Actualitate

Thomas Ciulei: Ce se întâmplă acum în România este o mizerie, CNC desfiinţează producătorii

Regizorul şi producătorul Thomas Ciulei cere Ministerului Culturii să pună la punct un plan de restaurare a filmelor de patrimoniu şi să facă demersuri pentru ca Televiziunea Română să-şi achite obligaţiile financiare faţă de producătorii de film. Totodată, el este de părere că Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) este un organism care desfiinţează producătorii şi că “dacă nu dăm şansa tinerilor producători să debuteze, tăiem şansa unei generaţii întregi”.

Thomas Ciulei a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă susţinută la Cluj-Napoca, că nu are alte arme cu care “să se bată” şi de aceea a interzis difuzarea în România a filmelor sale şi ale tatălui său, Liviu Ciulei. În ceea ce priveşte filmul “2+2”, Ciulei spune că a fost “singura proiecţie”.

“Cred că o comedie are locul ei la un festival de comedie, tema asta să faci o comedie pe această temă, securitate, ce era înainte de 1989, sistem totalitar, nu cred ca e pe gustul multora, adică e o temă sensibilă şi mi s-a părut un lucru bun să ai un public avizat care vrea să guste un subiect făcut în felul acesta, ca comedie şi îmi pare bine că există festivalul acesta la noi. Sunt foarte puţine festivaluri de comedie în Europa, mai sunt undeva în America, probabil fiindcă e considerat entertainment şi mai puţin o expresie a filmului de autor ceea ce eu, în schimb, nu cred. Cred că comedia poate să transmită foarte multe mesaje dificile prin umor. Mie mi s-a părut că sala a fost foarte activă, s-a râs în foarte multe momente, cred că a fost mai bine decât mă aşteptam, nu mă aşteptam. Eu nu arăt filmul foarte des, nu chem prieteni, îl păstrez într-un cerc destul de strâns. Nici echipa nu a văzut filmul înainte. Am fost foarte plăcut suprins de reacţia publicului”, a spus Ciulei.


Regizorul spune că a fost suspendat pentru 2 ani de zile să participe la concursuri şi că TVR încă mai are de plătit la ultimele sale filme.

“Deocamdată e singura proiecţie. Eu am decis să retrag filmele mele şi filmele tatălui meu pe motive diferite. În legătură cu filmele mele, ultimele două filme sunt finanţate de Televiziunea Română, care a întârziat enorm cu plăţile la «2+2» mai are încă plăţi de făcut. Totuşi, firma mea a terminat filmele şi din cauza întârzierilor am fost suspendat să particip la concursuri timp de doi ani de zile şi nu ni se dă ultimele două tranşe. În legea cinematografiei se specifică că TVR trebuie să cofinanţeze. Ei nu s-au ţinut de contracte. Noi am făcut tot posibilul să terminăm filmele şi totuşi suntem penalizaţi. Eu nu cred că este corect. Cred că Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) ar trebui să sprijine producătorii, ar trebui să mă încurajeze, să mă dea ca exemplu, uite cineva care a întâmpinat dificultăţi a terminat filmul, dar nu, eu sunt penalizat. Mi se pare inadmisibil un asemenea comportament, se ştie foarte bine care sunt greutăţile producătorilor să termine filme”, a mai spus regizorul.


El a dat ca exemplu filmul "Pădurea spânzuraţilor", regizat de Liviu Ciulei, din al cărui negativ original ar lipsi circa 40 de minute.

