monitorulcj.ro Menu
Educație

Educație juridică în școlile din Cluj

La inițiativa judecătorului clujean Cristi Danileț, în peste 20 de școli din județul Cluj va fi introdus începând de anul viitor opționalul de educație juridică.

Inspectoratul Școlar Județean Cluj (IȘJ) a anunțat că anul viitor opționalul de educație juridică va fi predat în 23 de școli, la 46 de clase, care însumează 1.246 de elevi.

„Sunt 34 de săptămâni de școală, asta înseamnă că acești elevi vor face 34 de ore de educație juridică. Este un început. Discutăm despre anul școlar 2020-2021, dar vreau să cred că anul următor vor fi și mai multe pentru că se ajunge din vorbă în vorbă. Vor discuta profesorii între ei, vor fi și informați în perioada de vară. Foarte multă lume a reacționat pozitiv. Credem că este un început bun pentru următorul proiect, cel de educație financiară, care a progresat în ultima perioadă”, a declarat Valentin Cuibus, șeful IȘJ Cluj, în cadrul unei conferințe de presă.

Educația juridică, esențială pentru tineri

Educația juridică este esențială pentru copii și tineri. Cunoașterea legilor, a drepturilor și obligațiilor înseamnă cetățeni activi, conștienți. În România avem în vigoare peste 9.600 de legi. Toate trebuie cunoscute și aplicate.

„De vreo trei, patru ani avem o colaborare strânsă cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj. Foarte des ați văzut sau ați auzit despre judecători, procurori, avocați care merg în școlile și liceele noastre ca să se întâlnească cu copiii și pentru a le povesti câteva lucruri nu atât despre drepturi, că despre drepturi se studiază la educație civică și socială, cât mai ales despre responsabilități, adică despre proceduri, metodologii, organe competente, sancțiuni, efecte în ceea ce privește respectarea regulilor și a legilor. În România există în momentul de față 10.000 de acte normative, legi, ordonanțe și ordonanțe de urgență. Este un număr care ne sperie și pe noi, profesioniștii, darămite pe cetățeanul obișnuit. În Constituție spune că legile trebuie știute și respectate”, a spus judecătorul Cristi Danileț.

Proiectul-pilot de la Cluj trebuie extins

Începând cu vârsta de 14 ani un copil răspunde penal, dar nimeni nu îi spune ce înseamnă acest lucru. Educația juridică îi poate învăța pe copii ce drepturi au în calitate de consumatori sau ca angajaţi în câmpul muncii, care sunt aspectele vieţii sexuale ce îi pot proteja de consecinţe fizice sau juridice nedorite, care sunt drepturile, dar și obligațiile lor în unitățile de învățământ. După împlinirea vârstei de 18 ani tinerii au dreptul la vot, dar nu sunt  informați și conștientizați asupra importanței pe care încep să o aibă în comunitatea în care trăiesc.

„Noi credem că înainte de a împlini 14 ani, e obligatoriu ca tinerii să studieze câteva noțiuni despre legislație. Când anume să începem? Ideal ar fi să facem în toate școlile generale. Însă proiectul din Cluj este unul pilot. Noi ne adresăm și școlilor generale și liceelor în momentul de față pentru că cei care au ajuns deja la liceu nu au cunoștințele cu privire la responsabilități. Așadar, educația juridică nu a devenit încă ceva obișnuit. După care, copiii, odată instruiți în domeniul legal, credem noi, vor deveni mai responsabili”, a explicat judecătorul.

O materie deosebită

Materia educație juridică nu a fost concepută ca orice altă materie, ci una deosebită, care să trateze situații reale, cu care copilul sau tânărul se poate confrunta în viața de zi cu zi.

„Noi, oamenii legii, nu suntem profesori. Noi mergem la cererea unor școli. De aceea am venit cu ideea ca materia să fie predată de profesori potrivit metodologiilor specifice, dar să fie o materie deosebită de tot ceea ce există în momentul de față. Vreau să fie clar că nu este vorba de orientare în carieră. Aspectul cu urmarea facultății de drept este doar o chestiune pe care tangențial o atingem. În realitate, această materie vizează domenii precum reglementări și legislație existente la școală, pe stradă, în familie, în mediul online, în domeniul circulației, în contactele cu organele legii, la cumpărături, deci sunt domeniile practice, în medii pe care copilul le va frecventa la un moment dat”, a adăugat Danileț.