Actualitate

Respectul pentru bicicliști în trafic și pistele sunt cele mai mari probleme în Cluj

România este pe primul loc în UE la numărul bicicliştilor care au decedat în accidente rutiere, raportat la totalul populaţiei.

În 2017, au fost înregistrate 10 victime la un milion de români, conform Eurostat. În perioada 1 ianuarie -31 iulie  2019, în întreg județul Cluj  au fost înregistrate 101 accidente rutiere în care au fost implicați bicicliști. Dintre acestea, 68 au avut drept cauză de producere abaterile produse de bicicliști. Tot dintre acestea, 29 au fost grave, soldate cu un deces și 28 de răniți grav. Au mai fost rănite ușor 46 de persoane.

Riscul de accidente s-a redus

Respectul față de bicicliști și pistele sunt în continuare cele mai mari probleme în Cluj.


„Toată lumea zicea de infrastructură, dar realitatea e că principala problemă este atitudinea participanților în trafic. Acesta este factorul principal. Dar este comod să dai vina pe infrastructură.  Dacă pe mâine, prin minune, se face infrastructură, nu înseamnă că o să fim peste media europeană la accidente. Este vorba faptul că oamenii merg prea repede, prea înfipt, raportat la condțiile de drum. Totșu, în Cluj, statistic, riscul de accident s-a redus mult în ultimii 7-8 ani. Deși e aglomerație mai mare, agresivitatea a mai scăzut față de siguranță numerică. S-au înmulțit bicicliștii, așa că șoferii sunt mai atenți”, a spus Radu Mititean, director executiv în cadrul Clubului de Cicloturism Napoca.

Bicicliștii se feresc de puținele piste existente

Faptul că puținele piste care există în Cluj-Napoca nu sunt realizate corespunzător îi determină de multe ori pe bicicliști să aleagă să circule pe carosabil, printre mașini, punându-și astfel de multe ori viața în pericol. Un tânăr care în ultimii trei ani a circulat aproape zilnic cu bicicleta spune însă, că nu a întâmpinat probleme cu șoferii.


„Da, principala problemă e lipsa pistelor de bicicletă. Deși eu nu o văd ca pe o problemă atât de mare pentru că se pot folosi pistele dedicate autobuzelor, ceea ce e foarte bine. O problemă ar fi că unele piste sunt denivelate, adică e ca și cum n-ai merge pe asfalt. Pentru o bicicletă fixie sau o cursieră sau orice bicicletă fără suspensii, dar mai ales pentru cele cu număr redus de spițe, aceste deformări ale pistei pot fi foarte periculoase deoarece îți deformează cercul. Și ce am mai remarcat e că la capetele anumitor piste sunt borduri, în loc să fie rampe, deci ești nevoit să te dai jos de pe bicicletă sau să intri pe trotuar ca să nu sari bordura. Din nou, asta e o problemă mai mare pentru bicicletele cu număr redus de spițe. Dar cred că oricum nu e bine nici pentru o bicicletă care are suspensii. În rest, mi se pare că șoferii din cluj sunt foarte ok cu bicicliștii. N-am avut niciodată probleme. Sunt destul de grijulii și mi se pare că respectă bicicliștii. Cred că pietonii ar trebui să fie puțin mai atenți pentru că, în zonele mai aglomerate (Eroilor, faleza Someșului din Grigorescu) uită că merg pe pista de bicicliști. Dar asta vine și odată cu creșterea numărului de biciclete/trotinete din oraș. Cred că o să fie din ce în mai bine pentru bicicliști”, a spus Ștefan Dogaru.

În schimb, Răzvan, un tânăr care este curier și livrează mâncare cu ajutorul bicicletei, se confruntă des cu lipsa de respect din partea șoferilor.


„Mulți șoferi nu se uită și nu semnalizează. Sunt unele zone, cum ar fi Piața Avraam Iancu sau Titulescu, unde trebuie să schimbi benzile și să treci pe mijlocul drumului. Acolo am fost de cele mai multe ori claxonat. Nu ai cum să mergi cu 50 km/h cu o mână, deoarece cu cealaltă semnalizezi. Șoferii trebuie să înțeleagă asta”, a spus tânărul.

Recomandarea polițiștilor

Ținând cont de faptul că bicicliștii și pietonii sunt cei mai expuși la riscul accidentelor, polițiștii clujeni au transmis câteva sfaturi.


„În primele 7 luni ale anului în curs abaterile comise de bicicliști s-au situat pe locul 2 în ceea ce privește principalele cauze generatoare de accidente rutiere în județul Cluj, după abaterile pietonilor. De aceea, atragem atenția celor două categorii de participanți la trafic, bicicliști și pietoni să înțeleagă că este necesară respectarea obligațiilor care le revin, conform codului rutier și să înțeleagă totodată că sunt cei mai expuși rănirii în cazul implicării în evenimente rutiere. În cazul bicicliștilor, chiar dacă legea nu îi obligă, ci doar le recomandă, este bine să folosească casca de protecție și celelalte mijloace (genunchiere, cotiere, veste reflectorizante)”, a transmis Traian Morar, purtător de cuvânt în cadrul IPJ Cluj.

Ultimele Stiri
abonare newsletter