“În legătură cu filmele tatălui meu, noi avem în ţara noastră o situaţie destul de gravă cu patrimoniul naţional. Avem foarte multe filme care trebuie restaurate şi nu se restaurează nimic, sper ca măsura aceasta, aceste discuţii în urma interzicerii difuzării filmelor lui Liviu Ciulei să ducă la o discuţie generală despre ce  trebuie să facem ca patrimoniul nostru să nu se piardă şi asta înseamnă că trebuie să ne apucăm de urgenţă de restaurat nişte filme. Este adevărat că «Pădurea Spânzuraţilor» în comparaţie cu un film ca «Moromeţii» este într-o stare mai bună dar sunt foarte multe filme şi dacă directorul CNC, doamna Mitran (n.red. Anca Mitran) susţine că nu s-au făcut cereri pentru restaurările filmelor ce pot să răspund decât ce se întâmplă cu filmele unde nu mai este regizor, nu mai este operator şi nu se mai fac cereri. Alea rămân în arhivă să le mănânce umezeala şi şobolanii. Trebuie să salvăm ce e de salvat. Eu cred că trebuie pus la punct un plan din partea Ministerului Culturii pentru restaurarea filmului «Pădurea Spânzuraţilor», care s-a pierdut, a fost o posibilitate foarte mare de restaurare a acestui film, 40 de minute din negativul original lipsesc. A fost o iniţiativă de restaurare care s-a pierdut din caza dezinteresului CNC pentru restaurarea filmului. Nici CNC-ul de astăzi nu consideră că filmul «Pădurea Spânzuraţilor» ar trebui restaurat. Mi se pare o situaţie catastrofală în care ne aflăm şi mai catastrofală direcţia în care mergem. Nu pot să înţeleg poziţia CNC-ului care astăzi susţine că de fapt acest film nu trebuie restaurat. Adică oamenii aceştia care au venit să restaureze «Pădurea Spânzuraţilor» sunt proşti şi că băgau 250.000 de euro într-o chestie care nu trebuie făcută. Mi se pare absolut jenant o atitudine de acest fel. Cred că trebuie făcut un plan pentru restaurarea acestui patrimoniu. Ministerul Culturii trebuie să eleboreze un plan care are la bază analiza situaţiei patrimoniului şi a începerii restaurării acestuia, fiindcă avem foarte multe filme bune şi nu s-a restaurat nimic în 25 de ani şi lucrul acesta trebuie să se schimbe, în curând va fi prea târziu”, a mai spus Thomas Ciulei.


Thomas Ciulei spune că există cel puţin încă 10 producători care au fost daţi în judecată.

“În legătură cu filmele mele, unde mai sunt 10 producători în aceeaşi situaţie de a fi daţi în judecată fără să li se plătească ultima tranşă, cer o analiză foarte clară la minister dacă producătorii acestor filme şi-au făcut treaba sau nu. Eu nu pot să difuzez «2+2» că am de plătit drepturi de autor. Nu pot să lansez un film în sală fără plata drepturilor de autor. Cer Ministerului Culturii să reevalueze performanţa fiecărui producător care a fost dat în judecată de CNC şi să se vadă dacă acest producător şi-a îndeplinit obligaţiile, a avut toţi banii la dispoziţie de care a avut nevoie pentru film, cei care au depus toate eforturile să facă filmele să primească şi ultima tranşă, adică CNC să fie un spriin pentru producători nu un organism care îi desfiinţează. Eu nu am niciun interes să interzic difuzarea filmelor, vă daţi seama, am o echip întreagă de actori, o obligaţie faţă de spectatori să se vadă aceste filme, numai că nu am alte arme cu care să mă bat în această situaţie. Această decizie am luat-o numai ca să atrag atenţia asupra situaţiei patrimoniului şi asupra nedreptăţii care se face asupra unor coproducători”, a mai spus Ciulei.


El a participat sâmbătă la unica proiecţie în România a celui mai recent film al său, "2+2", care a avut loc în cadrul Festivalului Internaţional de Film Comedy Cluj, care se desfăşoară în perioada 16-25 octombrie.

“Cred că românul mereu se simte neputincios faţă de ce îi pregăteşte soarta. «Asta e», «aşa a fost să fie», asemenea expresii dau de înţeles că poporului i se întâmplă nişte lucruri asupra cărora nu pot să aibă nicio influenţă, nu poate să le schimbe şi cred că din chestia asta se naşte umorul tipic românesc. Dar ar putea să fie şi tipic pentru alte ţări din est. Fiindcă noi nu suntem obişnuiţi să ne luăm soarta în propria mână, aşteptăm americanii, vorba lui Pintilie «românul nu face pariu cu istoria». Sper ca acest lucru să nu fie încastrat genetic în poporul nostru şi să ştim că viitorul într-o foarte bună măsură depinde de noi. Artiştii din România nu au bani, nu au bani nici în film, nici în realitate. Dacă nu dăm şansa tinerilor producători să debuteze, tăiem şansa unei generaţii întregi. Toţi ne-am produs pe noi pentru că nu aveam producător, nu aveam unde să mergem. O spun cu toată convingerea, nou val a pus stăpânire pe CNC. Este un lucru foarte prost”, a conchis Ciulei.

abonare newsletter