm, salcii, plopi, nuci, frasini, castani, pruni, mesteceni. Specialiștii au identificat mai multe exemplare care, din cauza poziției raportat la viitorul culoar de mobilitate, nu permit salvarea lor.

Pe toate segmentele arterelor propuse spre amenajare se propun spații verzi adiacente. Acestea vor constitui plantații de aliniament, precum și unele spații verzi în zona străzii Răsăritului – Pod Fabricii – străzii Anina și în zona buclelor de circulație aflate în proximitatea podului IRA.

Taluzul căii ferate va fi integrat în peisajul urban în urma realizării împrejmuirii de către CFR, amenajări verzi, inclusiv mentenanță.

Vor fi necesare exproprieri

Documentația citată arată că, în 117 de cazuri, imobile aflate domeniu privat se suprapun cu zona de reglementare/ intervenție a Culoarului de Mobilitate Nord, din care:

 • în 9 cazuri, propunerea se suprapune parțial și peste construcție - casă unifamilială;
 • în 5 cazuri, propunerea se suprapune parțial și peste construcții aflate în UTR RiM (Carbochim, Unirea);
 • într-un caz, propunerea se suprapune parțial și peste construcție aflată în UTR G_p (hală agroalimentară Mărăști IRA, care se va reamplasa în cadrul proiectului adiacent, de regenerare urbană Expo Transilvania);
 • în 8 cazuri, propunerea se suprapune parțial sau preponderent peste construcție - anexă;
 • în 9 cazuri, propunerea se suprapune complet peste construcție - garaj.

CITEȘTE ȘI:

Se montează arcele la podul Răsăritului! Piesele, menite să ofere podului un look european. VIDEO

Patru oferte pentru proiectarea noului bulevard Gară-IRA

Ultimele Stiri
abonare newsletter