monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Spaima Ambroziei și-a făcut de cap! Mocănițari clujeni, efort în slujba Mocăniței Transilvaniei

Asociația Mocănița Transilvaniei a pus pe șine „Spaima Ambroziei”, continuând modernizarea treptată a linii ferate inedite.

Spaima Ambroziei și-a făcut de cap! „Mocănițarii” clujeni, muncă onorabilă în slujba Mocăniței Transilvaniei

Calea ferată cu ecartament îngust dintre Râciu și Teaca este una dintre cele mai lungi linii ferate de acest tip încă funcţionale din România. Cu o lungime totală de 34,6 kilometri, mocănița aflată în apropierea județului Cluj străbate şapte localităţi, trei din județul Mureș (Râciu, Sânmartinu de Câmpie, Crăiești), respectiv patru din județul Bistrița-Năsăud (Milaş, Orosfaia, Comlod şi Teaca).

Dată în folosinţă între anii 1912-1914, calea ferată cu ecartament îngust urma inițial traseul Târgu Mureş – Band – Lechinţa, fiind utilizată atât pentru transportul de marfă, cât şi pentru cel de călători. În 1997, Căile Ferate Române au sistat activitatea feroviară pe acest tronson, lăsând de izbeliște aproape 100 de km de linie ferată cu ecartament îngust, scrie timponline.ro. În 2012 însă, administratorul unei companii din Mureș a preluat în concesiune calea ferată, menţinând în stare funcţională tronsonul Râciu – Teaca, preluat ulterior de Asociația Mocănița Transilvaniei.

La sfârșitul lunii august, Asociația se mândrea cu faptul că o mână de voluntari au pus umărul la construirea unui depou nou-nouț la stația din Teaca. „O nouă zi de muncă susținută pe «plantația» feroviară de la Teaca! Mocănițari din Cluj, București, Arad și Bistrița ne-am pus mușchii și priceperea la treabă și am îmbrăcat depoul cu un frumos perete de lemn. Urmează ușile și geamurile, iar pe urmă vom monta traversele și calea ferată”, se arăta într-un mesaj pe pagina de Facebook.

Acum, Asociația Mocănița Transilvaniei invită iubitorii mocăniței să „facă cunoștință” cu „Spaima Ambroziei”, un vehicul feroviar menit să-și croiască drumul prin vegetația crescută nestingherit pe terasamentul căii ferate. Întrebați de ce erbicidează traseul unei linii ferate inutilizabile, reprezentanții Asociației au oferit un răspuns dătător de speranță pentru turismul din zonă: „fiindcă vrem să o facem utilizabilă!”.

„Fiind prinși toată vara cu lucrul la depou, cu toate că am erbicidat în luna iunie, au fost porțiuni în care buruiana a ajuns și la 1,8 metri înălțime, mai ales în zonele de șes. În primăvară plănuim să ne construim o instalație de erbicidat performantă, iar «Spaima ambroziei» să iasă doar la plimbare. Mulțumirile merg către Marin Oltean, care ne-a ajutat cu adaptarea roților la ecartamentul căii ferate”, se arată într-un mesaj al Asociației Mocănița Transilvaniei.