monitorulcj.ro Menu

Economie

Încă o taxă pentru șoferi. Autoritățile vor să descurajeze importurile de autovehicule second-hand

Şoferii vor avea parte de o nouă taxă, iar ea va fi cu atât mai mare cu cât maşina poluează mai mult. Autorităţile vor astfel să descurajeze importurile de autovehicule second hand şi se gândesc să impună, pentru aceste autoturisme, un bir ce poate ajunge şi la 200 de euro pe an.

sursa foto Banatul Azi

Statul încă nu a început să restituie timbrul de mediu - taxă declarată ilegală de autorităţile europene - dar se gândeşte la una pe care toţi proprietarii de maşini ar trebui să o achite anual, scrie digi24.ro.

Istoria taxei auto în diferitele ei forme va avea un nou episod. La 1 ianuarie 2007 a apărut taxa de primă înmatriculare. Pe 19 februarie 2009, taxa a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea ei cu o treime. Din 30 ianuarie 2012 şi până la 31 decembrie 2012, taxa a fost suspendată iar cei care apucaseră să o plătească urmau să primească banii înapoi. Din 15 martie 2013, intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor poluante. Timbrul de mediu, împreună cu alte 102 taxe nefiscale au fost eliminate la 1 februarie 2017. Acum, statul se gândeşte să introducă o nouă taxă de poluare în martie 2018.

Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului: „Va fi o metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei si care poluează, deci au o normă inferioară de poluare, euro 2, euro 3 sau euro 4, să fie taxate în funcţie de emisiile pe care le dau. Noi trebuie să facem şi o informare la Comisie şi ea să fie dezbătută aşa cum trebuie.”

Noua taxă auto va fi aplicată tuturor proprietarilor de autovehicule, indiferent dacă au plătit sau nu timbrul de mediu sau orice altă taxă auto, ea urmând să fie calculată în funcție de gradul de poluare al maşinii.

Cristian Muntean, preşedinte Asociaţia Serviceurilor Independente: „Autovehiculele foarte poluante, cum sunt cele non euro sau euro 1 vor plăti anual un impozit de 200 de euro, iar cele cu clasa de poluare euro 5 sau euro 6, 50 de euro.”

Pe motiv că România s-a umplut de maşini second-hand care poluează, autorităţile vor să adune bani la buget din această nouă taxă. Guvernul, companiile de consultanţă şi chiar autorităţile locale au pregătit în ultimele luni terenul pentru introducerea ei. Edilul Capitalei vorbeşte despre o taxă care să se aplice doar bucureştenilor.

Măsurile îşi propun să descurajeze importul de maşini second hand. Dacă anul trecut vechimea medie a maşinilor importate depăşea cu puţin 8 ani, anul acesta depăşeşte 12 ani, potrivit autorităţilor.

Din 4 maşini care sunt verificate la Registrul Auto Român, una este respinsă din cauza stării tehnice

Cristian Bucur, director tehnic RAR: „Cele mai multe dintre neconformităţile constatate au vizat inslataţia electrică, cea de iluminat-semnalizare şi a fost o proporţie de 23%. Următoarea pondere, a fost de 13% şi vizează sistemul de frânare. Un procent de 12% dintre neconformitate s-au referit la problweme de identificare a vehiculelor, adică neconformităţi la seria de şasiu, şi/sau de motor.”

Potrivit RAR, peste 600.000 de maşini second hand au intrat anul acesta în România, dublu faţă de anul trecut. 52% dintre ele sunt mai vechi de 11 ani.

În schimb, autorităţile promit să impulsioneze vânzările de autovehicule ecologice. În 2017 au acordat, prin intermediul programului Rabla, vouchere de 10.000 euro pentru achiziția de maşini electrice şi de 4.400 euro pentru cele cu propulsie hibridă. Au fost cumpărate astfel peste 100 de vehicule electrice şi 1400 de maşini hibride. Din 2018 programul guvernamental va fi extins şi se va aplica şi cvadriciclurilor electrice, care sunt cele mai accesibile vehicule "verzi". Spre deosebire de celelalte maşini electrice, ecobonusul acordat de stat va reprezenta jumătate din preţul de achiziţie.