monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Vise? Ministru: “Ajungem cu Autostrada Transilvania la graniţă înaintea ungurilor”

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, vineri, că firma românească ce lucrează la lotul 3 al autostrăzii Transilvania Biharia-Borş "lucrează impecabil" şi că s-ar putea ajunge la graniţa româno-maghiară înaintea celor care lucrează la autostrada de legătură din Ungaria.

"Am găsit un şantier ordonat, un şantier în care se lucrează noaptea. Constructorul a reuşit într-un termen record să ridice terasamentul de la autostradă, lucru de care sunt foarte mândru ca român, pentru că tot timpul se spunea că cei din Ungaria vor ajunge cu autostrada înaintea noastră la graniţă şi noi nu vom fi gata. Eu cred că s-ar putea să avem o surpriză şi chiar noi să fim gata înainte de a ajunge ei cu autostrada la graniţă. Constructorul lucrează impecabil", a declarat, vineri, pe şantierul Autostrăzii Sebeş-Turda, ministrul Transporturilor, care efectuase, cu o seară înainte, o vizită neanunţată pe şantierul lotului 3C3 Biharia-Borş.

Aflat în inspecţie pe şantierul Autostrăzii Sebeş-Turda, pe loturile 1 şi 2, unde constructorii sunt firme străine, Răzvan Cuc le-a transmis acestora că "ar trebui să înveţe", să li se împărtăşească "cheia succesului" de către antreprenorii români.

"Cred că am spus-o de nenumărare ori. Nu am făcut-o până acum, dar o voi face până la urmă. O să iau constructorii care nu reuşesc să se mobilizeze şi să găsească cheia succesului să termine lucrările aşa cum trebuie, în termenele contractuale şi în banii care li s-au alocat pe contract, să-i duc la şantierele de la Bacău, a lui Umbrărescu, a lui Trameco de la Biharia-Borş, să stăm un pic de vorbă şi să vedem cum unii reuşesc, fără claim-uri, în timp util, să-şi facă şi aprovizionarea cu agregate, şi cu material, ca să nu stea şi să aibă flux continuu. Şi trebuie să înveţe şi ei, că se pare că românii au cheia succesului şi alţii nu au cheia succesului şi atunci trebuie să le-o împărtăşim noi. E bine că au experienţă similară, că au construit în multe ţări foarte multe obiective, de infrastructură mare, autostrăzi, poduri, cale ferată, dar nu ştiu cum la noi s-au împotmolit", a susţinut Răzvan Cuc.

Pe primii 3,5 kilometri ai Autostrăzii M4 din a doua etapă de construcție a fost deja așternut stratul de bază, potrivit publicației maghiare haon.hu. Astfel, porțiunea de drum dintre Berettyóújfalu (Itfalău) și Nagykereki, aflată la doar o aruncătură de băț de granița cu România, ar urma să fie finalizată până cel târziu în ianuarie 2020.

Discrepanța dintre progesul celor doi constructori i-a îndemnat pe cei de la Asociația Pro Infrastructură să declare că „ne vom face de rușine” în fața vecinilor. „Cel mai probabil, ne vom face din nou de rușine deoarece vecinii maghiari vor aduce autostrada lor (M4 Berettyóújfalu-Nagykereki) la poarta noastră în ianuarie 2020, dar noi vom finaliza bucățica până la Biharia abia prin vara anului viitor, în cel mai optimist scenariu”, afirma ONG-ul, în februarie.

Lotul 3 al Autostrăzii Borş – Suplacu de Barcău se întinde între localităţile Biharia şi Borş, pe o zonă de câmpie, până la graniţa româno-ungară, intersectând la nord de comuna Biharia drumul naţional DN19 (Oradea-Satu Mare). Construcţia presupune şi realizarea unui nod rutier, respectiv nodul Biharia, cu cinci bretele şi trei pasaje, alături de alte poduri şi pasaje peste DN 19, peste calea ferată Oradea – Satu Mare şi peste un drum de exploatare peste autostradă. Valoarea contractului de proiectare şi execuţie este de 134.221.397,72 lei, fără TVA, (echivalentul a 28,5 milioane de euro), din fonduri europene nerambursabile.