Actualitate

Centrul de Deşeuri, blocat în iţele greşelilor de proiectare şi în bâlbâielile autorităților

„Încâlcelile” de la cel mai „arzător” proiect al Clujului fac din ce în ce mai probabilă o nouă „invazie” a gunoaielor.

Cu toate că cel mai optimist termen de punere în funcţiune a noului centru de deşeuri, avansat de autorităţi, este sfârşitul lunii martie, adică la trei luni de la expirarea termenului maxim până la care depozitul temporar ar putea să funcţioneze, potrivit administratorului rampei, Eugen Vereş, Consiliul Judeţean stă cu banii blocaţi în conturi, după ce s-a încurcat în propriile înţelegeri cu executantul în ceeace privește remedierea greşelilor de proiectare.

„Proiectul este prost făcut, iar noi încercăm din mers să corectăm erorile şi să optimizăm costurile pentru cei care vor exploata această groapă de gunoi în viitor. Am considerat că trebuie să mutăm nişte hale, să modificăm nişte platforme şi nişte drumuri, modificări care toate, de fapt, ar trebui reautorizate. Am stabilit de comun acord cu Consiliul Judeţean că se va face o singură dată o reautorizare, la sfârşit, care va cuprinde toate modificările, pe costurile Napoca S.A.. Pentru că modificări apar în fiecare zi, doar lucrând putându-ne da seama cum ar fi mai bine. De la asta am pornit şi prima modificare a fost translatarea unor hale care erau gândite destul de la marginea proprietăţii în nişte straturi de umplutură foarte mari, le-am translatat al mijlocul proprietăţii unde era pământ de fundare mai bun şi am constatat cu foarte mare stupoare că modificarea unei hale, mutarea ei 13 metri ne ţine în loc. Suntem în luna august şi însă nu am putut deconta niciun leu, din cauză că ni s-a cerut să autorizăm acum”, explică reprezentanţii Napoca S.A., constructorul, care a subcontractat lucrarea de la asocierea care a câştigat proiectul, formată din Confort, Atzwanger SpA, Ladurner Impianti şi Vel Service.


Întârzierile la plată pun în pericol continuarea lucrărilor, potrivit constructorului. „Sunt deja sume pe care le ducem din ce în ce mai greu, furnizorul de motorină nu mai aşteaptă nicio zi, la fel nici furnizorul de ciment. Noi trebuie să plătim serviciile, dar nu primim contravaloarea serviciilor pe care le executăm”, adaugă reprezentanţii societăţii de construcţii.

Consiliul Județean are o altă versiune


Potrivit purtătorului de cuvânt al Consiliulul Judeţean Cluj, Cornelia Trif, banii nu sunt blocaţi, ci aşteaptă avizul dirigintelui de şantier pentru a intra în contul constructorului. Ea neagă că ar fi necesare noi avize.

„Aşteptăm să vină raportul dirigintelui de şantier pentru a valida că lucrările care urmează a fi decontate s-au executat, chiar în zilele următoare trebuie să-l depună. Aşa sunt procedurile prin fonduri europene, nu e vorba de niciun blocaj. Licitaţia pentru o parte a lucrării s-a făcut atât pentru execuţie, cât şi pentru proiectare, iar proiectarea se face în funcţie de constatările de pe teren, nu sunt necesare modificări ale proiectului şi nici avize”, a declarat Cornelia Trif pentru Monitorul de Cluj.


Astăzi s-ar fi putut face avizarea

Modificările aduse proiectului ar fi trebuit certificate ieri de cei de cei de la Inspectoratul în Construcţii, astfel încât sumele să fie deblocate, însă autorizarea nu s-a putut face din cauza lipsei diriginţilor de şantier, invocaţi de Cornelia Trif, de la întâlnirea care trebuia să aibă loc pe şantier.


„Vom merge pe varianta de expertiză, care va mai dura probabil încă două săptămâni”, declară reprezentanţii executantului.

55% din lucrare este deja executată


Termenul de 31 decembrie, stabilit pentru finalizarea lucrărilor „stă în picioare”, potrivit constructorului, dacă nu se mai întârzie cu efectuarea plăţilor, fiind realizată deja o bună parte din proiect.

„Din punctul nostru de vedere, lucrarea poate fi terminată până la sfârşitul lui decembrie. Proiectul este împărţit în două părţi, o parte de depozitare, de acces, de drumuri şi o parte tehnologică, unde gunoaiele se sortează, se macină, se împachetează şi se reîntorc în spaţiile de depozitare. În ceea ce priveşte partea tehnologică s-a depăşit 55-60%, ţinând cont că lucrăm de fapt numai din luna aprilie şi am preluat-o la faza de maxim 10%. Pe partea cealaltă de depozitare efectivă am terminat săpăturile şi începem să stăm, nu putem avansa din cauza alunecărilor de teren. S-a cerut părerea unui specialist în domeniu (în ceea ce priveşte alunecările – n.r.), dânsul a făcut un studiu, a găsit soluţiile ca să o elimine şi trebuie să propună şi o soluţie de revenire la normalitate, însă soluţia finală o va alege şi o va dicta proiectantul acestei lucrări”, explică constructorul noului centru de deşeuri al judeţului.

Vă reamintim că depozitul poate deveni operaţional doar la trei luni după finalizarea lucrărilor, perioadă în care se vor face teste tehnologice

S-a pornit de la început cu stângul

Câştigătorul iniţial al proiectului, asocierea din care făce parte Hidroconstrucţia, a fost eliminat după un an de procese şi contestaţii. I-a luat locul asocierea din care face parte şi firma timişoreană Confort. La scurtă vreme după ce au început lucrările, timişorenii au intrat în insolvenţă.

Astfel că lucrările la noua groapă de gunoi din Cluj au fost oprite anul trecut în luna noiembrie, şantierul rămânând atunci în stadiul de 9,7%, deşi în contract şi graficele de execuţie era prevăzut faptul că până la finele anului trecut stadiul lucrărilor trebuia să ajungă la 68%.

După încă trei luni în care nu s-a construit deloc la groapa ecologică de gunoi, Consiliul Județean a semnat un act adiţional la contract, în baza acestui act, lider al asocierii devenind Atzwanger S.P.A., iar la scurt timp SCC Napoca a preluat lucrările în calitate de subcontractor al societăţii Atzwanger.

abonare newsletter