Actualitate

Clujeanul Valentin Jucan, membru CNA, nu este de acord cu eliminarea taxei TV

Clujeanul Valentin Jucan, membru CNA, nu este de acord cu eliminarea taxei TV fiind de părere că această taxă este “unica sursă de finanțare externă, are rolul de a garanta independența editorială a posturilor, în folosul cetățenilor” iar dacă aceasta va fi scoasă TVR-ul va ajunge să fie vândut pe bucăţi politicienilor.

Acesta a transmis, prin intermediul unui comunicat de presă, că în calitate de membru al Consiliului Național al Audiovizualului are obligaţia să protejeze interesul publicului. “Și nu este doar o obligație, este, de asemenea,o valoare în care cred”, a afirmat acesta, motiv pentru care se va opune unelor modificări anunţate, marţi, de directorul general al TVR, Stelian Tănase.

“Observ că această propunere (n.r. de eliminare a taxei tv) este, oarecum, justificată de 'nevoia de reformă' și argumentată de '...și englezii fac la fel'. Vă reamintesc că nu facem parte din Imperiu iar TVR nu este BBC. Consider că în acest moment eliminarea taxei tv este o măsură lipsită de rațiune și nu rezolvă nimic. Spiritul și litera Constituției României consacră rolul TVR ca fiind unul strategic, aflat în serviciul public. Taxa tv, ca unică sursă de finanțare externă, are rolul de a garanta independența editorială a posturilor, în folosul cetățenilor. TVR este un uriaș subdezvoltat, vândut politic guvernului care dă mai mulți bani sau șterge mai multe datorii. Acum doriți și eliminarea taxei? Deci, cui vindem TVR? Pe bucați, căror politicieni? Fie desființați TVR, fie îi oferiți independență! Consider că soluțiile din ultima vreme, propuse ca 'reforme', sunt doar niste aberații care au ca unic scop acapararea totală a TVR de către puterea politică și clienții politici. Nu aud reacții ale societății civile! Uneori mai răzbesc ecouri ale unor foști angajați care demască jaful și cenzura din TVR. Oare ce mai așteptați?”, spune Valentin Jucan în comunicat.


De asemnea, clujeanul, membru al CNA, este nemulţumit şi de modificarea componenței consiliului de administrație a TVR prin introducerea reprezentanților Bisericii Ortodoxe Române. “Domnule Stelian Tănase, 'Doamne ajută!'. Dar să ajute la ce anume? Vă propun să aducem și reprezentanții celorlalte confesiuni, reprezentanții armatei române și încă o garnitură de reprezentanți ai serviciilor speciale...”, mai transmite Valentin Jucan.

Jucan oferă şi soluţiile pe care le vede el pentru rezolvarea situației TVR. Acestea sunt redate integral în textul ce urmează:


“A. ELIMINAREA TOTALĂ A PUBLICITĂȚII DIN PROGRAMELE T.V.R.

— existența taxei universale (despre care am mai vorbit), plătită de fiecare cetățean, este suficientă pentru ca T.V.R. să își îndeplinească misiunea, scutește publicul de publicitatea difuzată, acesta beneficiind de programe și informare fără întrerupere;


— se va asigura, în acest fel, și o concurență loială pe piața programelor de televiziune, între televiziunile comerciale și serviciul public de televiziune.

B. DEFALCAREA BUGETULUI T.V.R.


— această defalcare ține cont de cele 5 studiouri teritoriale (Cluj, Mureș, Craiova, Timișoara și Iași) și de necesitățile financiare ale acestora;

— trebuie stimulată creșterea independenței financiare a studiourilor teritoriale, în multe cazuri prin aceasta realizându-se și o eliberare de comenzile editoriale de la centru;


— defalcarea bugetului presupune că un procent din taxa universală să fie distribuit direct către bugetul studioului teritorial fără a mai trece prin filtrul bugetului centralizat;

— defalcarea bugetului înseamnă sprijin direct pentru realizarea conținutului editorial regional, înseamnă o apropiere a T.V.R., prin studiourile teritoriale, de identitatea și problematicile locale și regionale, într-o manieră mult mai aplicată;

— defalcarea bugetului ajută la crearea unei identități audiovizuale regionale prin implicarea directă a studiourilor teritoriale în proiectele dorite de comunități;

C. CONSOLIDAREA ROLULUI ȘI ATRIBUȚIILE CONSILIULUI DE ADMINISTRAȚIE AL T.V.R.

— modificarea legii care reglementează funcționarea S.R.T.V., în sensul eliminării posibilității demiterii consiliului de administrație, în fiecare an, în situația în care Parlamentul respinge raportul său de activitate (știm cu toții că, de cele mai multe ori, respingerea raportului de activitate de către Parlament a fost un simplu mecanism pentru ca politicul să își manifeste voința în interiorul consiliului, implicit asupra conținutului editorial);

— introducerea, prin lege, a unui mandat de 3-5 ani, decalat de mandatul instituțiilor politice, perioadă care nu s-ar suprapune cu ciclurile electorale;

— separarea atribuțiilor Consiliului de administrație de cele ale Colegiului director, așadar, a reprezentanților publicului, desemnați de către Parlament (Consiliul de administrație ar funcționa ca un fel de adunare generală a acționarilor — publicul plătitor — , față de 'executiv'), de directorul general și celelalte persoane din conducerea administrativ-redacțională;

— introducerea, prin lege, a unor criterii clare și precise, profesionale și de probitate, pentru selectarea și desemnarea, prin votul Parlamentului, a membrilor Consiliului de administrație;”

Ultimele Stiri
abonare newsletter