Actualitate

FOTO. Trotinetele electrice au împânzit din nou Clujul. Cât de utile sunt pentru clujeni aceste trotinete?

Clujul este din nou împânzit de trotinetele electrice, care au dat mari bătăi de cap administrației locale, dar și clujenilor, care se trezeau cu ele în mijlocul străzii.

 

 


În vara anului 2020, pe străzile Clujului au apărut primele trotinete electrice, iar odată cu ele au apărut și plângerile din partea clujenilor, dar și din partea autorităților.

 


Plângerile au fost legate de felul în care mai multe trotinete erau lăsate la voia întâmplării prin oraș, unele în mijlocul străzii, altele aruncate în Canalul Morii. Cu toate acestea, foarte mulți clujeni sunt de părere că aceste trotinete sunt folositoare, iar dacă au fost astfel de incidente în care trotinetele au fost aruncate sau lăsate de izbeliște prin oraș, vina nu ar trebui să fie a operatorilor ci a oamenilor care nu respectă regulamentul.

Ce părere au studenții clujeni despre trotinetele electrice?

Părerile sunt împărțite, unii consideră că sunt o idee inovativă și practică, iar alții sunt de părere că locul lor nu este într-un oraș ca și Clujul.


Diana Maftei, studentă la Jurnalism, consideră că trotinetele pot fi un adevărat pericol pentru pietoni, mai ales în zonele aglomerate din oraș.

„Nu mi se par foarte eficiente. Sunt lăsate peste tot prin oraș, iar cei care circulă pe trotuar cu ele sunt un adevărat pericol pentru pietoni. Clujul nu mi se pare nici cel mai potrivit oraș pentru aceste trotinete, pentru că în zonele pietonale oricum este foarte aglomerat, iar oamenii care le folosesc nu circulă cu ele pe stradă, în spatele mașinilor. Eu nu sunt de acord cu ele. M-am plimbat și eu odată să văd cum e, dar nu am rămas impresionată”, a declarat pentru monitorulcj.ro Diana Maftei, studentă în Cluj-Napoca.


Un alt student la FSPAC, Gheorghiță consideră că trotintele sunt foarte utile, însă oamenii trebuie să le găsească scopul său principal, nu cel de distracție și de a te plimba cu viteză în zonele aglomerate, unde poți accidenta pe cineva.

„Sunt utile. Mai ales în zonele aglomerate, circuli mult mai ușor. Problema este și cine le folosește, pentru că sunt persoane ce le folosesc pentru distracție și merg cu viteză prin zone pe unde nu au voie și pun cumva în perticol și viața pietonilor.


Trotinetele sunt o soluție pentru blocajele din trafic, dar sunt bune și pentru o plimbare plăcută. În același timp sunt greu de controlat. Dar în principiu este o idee inovativă care mai are nevoie de câteva reglementări”, a declarat pentru monitorulcj.ro Gheorghiță Lepșa, student la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării.

Andreea este studentă la Universitatea de Artă și Designe din Cluj-Napoca. Pentru ea, trotinetele sunt perfecte pentru o zi de vară în care vrei să te relaxezi și să vezi orașul.  

„Eu ador să mă plimb cu trotienta electrică, mai ales în perioada asta. Mi se pare că e mult mai plăcut să te plimbi cu o trotinetă, decât să mergi cu autobuzul, care în perioada asta este plin. Eu mă relaxez când mă plimb cu trotineta. Cât despre trotinetele lăsate prin oraș, acest lucru nu ar trebui să se întâmple. Ai o hartă pe aplicație care îți spune exact unde trebuie să lași trotineta. Eu cred că de vină sunt oamenii pentru haosul creat, nicidecum trotinetele”, a declarat pentru monitorulcj.ro Andreea, studentă la UAD.

Ce prevede regulamentul?

Pentru a liniști apele, consilierii locali au aprobat un regulament pentru trotinetele electrice ce prevede locurile în care este interzisă parcarea acestora, dar și ce sancțiuni vor primi atât utilizatorii, cât și operatorii. Regulamentul a intrat în vigoare în luna noiembrie 2020, fiind și primul oraș din România care a pus în dezbatere publică un astfel de regulment.

Regulamentul stabilește, în primul rând, locurile în care este interzisă amplasarea și staționarea trotinetelor electrice atât de operatori, cât și de utilizatori. Așadar, conform regulamentului, staționarea trotinetelor electrice operate de firme private este interzisă în următoarele locații:

- Pe trotuare cu lățime mai mică de 2 m;
- În zona stațiilor de transport în comun, pe toată lungimea stației și 25 m înainte și după stație;
- Pe aliniamentele clădirilor sau a gardurilor;
- În zona standurilor de taxi, pe toată lungime standului;
- În zonele trecerilor de pietoni, pe toată lungimea treceri și 25 m înainte și după trecerea de pietoni;
- În locurile de parcare special amenajate pentru autoturisme;
- Pe spațile verzi;
- În intersecții și la mai puțin de 10 m de intersecții;
- În zona acceselor auto și pietonale;
- Pe șantierele în lucru de pe domeniul public;
- Pe gurile de canal/aerisire sau căminele aferente rețelelor edilitare subterane.

Trotinetele parcate ilegal sunt ridicate ori de operator, ori de RADP

Potrivit Regulamentului, operatorii care aduc trotinete pentru închiriat în Cluj trebuie să anunțe exact numărul lor și să plătească o taxă anuală pentru ocuparea domeniului public.

De asemenea, operatorul trebuie să ridice trotinetele staționate în locațiile interzise în maxim 120 de minute. În caz contrar, acestea vor fi ridicate de pe domeniul public de către Primăria municipiului Cluj-Napoca, prin Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca (RADP) și se va aplica taxa de ridicare, după cum urmează:

- 75,39 lei/bucată, la care se adaugă TVA, pentru operațiunea de ridicare a trotinetelor de pe domeniul public sau privat al municipiului Cluj-Napoca;

- 16,56 lei/zi/bucată, la care se adaugă TVA, pentru operațiunea de depozitare a trotinetelor ridicate de pe domeniul public sau privat al municipiului Cluj-Napoca.

Operatorii privați trebuie să coopereze pentru crearea unei platforme accesibile publicului prin care să fie monitorizate spațial toate trotinetele din Cluj-Napoca.

Amenzi usturătoare pentru cei care parchează trotinetele ilegal

Amenzile sunt usturătoare, în special pentru parcarea ilegală. Amenzile pentru cei care nu respectă măsurile sunt fixate la 200 - 400 de lei. De asemenea, operatorii care nu le ridică în 120 de minute din aceste locuri interzise vor fi nevoiți să scoată din buzunar tot suma de 400 de lei.

Operatorii care amplasează pe domeniul public trotinete electrice fără avizul Serviciul Siguranță circulației din cadrul din cadrul Primăriei municipiului Cluj-Napoca, riscă amenzi între 1.000 de lei și 2.500 de lei.De asemenea, acestea vor fi ridicate de pe domeniul public, prin RADP.

CITEȘTE ȘI:

Alte trotinete electrice aruncate în Canalul Morii! FOTO

abonare newsletter