Actualitate

Primăria Cluj îşi ignoră proprii cetăţeni. Construirea blocurilor cu 10 etaje de pe Trifoiului merge mai departe. Specialişti: În doi ani se va ajunge la un colaps pe Bună Ziua

Au ieşit în stradă şi au protestat faţă de ridicarea unor blocuri cu 10 etaje într-o zonă cu înălţime maximă admisă de 4 etaje. Au făcut memorii peste memorii la Primărie şi tot degeaba. Autorităţile locale sunt surde când vine vorba de solicitările cetăţenilor. Ultima speranţă pentru locuitorii de pe Trifoiului: instanţa de judecată.

Foto: Saul Pop

Primăria Cluj-Napoca respinge pe bandă rulantă plângerile prealabile depuse de cetăţenii din cartierul Bună Ziua împotriva construirii unui ansamblu de locuinţe cu 10 etaje şi peste 500 de apartamente.

Ultima plângere respinsă a fost cea depusă de Asociaţia pentru Protecţia urbanistică a Clujului (APUC) care a cerut revocarea hotărârii de Consiliu Local (HCL) nr. 2/26.01.2010 privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) strada Bună Ziua – Trifoiului pentru ansamblul de locuinţe şi revocarea autorizaţiilor de construcţie.


Exces de putere şi ilegalităţi ? “Se asigură satisfacerea intereselor imobiliare ale unor particulari”

Urbaniştii spun în plângere că prin hotărârile pe care le-a emis, Primăria Cluj “ asigură exclusiv satisfacerea intereselor imobiliare a unor particulari ”.

“Actul administrativ a fost emis cu exces de putere şi nelegal. Prin intermediul HCL şi a PUZ-ului aprobat prin actul administrativ se asigură exclusiv satisfacerea intereselor imobiliare a unor particulari ceea ce reprezintă o deturnare nepermisă a acestui instrument de reglementare în materie de urbanism de la scopul instituit de lege. Intervenţia urbanistică permisă prin PUZ nu este justificată şi nici legală de vreme ce prin documentaţia urbanistică se asigură posibilitatea edificării unor imobile de locuinţe colective cu regim  de înălţime extrem de mare, cu retrageri minime de la frontul stradal şi care determină o aglomeraţie urbană excesivă ce nu poate fi susţinută prin actualele trasee circulabile, incompatibilă şi imposibil de susţinut de circulaţiile existente în prezent sau în forma propusă a fi sistematizată prin PUZ, acesta din urmă fiind în contradicţie flagrantă cu realitatea faptică şi imposibil de realizat de vreme ce are în vedere desfăşurarea circulaţiei pe artera Bună Ziua pe 4 benzi de circulaţie (2 benzi pe sens)”, spune Elek Levente, fondatorul APUC.


Exproprieri pentru cauză de utilitate privată

Locuitorii din zonă mai spun că circulaţia pe 4 benzi nu este reală.

“Nici nu poate fi realizată raportat la suprafeţele de teren ce se propun a fi dezmembrate pentru lărgirea străzii Bună Ziua, suprafeţe care sunt absolut nesemnificative în ceea ce priveşte parcelele de teren învecinate ce sunt afectate de corecţia traseului strada Trifoiului şi realizarea intersecţiei cu sens giratoriu. Cu privire la o asemenea corecţie, proprietarii parcelelor învecinate nu au fost consultaţi şi nu şi-ai dat vreun acord, ceea ce reprezintă o veritabilă expropriere pentru cauză de utilitate privată realizată de către autoritatea publică la iniţiativa şi în scopul satisfacerii intereselor unui particular, în contradicţie totală cu prevederile legale şi încălcând astfel drepturi fundamentale ale cetăţenilor.  Activitatea de urbanism nu este o activitate destinată satisfacerii interesului particular al unei persoane şi nici nu pot fi croite reglementările urbanistice după interesul clientului şi încălcarea drepturilor celorlalte persoane”, se mai arată în plângere.


Proteste fără ecou

În luna septembrie doar 20 de persoane au ieşit în stradă să protesteze şi au făcut o “simulare de trafic” pe strada Trifoiului. Oamenii spuneau atunci că sunt foarte îngrijorați de problemele pe care le va crea construirea noului ansamblu cu sute de locuințe pe o stradă cu doar două benzi, atât ca aglomerare a traficului, cât și a numărului insuficient de locuri de parcare, dar și de faptul că viitoarele clădiri cu 10 etaje vor umbri imobilele din zonă, în majoritate case sau blocuri cu maxim 4 etaje.

Reprezentanţii Asociației spuneau la acea vreme că sunt decişi să recurgă și la instanță în acest caz. ”În continuare așteptăm răspunsul la plângerea prealabilă, dar probabil că vom primi un aviz negativ de la comisie, va intra în Consiliu și vom încerca să ne opunem, dar știm că avem șanse slabe pentru că primarul are majoritate, și în cazul în care răspunsul primăriei va fi nefavorabil pentru noi, vom merge în instanță și vom cere anularea PUZ-ului și a autorizațiilor, venind cu o documentare serioasă la care vor lucra atât arhiecți colaboratori ai asociației cât și avocați”, sublinia la acea vreme Elek Levente.


