Administrație

Podul Garibaldi intră în linie dreaptă. Documentația actualizată așteaptă ultimele avize

Saga eșecurilor privind licitațiile de reabilitare a Podului Garibaldi ar putea lua sfârșit. Primăria Cluj-Napoca parcurge ultimele etape pentru avizarea documentației actualizate și va lansa în curând o nouă licitație pentru modernizare, mai atractivă pentru constructori.

Podul Garibaldi intră în linie dreaptă. FOTO: Arhivă/ Captură ecran video de prezentare pod Podul Garibaldi intră în linie dreaptă. FOTO: Arhivă/ Captură ecran video de prezentare pod

 

 


Podul Garibaldi a revenit în atenția administrației locale anul trecut, când Primăria a atribuit companiei Costin și Vlad Birou de proiectare un contract în valoare de 270.000 de lei pentru elaborarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie, a documentației tehnice pentru obținerea autorizației de construire, a documentației tehnice pentru obținerea autorizației de desființare și a proiectului tehnic pentru podul Garibaldi. 

 


Documentația este aproape de finalizare, intrând recent în etapa de încadrare în procedura de mediu. Clujenii pot aduce propuneri în cadrul proiectului în această etapă, anunță Primăria Cluj-Napoca: 

„Municipiul Cluj-Napoca (…) anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către APM Cluj, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul „Elaborare DALI, DTAC/DTAD și PT+DE pentru realizarea lucrărilor de intervenție și modernizare POD GARIBALDI, deviere rețele edilitare și racordare la străzile adiacente, pentru obiectivul de investiții „Pod peste Râul Someșul Mic pe Strada Giuseppe Garibaldi (Pod Garibaldi) în municipiul Cluj-Napoca, județul Cluj”,  propus a fi amplasat în municipiul Cluj-Napoca, str. Giuseppe Garibaldi, fn, jud. Cluj.


Proiectul deciziei de încadrare și motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul APM Cluj, Calea Dorobanților, nr. 99 în zilele de luni-vineri între orele 09.00-14.00, precum și la următoarea adresă de internet http://apmcj.anpm.ro. Publicul interesat poate înainta comentarii/observații la proiectul deciziei de încadrare în termen de 10 zile de la data publicării anunțului pe pagina de internet a APM Cluj”, se arată pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca.

Un nou studiu de fezabilitate, după patru licitații eșuate

În 2019, proiectul de modernizare a fost scos la licitație de patru ori, însă nicio firmă nu a depus oferte. Astfel, municipalitatea a decis să actualizeze documentația aferentă proiectului.


Viceprimarul Dan Tarcea a declarat, pentru monitorulcj.ro, că odată cu finalizarea acestei etape, documentația va ajunge pe masa consilierilor locali pentru aprobare, urmând ca ulterior să fie lansată licitația de execuție a proiectului.

„Am avut un proiect pentru Podul Garibaldi și mai multe licitații la care nu a participat nimeni și a trebuit să refacem studiul de fezabilitate. Suntem acum în etapa de a obține avizele pentru studiul de fezabilitate și pentru proiect tehnic. În etapa aceasta, avem nevoie și de obținerea avizului de mediu, este singurul aviz pe care îl mai avem de obșiunt, adică cel de la Apele Române și apoi de la Mediu, pentru că ele se eliberează împreună. Așadar, suntem în etapa de încadrare a acestui proiect în procedura de mediu, timp în care toți cei interesați pot să verifice acest proiect și să își spună punctul de vedere. După ce vom obține aceste avize, vom putea intra în Consiliul Local cu studiul de fezabilitate, după care vom putea scoate proiectul la licitație. 


Depinde foarte mult de ce se întâmplă cu Apele Române, pentru că acolo trebuie încheiat un protocol, este o procedură care de regulă durează o lună jumătate, două luni. Nu pot să înaintez un termen, pentru că depinde foarte mult de aceste proceduri care au loc la București înainte de hotărârea de consiliu local”, a declarat Dan Tarcea.

Finanțarea lucrărilor la Podul Garibaldi a putea să fie realizată din fonduri europene sau guvernamentale, însă dacă proiectul nu va fi eligibil pentru axele de finanțare, Primăria va realiza investiția din fonduri proprii, a mai arătat viceprimarul Tarcea.

„Din păcate, axele pentru atragerea de fonduri europene nu sunt pentru parking-uri, nu sunt pentru poduri, doar în anumite condiții, deci aici lucrurile sunt puțin mai complexe, dar în momentul în care o să avem posibilitatea să atragem și va fi vreo axă deschisă, evident, vrem să atragem bani din fonduri europene, tot ce se paote, pentru că sunt o dată pentru proiecte pe mobilitate, sunt proiecte pentru spații verzi, proiecte de regenerare urbană și niște sume prealocate, noi suntem pregătiți și cu alte proiecte, și în momentul în care vom fi eligibili să depunem un proiect, o să mergem mai departe. Acesta este și motivul pentru care municipiul Cluj-Napoca s-a clasat pe locul I detașat în România în atragerea fondurilor europene: am fost pregătiți cu proiecte mature și în pmomentul în care au apărut axele de finanțare, noi am fost pregătiți să depunem proiecte. La fel suntem și aici. Dacă nu vom obține bani din fonduri europene sau din surse gurvernamentale, atunci, desigur, îl vom face din bugetul local”, a afirmat viceprimarul municipiului Cluj-Napoca.

Valoarea investiției s-a dublat din 2014 până în 2019

Despre modernizarea Podului Garibaldi municipalitatea vorbește de circa opt ani. În tot acest timp, lucrările nu au început, dar valoarea investiției s-a dublat. Dacă în 2014 se estima că reabilitarea Podului Garibaldi costă 4,9 milioane lei, în 2017 valoarea totală a investiţiei a crescut la 7,1 milioane lei, iar valoarea totală a investiției a ajuns în ianuarie 2019 la 8,7 milioane lei fără TVA (1,8 milioane euro). 

Obiectivul de investiții era cuprins la finanțare în Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) cu o valoare de 5 milioane lei, conform listei obiectivelor de investiții aprobate pentru județul Cluj în perioada 2017-2020 de Ministerul Dezvoltării. 

Potrivit documentelor Primăriei, lungimea totală a podului este de 50,30 metri. Podul este compus din 9 grinzi pe trei deschideri având structura de rezistenţă mixtă oţel-beton. Lăţimea podului variază între 20 şi 24 metri, iar lăţimea părţii carosabile este de 14 metri. Investiţia presupune lucrări de reabilitare, stăvilare noi, consolidarea infrastructurii existente, rampe de acces şi semnalizare rutieră.

Lucrările la podul Garibaldi erau programate să înceapă în paralel cu cele de la podul Traian.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Cât mai „rezistă” Podul Garibaldi, care așteaptă modernizarea de 8 ani? Tarcea: „Podul nu prezintă niciun fel de pericol pentru nimeni”

abonare newsletter