Observator astronomic ultra performant, într-un sat clujean

În comuna clujeană Mărişel există, de opt ani, un observator astronomic ultra performant, situat la cea mai are altitudine din Europa de Sud-Est și fiind unul dintre puţinele centre din zonă care îmbină observarea optică a spaţiului cu radio astronomia.

Observatorul astronomic de la Mărişel a fost construit de doi doctoranzi şi de patronul unei firme din Cluj, din fonduri proprii. Totul a început în urmă cu 8 ani, când cei doi cercetători au decis că platoul Munţilor Apuseni este cel mai bun loc pentru cercetările lor. Aici, cerul este senin în cea mai mare parte a anului, astfel că observatorul este unul dintre cele mai performante puncte de observare a spaţiului cosmic din ţară, relatează Digi24.ro.

Din această vară, observatorul dispune şi de dotări de ultimă generaţie, comandate din Statele Unite ale Americii. Ultima achiziţie este un telescop care a costat 11.000 de euro.

"Noi încercăm să-l folosim pentru obiecte potenţial periculoase pentru civilizaţia noastră, precum asteroizi periculoşi, resturi de nave spaţiale, rachete, sateliţi", a precizat fizicianul Paul Dolea pentru Digi24.ro.

Nu doar astronomia este studiată la Mărişel. Fizicianul Paul Dolea, cel care petrece cel mai mult timp la observator, se ocupă şi de investigarea undelor radio din jurul Pământului. Unul dintre studiile sale vizează detectarea din timp a cutremurelor prin analiza modificărilor ionosferei. Altul urmăreşte identificarea furtunilor electrice.

"Ni se spune că e cod galben de furtună, de inundaţii, de nu ştiu ce alte probleme, dar niciodată nu am auzit: Atenţie, e risc de furtună electrică peliculoasă şi oamenii să plece de pe camp", a mai spus fizicianul.

La observatorul astronomic din Mărişel au avut loc până acum zeci de tabere şcolare, iar în luna septembrie vor fi organizate primele cursuri de astronomie şi radioastronomie pentru profesori, la care care vor participa şi specialişti ai Agenţiei Spaţiale Europene.