Primăria: toate actele sunt legale

Primăria a decis să nu dea curs plângerii prealabile şi a decis să o respingă, limitându-se să spună că HCL nr. 2/2010 trebuie menţinută deoarece “o considerăm emisă cu respectarea tuturor cerinţelor legale”.

„Considerăm corectă menţinerea valabilităţii autorizaţiilor de construire emise conform PUZ aprobat şi care au produs efecte juridice”, spune arhitectul şef Ligia Subţirică.


“Terenul a fost încadrat în zona locuinţelor individuale şi colective mici. Considerăm că stabilirea reglementărilor de construire pe o zonă din municipiu este dreptul suveran al administraţiei publice locale căreia îi revine sarcina de a gestiona dezvoltarea municipiului în concordanţă cu interesul public şi principiile dezvoltării durabile. Cartierul Bună Ziua a fost proiectat prin documentaţia PUZ Calea Turzii – Bună Ziua Nord ca un cartier multifuncţional în care pot fi amplasate alături de locuinţe şi alte funcţiuni: dotări sociale, servicii, învăţământ, spaţii verzi etc. Zona este caracterizată printr-un grad înalt de complexitate şi printr-o dinamică urbană accentuată, fiind situată pe terenuri de curând introduse în intravilan (1999) constituindu-se într-o zonă de dotări complexe şi rezidenţială”, mai spune Subţirică.

Bună Ziua intră în colaps

În Comisia Municipală de Sistematizare a Circulaţiei din iunie 2016 s-a prezentat un studiu de trafic întocmit de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Din studiul prezentat rezulta că pentru intersecţia strada Bună Ziua – strada Trifoiului se ajunge la o încărcare de 96-97% şi o viteză de circulaţie de 20-30 km/h.

“Concluzia a fost că în maxim doi ani, ţinând cont că întreaga zonă este în dezvoltare, se va ajunge la un colaps pe strada Bună Ziua dacă nu se iau măsuri de realizare de noi artere de circulaţie ca şi alternative la strada Bună Ziua şi dacă nu se lărgeşte strada pentru a crea benzi dedicate pentru viraje la stânga.  Au fost propuse următoarele măsuri: realizarea unui sens giratoriu la intersecţia străzilor Bună Ziua – Trifoiului – Măceşului, care poate ajuta traficul în situaţia în care nu există bandă dedicată pentru viraje la stânga şi realizarea unui studiu de trafic amplu al întregii zone a străzii Bună Ziua de la Calea Turzii până la strada Constantin Brâncuşi care să identifice problemele şi să ofere propuneri pentru rezolvarea acestora. În Comisia Municipală de Sistematizare a Circulaţiei, în urma analizării studiului de trafic întocmit de UTCN, Emil Boc a decis eliberarea autorizaţiilor de construire pentru două blocuri dintre cele patru propuse, urmând ca documentaţiile tehnice întocmite pentru imobilele C şi D să poată fi reanalizate după întocmirea unui studiu de trafic care să cuprindă toate condiţiile solicitate în comisia de circulaţie”, a conchis Subţirică.

Cine se află în spatele investiţiei

Potrivit autorizației eliberate în iunie 2016, în zonă urmează a se construi un ansamblu de locuințe colective 2S+P+8E+2Er. Lucrările au început deja și urmează să fie finalizate în octombrie 2017, investiția fiind estimată la 14 milioane de lei.

Blocurile sunt ridicate de o societate din Cluj deținută de un offshore din Cipru, scrie clujust.ro. Proiectul în discuție se situează între supermarketul Lidl de pe strada Bună Ziua și Grand Hotel Italia. Locuitorii din imobilele de pe străzile Trifoiului, Vasile Conta, Gogu Constantinescu și Bună Ziua, care încadrează terenul unde se intenționează construirea unor blocuri de 10 etaje, au trimis memoriu la Primărie din aprilie 2016, prin care au cerut respingerea cererilor de emitere a patru autorizații de construcție depuse de Gad Real Estate SRL.

Societatea Gad Real Estate SRL are ca asociat unic o firmă offshore din Cipru, Phelma Investments Limited, care, potrivit Monitorului Oficial, este ”reprezentată legal de către Costea Ioana Alina, conform împuternicirii date prin Hotărârea Consiliului de Administrație din data de 25.04.2016”. Ioana Costea este expert contabil, asocial al firmei A&I Consulting. În aprilie 2016, când nemulțumiții depuneau memoriu la Primărie, asociatul unic al Gad Real Estate, Phelma Investments, hotăra: ”Majorarea capitatului social al Societății de la 1.000 lei la 22.301.000 lei prin emiterea unui număr de 2.230.000 părți sociale, cu o valoare nominală de 10 lei fiecare, prin conversia în părți sociale a creanței certe, lichide și exigibile în valoare de 22.300.000 lei deținută de Asociatul unic împotriva Societății”.

Ultimele Stiri
abonare newsletter