monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Ungaria a făcut primul pas. Licitație pentru calea ferată de mare viteză Cluj – Budapesta

Compania maghiară Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a lansat licitaţia pentru întocmirea studiului de fezabilitate necesar realizării liniei ferate de mare viteză Budapesta – Cluj-Napoca.

Ungaria a făcut primul pas. Licitație pentru calea ferată de mare viteză Cluj-Napoca – Budapesta, sursă foto: dar.com

Anunţul de licitaţie publicat, marţi, pe platforma europeană de achiziţii publice TED.Europa vizează „elaborarea unui studiu detaliat de fezabilitate pentru calea ferată de mare viteză Budapesta – Cluj-Napoca”. Reprezentanţii NIF Zrt. afirmă că studiul de fezabilitate detaliat, care include și o analiză cost-beneficiu, este necesar pentru construcția liniei feroviare de mare viteză, decisă la nivel guvernamental în Ungaria. Astfel, în cazul celui mai optimist scenariu, trenurile ar urma să circule cu viteze de 250 km/h între „Orașul Comoară” și Budapesta.

Potrivit economica.net, NIF Zrt. solicită firmei care va câştiga licitaţia să aibă întâlniri periodice și să relaționeze cu reprezentanții organismelor competente din Ungaria şi România, precum și cu persoanele de contact necesare pentru executarea contractului. Durata contractului va fi de 540 de zile, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor este data de 26 februarie 2020.

Conținutul tehnic al studiului de fezabilitate:

– lungime de 250-300 km;
– căi ferate proiectate pentru o viteză de aproximativ 250 km/h, 300 km/h sau 350 km/h (cu o capacitate de cel puțin 500.000 pasageri pe an);
– conectarea la cel puțin două orașe cu o populație urbană medie de 70.000 – 135.000 locuitori;
– intersecție intermodală;
– râurile mari (Tisa, Criș, Someș), intersecțiile cu autostrăzi, zone urbane, teren dificil, poduri, tuneluri;
– vehicule speciale neconvenționale de înaltă performanță, cu o viteză mai mare decât cea a rețelei actuale din Ungaria;
– soluții de transport inteligente.

Distanţa dintre Cluj-Napoca şi Budapesta este de circa 415 kilometri, astfel că studiul maghiarilor pentru cei 300 de kilometri ar putea viza exclusiv partea ungară din viitoarea cale ferată de mare viteză. Rămâne de văzut dacă şi CFR Infrastructură va lansa la rândul său o licitaţie pentru secţiunea română a viitoarei linii de mare viteză...

Linia feroviară de mare viteză România – Ungaria este prevăzută şi în programul de guvernare al Partidului Național Liberal, condus de premierul Ludovic Orban. Mai exact, liberalii au inclus în programul lor linia ferată de mare viteză Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa, cu ramura Bucureşti – Sofia.

CITEȘTE ȘI: Trenul de mare viteză la Cluj-Napoca se vede la Budapesta