Actualitate

EI, CEI DIN LINIA ÎNTÂI. Pompierii, în lupta contra-cronometru. Mihai Iacob, ofițerul care a coordonat echipele de intervenție în perioada pandemiei

Polițiști, medici, asistente, pompieri, voluntari, toți luptă în aceste zile și își pun sănătatea în pericol pentru binele nostru. Mihai Iacob este ofițer în dispeceratul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj și în ultimele luni a coordonat toate situațiile care au apărut din cauza pandemiei.

Mihai Iacob, ofițer în dispeceratul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj Mihai Iacob, ofițer în dispeceratul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj

Mihai Iacob are doar 30 de ani, tânăr, dar dă dovadă de un profesionalism ieșit din comun. Vocea lui denotă seriozitate, dar știe și să zâmbească atunci când e cazul. Înainte de pandemie, Mihai Iacob se ocupa de coordonarea intervențiilor din județ. Mai exact, se ocupa de preluarea apelurilor și direcționa echipa care trebuie spre locul unde urma să aibă loc intervenția.

„La noi ajung toate apelurile care țin de ambulanță și de pompieri. Este și un medic coordonator cu mine în dispecerat, care se ocupă de partea medicală. Ne ocupăm de apelurile care vin pentru incendii, accidente și situații medicale. Lucrez împreună cu cei de la Serviciul de Ambulanță Județeană Cluj”, explică Mihai Iacob.


Pentru el, ceea ce face, este normal. Pentru cei din jur, însă, este un lucru deosebit. Pe umerii lui atârna responsabilitatea de a gestiona situațiile de criză în timpul cel mai scurt, cu resursele pe care le are.

Gestionarea unei situații normale nu este un lucru ușor. Trebuie anumite abilități, având în vedere că trebuie tot timpul să fii prezent și să găsești soluții în situații limită”, a spus Mihai.


Și a venit pandemia...

Odată cu instaurarea stării de urgență la nivelul întregii țări, responsabilitatea de pe umerii lui Mihai a devenit și mai grea. A făcut parte din Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției, care se înființează în momentul în care există probleme majore, în acest caz epidemia de coronavirus. În situațiile de urgență, este nevoie de o persoană care să găsească soluții, care să știe pe cine să contacteze, care să coordoneze totul. Una dintre aceste persoane este Mihai. El a lucrat alături de medici, jandarmi, polițiști pentru a avea cele mai bune rezultate la finalul intervenției.

„Pe lângă activitatea pe care o făceam înainte, am fost implicat în ceea ce înseamnă coordonarea la nivel județean a eforturilor pentru combaterea coronavirusului. Este o presiune din cauza unei situații pe care trebuie să o gestionezi. E mai complicat fiindcă sunt instituții care au atribuții diferite, sunt foarte importante fiecare în parte și trebuie coordonate în așa fel încât să răspundă eficient la nevoile pe care le pot avea cetățenii”, a explicat ofițerul.


Înainte de pandemie, media intervențiilor pe care trebuia să le coordoneze era de 60 de intervenții pe zi. În zilele mai grele, puteau depăși chiar 100 de intervenții. Odată cu apariția situației legate de COVID-19, chiar dacă numărul intervențiilor a scăzut, acestea au devenit mult mai complicate, iar misiunile pentru gestionarea măsurilor de combatere a răspândirii SARS-COV-2 au explodat.

„S-a simțit o scădere a numărului de intervenții, dar au apărut situații mai greu de gestionat, având în vedere că ne-am confruntat cu toții cu situații noi, toate sensibile din cauza riscului”, a adăugat Mihai.


800 de oameni întorși din străinătate, într-o singură zi

Cele mai greu de gestionat situații au fost cele în care au trebuit transportate pentru autoizolare sau pentru a urma de carantină persoanele care s-au întors din străinătate, din zonele roșii și galbene.

„A fost o situație în care au sosit curse aeriene care au însumat peste 800 de persoane în doar 24 de ore. Ce a fost dificil a fost că nu știam unde trebuie duse acele persoane, nu aveam informații despre domiciliul lor sau mai precis locul unde doresc să urmeze perioada de autoizolare. Au fost multe încurcături, a fost dificil până am reușit să aflăm de la fiecare din ce județe sunt și cum să îi organizăm să îi transportăm spre județele de domiciliu. Ne gândeam la soluții și când nu eram la serviciu, să vedem cum să îi transportăm și îi alertam pe cei din județele celelalte, chiar dacă eram în timpul liber. Oamenii trebuiau transportați în siguranță. A fost un risc foarte mare”, a zis ofițerul.


CITEȘTE ȘI:

Românii reveniți din ZONA ROȘIE FAC DEZASTRU la Sala Sporturilor. „Știau la ce vin!“

În funcție de numărul de persoane, Mihai trebuia să găsească mijloacele de transport necesare. O parte din mașini erau asigurate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Cluj, însă au mai primit mașini și de la MApN, de la Jandarmerie și de la CTP. În momentul în care avionul ateriza, Mihai se asigura că forțele vor fi cat mai repede acolo.

O intervenție mai specială

La începutul lunii mai s-a descoperit că zeci de vârstnici de la un centru de bătrâni din județul Cluj au fost infectați cu coronavirusul. Situația a fost una delicată, iar coordonarea a fost importantă pentru a transporta vârstnicii, unii dintre ei imobilizați.

„O intervenție mai specială am avut la un centru de bătrâni. Erau câteva zeci de persoane confirmate, destul de multe în același timp. A fost puțin mai special cu organizarea forțelor. Am fost ajutați și de colegii de la Ambulanță. O parte din pacienți, cei care se puteau mișca au fost transportați de SAJ și cei imobilizați la pat sau în scaun cu rotile au fost transportați cu mașinile noastre. A fost mai dificil fiindcă erau persoane în vârstă, cu diferite probleme și au avut nevoie de atenție specială, motiv pentru care am avut medic pentru fiecare mașină”, a explicat Mihai.

CITEȘTE ȘI:

INCREDIBIL! 45 de vârstnici de la un cămin de bătrâni, diagnosticați cu COVID-19. Cum s-au îmbolnăvit

În orice situație în care sunt implicate mai multe persoane, coordonarea este extrem de importantă. Oamenii trebuie să știe ce să facă. Din acest motiv, rolul lui Mihai Iacob a fost unul decisiv în organizarea situațiilor neprevăzute care au apărut de când virusul a dat întreaga lume peste cap.

„A fost o experiență din care trebuie să învățăm. Au fost foarte multe situații noi pentru toată lumea și a trebuit să învățăm din ele. Să sperăm că nu va mai fi nevoie să folosim aceste învățături, că nu se vor mai ivi astfel de situații. După șapte ani de dispecerat și nenumărate intervenții mai ușoare sau mai grele, a fost dificil și obositor, dar, în final, cred eu, am reușit să gestionăm bine totul”, a concluzionat Mihai Iacob.

CITEȘTE ȘI:

EI, CEI DIN LINIA ÎNTÂI. Alin Mureșan, pompierul care are grijă ca ambulanțele SMURD să fie dezinfectate

 

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter