Actualitate

Clujul va avea tren regional electric și rapid: „Capabil să atingă o viteză de 160 km/h”

„Viitorul local este pentru transportul intermodal” susține deputatul independent Adrian Dohotaru, în condițiile în care Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat o licitație pentru achiziția a 40 de trenuri electrice regionale.

Clujul, dar și alte orașe din țară, vor avea trenuri cu locuri pentru bicicletă, dezvăluie deputatul clujean, în urma investiției de circa 1 miliard de euro pentru cele 40 de trenuri rapide. Dohotaru susține că, dacă se investește și în infrastructură, trenurile vor putea atinge viteza de 160 de km pe oră. „Viteza comercială va fi corelată cu caracteristicile tehnico-constructive ale infrastructurii publice feroviare”, spun reprezentanții Ministerului Transporturilor.

„Ar fi un megaavantaj pentru descongestionarea traficului în zonele metropolitane din orașele României unde, ca la Cluj, la orele de vârf și nu numai te sufoci în trafic. De exemplu, am un vecin, în Mănăștur, care ar prefera ca la Jucu, unde lucrează la Bosch, să meargă cu bicicleta până la gară, apoi cu un tren rapid, nu să stea uneori mai bine de o oră, în trafic, doar pentru un singur drum”, declară Dohotaru, într-o postare pe Facebook.


Zona Clujului, prioritară

Acesta a cerut lămuriri de la ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, privind „Licitația pentru achiziție material rulant nou destinat transportului regional și suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”. Secția de circulație Dej – Cluj – Baciu Tj. se află printre zonele prioritare, oferă asigurări Ministerul Transporturilor.

„Primele 40 de unități RE-R, destinate în principal transportului feroviar suburban și regional, vor fi folosite cu precădere pe următoarele secții de circulație: București Nord – Ploiești Sud – Ploiești Vest, Dej – Cluj – Baciu Tj., Arad – Timișoara – Lugoj, Pașcani – Iași – Nicotină – Socola, Constanța – Fetești, București – Brănești – Fundulea. Aceste secții de circulație au fost selecționate în baza studiului de fezabilitate întocmit de AECOM Spania & MC Viena, selectată de Banca Europeană de Investiții-PASSa, ca firmă de consultanță pentru acest proiect. Conform Caietului de Sarcini, RE-R va avea fiecare unitate între 200-250 de locuri pe scaune și o capacitate similară de locuri în picioare”, se arată în răspunsul Ministerului Transporturilor.


Odată cu derularea programului de livrare a celor 40 de unități RE-R, se vor intensifica acțiunile de colaborare cu structurile administrației publice centrale și locale, în vederea realizării unei coordonări unitare a serviciului de transport public de călători în zonele metropolitane, deservite de noile rame electrice (București, Ploiești, Cluj, Arad, Timișoara, Iași și Constanța), promit cei de la minister.

Administrația Boc, „somată” să facă pași concreți

Clujul va avea două linii de transport metropolitan, venind astfel în întâmpinarea persoanelor care s-au mutat sau se vor muta în localitățile învecinate. Achiziția publică pentru elaborarea studiilor tehnice în vederea introducerii trenului metropolitan în Cluj-Napoca și comunele limitrofe a fost deja lansată, iar firmele interesate pot depune oferte până la mijlocul acestei veri, a dezvăluit viceprimarul Dan Tarcea. Cu toate acestea, Dohotaru îndeamnă municipalitatea să avanseze concret cu proiectul și nu doar în anii electorali.


„Ce trebuie să facem? Presiune la nivel central ca achizițiile de trenuri să se facă potrivit programului. Dar și presiune la nivel local ca Primăria condusă de Emil Boc să nu își mai permită să lucreze la acest subiect doar prin declarații media, ci proiectul să avansaze mult mai rapid decât gogorița metroului, scoasă din patru în patru ani la înaintare, ca răspuns la exasperarea din traficul auto. Personal, am ales să nu șofez pentru a nu congestiona și mai tare orașul. Dar când mai ai doi copii mici este foarte dificil a pleca din oraș dacă nu există transport în comun performant, plus posibilitatea de a transporta biciclete și remorcă pentru copii și bagaje pentru a ajunge în natură”, mai spune Adrian Dohotaru.

abonare newsletter