Actualitate

A fost lansată licitația pentru autobuze fără șofer. Primăria pune la bătaie 27 mil. lei

Clujul va avea, în premieră națională, autobuze autonome în zona istorică a orașului. Primăria Cluj-Napoca „scoate din buzunar” peste 5,5 milioane de euro.

 

 


Primăria Cluj-Napoca a lansat recent licitația pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) pentru achiziționarea primelor autobuze autonome. Valoarea estimată a achiziției este de 27.349.280 lei (peste 5, 5 milioane de euro), potrivit anunțului publicat pe platformă. Suma va fi asigurată din bugetul municipiului Cluj-Napoca.

 


Acordul-cadru prevede furnizarea a minim două și maxim 14 autobuze, cu o capacitate de cel puțin 10 locuri fiecare. Durata acordului-cadru va fi de 48 de luni. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este data de 24 mai 2021, iar criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate-preț.

Potrivit caietului de sarcini al anunțului de achiziție publică, autobuzele vor fi folosite în zona istorică a orașului, în special în zonele greu accesibile și inclusiv pe timpul nopții. Autovehiculele se vor deplasa pe baza unui algoritm software ce primește datele necesare pentru a lua decizii de la seturi de senzori. De asemenea, se arată că viteza de exploatare va fi limitată la 25 km/h pentru autovehiculul Level 3 sau superior, respectiv la 40 km/h pentru autovehiculul Level 4 sau superior. Potrivit caietului de sarcini, autobuzele vor avea și personal de însoțire care va putea să intervină în cazul unei defecțiuni. Sistemul de conducere autonom se va dezactiva automat la solicitarea personalului de însoțire. 


Când ar putea autobuzele fără șofer să apară pe străzile Clujului?

Potrivit primarului Emil Boc, anul acesta ar putea intra în circulație în Cluj-Napoca primele autobuze fără șofer.

„Licitația pentru cumpărarea unor autobuze electrice autonome este gata de lansare şi vom cumpăra câteva. Ne rezervăm dreptul de a cumpăra mai multe, dar ideea e de a achiziționa două ca să vedem cum se vor integra în ecosistemul clujean”, a declarat Emil Boc în luna martie, la un post local de radio.


La începutul anului 2020, primăria a semnat un contract cu Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN) pentru servicii de consultanță. Valoarea totală a contractului a fost de 135.000 de lei, iar UTCN va furniza consultanță pentru achiziționarea unor autobuze autonome electrice. Toate detaliile acestui proiect vor fi puse la punct împreună cu Universitatea Tehnică, instituție care va asigura inclusiv specialiști pentru stabilirea tipului de autobuz care va fi achiziționat.

Reprezentanții Primăriei au anunțat atunci că autobuzele fără șoferi ar urma să fie pe străzile Clujului în cel mult doi ani. Autobuzele au o capacitate destul de mica, de aproximativ 12 locuri, iar acestea vor circula în zonele centrale, unde nu ajung alte mijloace de transport.


Potrivit municipalității, numărul mare de senzori ai acestui autovehicul și complexitatea acestora garantează siguranța în trafic.

Autobuzele ar urma să fie testate timp de un an, iar apoi proiectul ar putea fi extins cu fonduri europene. Costul unui autobuz de acest fel este de aproximativ 350.000 de euro. Dacă acest proiect se va implementa, Cluj-Napoca va fi primul oraș din România care va avea astfel de autobuze, care sunt deja existente în Paris, Lyon sau Viena.

Autobuzele pe hidrogen mai așteaptă

Pe lângă autobuze autonome, primăria își propune să introducă și o flotă de autobuze cu hidrogen, însă acestea mai au de așteptat, cel puțin un an.

„Licitația pentru autobuze pe hidrogen nu e pregătită de lansare, nu le vom cumpăra anul acesta. Dar autonome, da”, a adăugat Emil Boc, în emisiunea radio.

Primarul Emil Boc a anunțat că nu doar municipiul Cluj-Napoca, ci întreaga zonă metropolitană va avea transport în comun 100% nepoluant, până în anul 2028. Promis inițial pentru anul 2026, obiectivul municipalității de a ajunge în întregime la transport public în comun electric, nepoluant va fi atins în anul 2028, estimează primarul Emil Boc. El a menționat că termenul a fost extins deoarece atât flota care deservește municipiul Cluj-Napoca, cât și autobuzele care asigură transportul în comun în zona metropolitană vor trebui să fie nepoluante.

„2028 este anul în care vom avea întreaga flotă de transport în comun nepoluantă. Am avansat inițial anul 2026, l-am analizat cu bugetul pe masă și cu toate documentele, iar 2028 este termenul pe care l-am stabilit. Cluj-Napoca este prins într-un program de transport metropolitan, noi asigurăm transportul nu doar în Cluj-Napoca, ci în toate comunele din preajma Clujului. Asta înseamnă o flotă de transport uriașă și pentru aceasta avem nevoie de investiții multianuale, care nu pot fi realizate doar de la un an la altul, pentru că și Floreștiul, Gilăul, Apahida, Baciu și alte comune din preajma Clujului sunt asigurate, ca transport public prin intermediul municipiului Cluj-Napoca, a Companiei de Transport Public. Atunci, avem nevoie ca întreaga flotă, nu doar cea din municipiu, să fie electrică”, a declarat Emil Boc.

CITEȘTE ȘI 

Primele autobuze autonome din Cluj-Napoca vor fi cumpărate anul acesta

 

 

abonare newsletter