monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Primăriile Cluj-Napoca, Floreşti şi Apahida caută firmă să întreţină Cluj Bike. În Floreşti şi Apahida sistemul de bike-sharing dă rateuri

Inaugurat cu trei ani întârziere şi departe de a fi funcţional la capacitate maximă, sistemul Bike Sharing continuă să dea bătăi de cap municipalităţii.

Consilierii locali vor aproba un acord de asociere între municipiul Cluj-Napoca şi comunele Floreşti şi Apahida în vederea achiziţionării de servicii de operare şi întreţinere a sistemului de bike-sharing.

În 2015 s-a semnat acordul cadru de servicii pentru operarea şi întreţinerea sistemului de bike-sharing cu o durată de valabilitate de 48 de luni, acord care a expirat.

Cluj-Napoca şi comunele Floreşti şi Apahida sunt beneficiarii proiectului “reţea de staţii self-service de închiriere de biciclete” prin care a fost realizată o reţea de 50 de astfel de staţii şi o reţea de piste şi trasee destinate bicicliştilor.

Municipiul Cluj-Napoca are 43 de staţii, Apahida – 3 staţii şi Floreşti – 4 staţii.

 “Este necesară demararea achiziţiei serviciilor de operare şi întreţinere a sistemului de bike-sharing, astfel, având în vedere necesitatea şi urgenţa realizării acestei achiziţii, este oportună încheierea acestui acord de asociere în vederea realizării în comun a achiziţiei publice”, transmite municipalitatea clujeană.

Potrivit acordului, municipiului Cluj-Napoca îi revin următoarele responsabilităţi: derulează procedura de achiziţie publică, asigură finanţarea şi plăteşte cheltuielile aferente părţii din proiect ce îi revine, în cotă procentuală de 86% din valoarea serviciilor, contravaloarea pieselor de schimb va fi achitată de partea în proprietatea căreia se găseşte echipamentul defect sau distrus.

Responsabilitatea comunelor Floreşti şi Apahida: mandatează Primăria Cluj-Napoca să deruleze procedura de achiziţie publică, asigură finanţarea şi plăteşte din bugetul propriu cheltuielile aferente părţii din proiect ce îi revine (8% Floreşti, 6% Apahida).

În 2015 Primăria Cluj-Napoca a încheiat un contract de prestări servicii cu SC Wind Technologies SRL, contract în baza căruia firma a prestat şi realizat servicii privind operarea şi întreţinerea reţelei de bike sharing.

Societatea din Braşov, Wind Technologies, a câştigat în defavoarea Regiei Autonome a Domeniului Public, contractul de întreţinere a reţele de bike-skaring, pentru 7,2 milioane de lei, fără TVA.

Contractul presupunea gestionarea, repararea şi întreţinerea celor 540 de biciclete europene.

În noiembrie 2016, cu trei ani întârziere, Primăria Cluj anunţa finalizarea proiectului Bike Sharing. Dacă iniţial, la momentul semnării proiectului, valoarea contractului era de 2,6 milioane euro, după trei ani întârziere costurile au ajuns la suma de 3,1 milioane euro. În momentul de faţă, pistele pentru biciclete sunt doar de formă, multe din ele fiind amenajate pe trotuare astfel că pietonii circulă nestingheriţi pe ele, iar şoferii îşi parchează maşinile fără jenă pe piste.

La câteva săptămâni de la punerea în funcţiune a bicicletelor, clujenii s-au plans de proasta funcţionare a sistemului de bike-sharing şi au semnalat numeroase defecţiuni. În primul rând, multe staţii sunt offline şi nu pot fi folosite bicicletele din standuri.

Nici pistele pentru biciclete nu sunt potrivite pentru funcţionarea Cluj Bike în mod corespunzător.

În Florești şi Apahida, toate stațiile au rămas offline, ceea ce înseamnă că locuitorii comunelor nu pot beneficia de serviciile „Cluj Bike”.

Conform regulamentului, o bicicletă poate fi închiriată gratuit timp de o oră.După scurgerea acestui interval, păstrarea bicicletei nu mai este gratuită: utilizatorii plătesc o taxă între 2 şi 80 de lei, în funcţie de timpul de utilizare.

În prezent, municipalitatea nu mai emite carduri noi pentru sistemul de bike sharing. Viceprimarul Dan Tarcea a afirmat că vor fi emise noile carduri treptat, pe măsură ce vor fi extinse stațiile de biciclete.