Administrație

Clujul va cumpăra autobuze cu hidrogen, din bani europeni. Boc: „Autobuzele cu hidrogen nu mai țin de noutate, ci reprezintă o realitate”.

Autobuzele cu hidrogen vor circula pe străzile municipiului Cluj-Napoca.

Autobuzele cu hidrogen vor fi introduse pe liniile de transport public din Cluj-Napoca/Foto: Emil Boc Facebook.com Autobuzele cu hidrogen vor fi introduse pe liniile de transport public din Cluj-Napoca/Foto: Emil Boc Facebook.com

 

 


Investiția constă în achiziționarea de autobuze cu grup propulsor electric (31 de bucăți cu baterie și alte 25 de bucăți cu pile de combustie alimentate cu hidrogen), ce fac parte dintr-un acord cadru major ce prevede achiziția a 40 de autobuze electrice cu baterie și 40 de autobuze cu hidrogen care vor fi exploatate în sistemul de transport public în comun din municipiul Cluj-Napoca.

 


În 2018, Clujul a introdus și exploatat în sistemul urban de transport public autobuzele electrice de tip Solaris Urbino 12E. Flota de transport public a Companiei de Transport Cluj-Napoca este compusă din 263 de autobuze, 10 microbuze, 80 de troleibuze, 41 de autobuze electrice și 35 de tramvaie. 

Autobuzele cu hidrogen, „doar un punct de plecare”

În 2021, în Cluj-Napoca a fost testat un asemenea vehicul al viitorului. Avantajul acestor autobuze este că nu poluează, prețul însă este pe măsură, astfel încât un asemenea vehicul valorează mai bine de jumătate de milion de euro.


Administrația locală își propune acum să acceseze fonduri europene nerambursabile pentru achiziționarea mijloacelor de transport public electrice și cu hidrogen. 

„Autobuzele pe hidrogen nu mai țin de noutate, ci reprezintă o realitate. Autobuzele cu hidrogen circulă deja pe drumurile Europei. Trebuie să ne gândim și la autobuzele cu hidrogen, pentru că la un moment dat s-ar putea să avem o problemă cu autobuzele electrice. Adică ambele variante sunt verzi, nepoluante și trebuie susținute”, a explicat edilul Emil Boc în ședința de Consiliu Local de luni. 


„Această direcție este una de nivel european, completează dimensiunea electrică și vine să întregească obiectivul nostru de a ajunge neutri din punct de vedere climatic în materie de mobilitate. 

Nu oricine poate implementa un asemenea proiect. Clujul are un avantaj, pentru că are resursa profesionistă și de cercetare capabilă să implementeze proiecte. 


CITEȘTE ȘI: 
Autobuzele electrice, de domeniul trecutului la Cluj? Emil Boc: “Vrem autobuze cu hidrogen”

Este un proiect de pionierat, după cum am reușit încă din 2018 să introducem și autobuzele electrice, dar cu siguranță nu va mai reprezenta o noutate în termen de câțiva ani. Dacă nu începem acum, vom pierde șansa de a obține finanțare europeană și aici, ca deschidere de drum. Repet, hidrogenul nu se va limita doar la autobuze, este doar un punct de plecare. Veți auzi de folosirea hidrogenului și în termoficare, și în industrii sau în alte domenii”, a declarat primarul Emil Boc în ședința de Consiliu Local de luni. 

Pe ce linii vor circula noile autobuze electrice și cu hidrogen?

Potrivit studiului de oportunitate realizat anul trecut și votat, luni, în Consiliul Local și elaborat de specialiștii Universității Tehnice din Cluj-Napoca, noile mijloace de transport în comun vor circula pe următoarele trasee: 
-Autobuze electrice cu baterii - liniile 35, 46 B, 24 B.
-Autobuze electrice cu pilă de combustie cu hidrogen – liniile 21, 31, 36 B, 52.

Prețul unui autobuz electric (18m), potrivit scenariului ales în studiul de oportunitate, este de 900.000 de euro, iar cel al unui autobuz cu hidrogen (12 m) este de 650.000 de euro. 

Scenarii luate în calcul pentru înlocuirea autobuzelor clasice cu autobuze electrice și cu hidrogen/Foto: Primăria Cluj-Napoca

Proiectul ar urma să fie depus pentru finanțare europeană, pe noul exercițiu financiar 2021-2027.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Interes crescut la Cluj pentru tehnologiile inovative de transport. „Viitorul va fi al hidrogenului”

abonare newsletter