Auto

APIA, apel către Guvern pentru reconsiderarea de urgență a deciziei de reducere a finanțării programelor „Rabla”

Constructorii auto se declară șocați de noile măsuri fiscale aplicate programelor Rabla.

Constructorii auto se declară șocați de noile măsuri fiscale aplicate programelor Rabla/ Foto: site Primăria Cluj-Napoca Constructorii auto se declară șocați de noile măsuri fiscale aplicate programelor Rabla/ Foto: site Primăria Cluj-Napoca

 

 


Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) avertizează că măsurile privind reducerea valorii tichetelor din programele Rabla şi Rabla Plus incluse în recentul proiect de Ordonanţă de Urgenţă al Guvernului vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum şi asupra eforturilor de mediu ale ţării.

 


„Cu profundă preocupare, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) semnalează nemulţumirea sa faţă de recentul proiect de Ordonanţă de Urgenţă al Guvernului României de a reduce finanţarea proiectelor cu impact energetic, în speţă de reducere a valorii tichetelor din programele Rabla şi Rabla Plus. Considerăm că aceste măsuri vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum şi asupra eforturilor de mediu ale ţării. De asemenea, APIA semnalează impactul defavorabil al introducerii unei astfel de decizii prin Ordonanţa de Urgenţă, cu consecinţe negative asupra consumatorului final şi al industriei auto. Este de menţionat de asemenea că APIA nu a fost consultată pe marginea acestui subiect şi nu i s-a oferit nici un detaliu legat de această Ordonanţă de Urgenţă”, se arată într-un comunicat al APIA remis joi Agerpres.

CITEȘTE ȘI:
Cea mai mare despăgubire plătită pe RCA a depășit 7,1 MILIOANE de lei, după un accident rutier grav

Redimensionarea drastică a acestor subvenţii, fără un plan strategic care să ofere predictibilitate producătorilor, importatorilor, comercianţilor şi clientului final este văzută de asociaţia de profil ca un pas înapoi în promovarea autoturismelor noi, nepoluante, conducând la o scădere dramatică a pieţei autoturismelor noi.


Potrivit sursei citate, măsura proiectată reprezintă practic un stimulent pentru creşterea pieţei de vehicule second-hand, majoritatea dintre acestea având un grad de poluare foarte ridicat şi afectând totodată siguranţa rutieră, dar şi o lovitură dată exact acelui mediu de afaceri autohton care este cel mai important contribuabil pentru statul român în domeniul de activitate dedicat.

Astfel, se compromit atât eforturile de modernizare a parcului auto naţional, cât şi obiectivele României privind sustenabilitatea şi reducerea emisiilor de carbon printr-o invazie şi creştere exponenţială a importurilor de autoturisme second-hand pentru care Guvernul României nu este pregătit.


Schimbări vor aduce un prejudiciu semnificativ industriei auto

De asemenea, APIA îşi exprimă îngrijorarea că aceste schimbări vor aduce un prejudiciu semnificativ industriei auto, diminuând vânzările de autoturisme noi şi implicit contribuţiile importante la bugetul statului prin taxe şi TVA. Acest lucru va duce la o scădere a investiţiilor în noi tehnologii şi inovaţii în domeniul auto, care sunt esenţiale pentru progresul ecologic şi economic al României.

„Facem apel la Guvernul României să reconsidere de urgenţă aceasta decizie şi să lucreze împreună cu reprezentanţii industriei pentru a găsi soluţii care să sprijine atât dezvoltarea industriei auto, cât şi obiectivele de mediu. Este esenţial ca orice măsuri adoptate să fie bine echilibrate, având în vedere atât nevoile economice ale ţării, cât şi responsabilităţile sale ecologice”, susţin reprezentanţii APIA.


Punctul de vedere APIA, exprimat public, a fost pentru o diminuare progresiva a valorii tichetelor din programele Rabla Plus şi Rabla Clasic pe măsură ce costurile de fabricaţie şi preţurile de vânzare ale maşinilor electrice vor scădea. 

„Considerăm că prin colaborare şi dialog, putem asigura o tranziţie echitabilă şi eficientă către o mobilitate sustenabilă, care să beneficieze deopotrivă industria, consumatorii finali şi mediul înconjurător”, se mai arată în comunicat.

Cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 - 2024 va fi în anul 2024 în sumă de maximum 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, conform proiectului de Ordonanţă de Urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare, publicat miercuri de Ministerul Finanţelor.

CITEȘTE ȘI:
300.000 de mașini, în traficul din Cluj-Napoca. Viceprimarul Tarcea: „Orașul nu a fost conceput pentru un număr atât de mare de mașini”

De asemenea, în cazul casării a două autovehicule uzate, prima va fi de 5.000 lei.

Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deţine în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de 3 ani. Totodată, conform proiectului, cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2020 - 2024, este în sumă maximă de 10.000 lei.

Proiectul mai prevede că, anul viitor, finanţarea care se acordă prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională este în sumă de 10.000 lei/solicitant.

În 2023, în cazul programului Rabla Clasic, prima de casare a fost majorată la 7.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul predării a două autovehicule uzate.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News 

CITEȘTE ȘI:

Rabla Local. Ce pași trebuie să urmeze clujenii și când trebuie să predea mașinile? Boc: „Împreună scăpăm de rable și cumpărăm mașini de calitate superioară”

Entuziasm scăzut pentru Rabla Local. Sub 1.500 de clujeni s-au înscris. În total, vor fi casate 30.000 de mașini, în loc de 100.000

Ultimele Stiri
abonare newsletter