monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Clujenii și Emil Boc refuză benzile suplimentare pentru mașini: „Este nevoie de o schimbare de mentalitate!”

Circa 50 de cetățeni și-au manifestat interesul pentru dezbaterea publică organizată, miercuri după-masă, la Centrul de Cultură Urbană de la Casinoul din Parcul Central.

În prezența primarului municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc și a viceprimarului Dan Tarcea, clujenilor le-a fost prezentat amplul proiect al reconfigurării traficului din zonele Calea Mănăștur și Calea Moților. Edilul a precizat că municipalitatea și-a asumat prioritizarea transportului în comun, dar și eficientizarea transportului nepoluant, cerând sprijinul clujenilor pentru a implementa aceste politici. „Să promovăm ecosistemul, nu egosistemul!”, a punctat Boc, amintind de cele peste 100 ha de spații verzi noi pe care le are în vedere Primăria („La Terenuri”, Parcul Este, Parcul Feroviarilor).

După ce au lăudat Cluj-Napoca, numindu-l un „oraș avantgardist”, proiectanții de la FIP Consulting au prezentant succint proiectul care țintește descongestionarea și fluidizarea traficului pe traseul Calea Mănăștur - Calea Moților, până la intersecția cu str. George Coșbuc. Aceștia susțin că s-au ghidat vizând un impact cât mai scăzut asupra zonei construite, dar și ținând cont de eficiența economică, printre problemele majore identificate găsindu-se lipsa axei nord-sud între cartierele Zorilor și Grigorescu, viteza medie scăzută (14.8 km/h, mult sub viteza comercială de 20 km/h), dar și volumul de trafic uriaș pe direcția vest-est, respectiv lipsa infrastructurii adecvate pentru bicicliști.

O nouă bandă pe Calea Mănăștur, motiv de nemulțumire pentru clujeni

Conform proiectanților, pe Calea Mănăștur ar urma să fie diminuate suprafețele benzilor la 2.9 metri lățime, astfel încât, cu câte o bandă dedicată autobuzelor pe fiecare direcție de mers, să se creeze loc pentru trei benzi destinate autoturismelor. Cu toate că ar fi necesară o singură expropriere și s-ar interveni doar pe suprafața nordică de trotuar, care ar avea o lățime de minimum 2.3 metri, ideea proiectanților a stârnit polemici la dezbatere.

Primarul Emil Boc a cerut explicații privind necesitatea celor trei benzi auto pe lângă benzile dedicate, fiind convins că ar îngreuna și mai mult traficul. „Și dacă am construi 10 benzi, tot ar fi ocupate!”, a precizat edilul, afirmând că singura soluție este schimbarea de „mindset” pentru șoferii clujeni. „Și eu sunt șofer, dar să mă ierte!”, a exclamat Boc.

Proiectanții au recunoscut că, în ciuda unei lățimi de 3.5 metri pentru benzile dedicate, nu ar fi garantată siguranța bicicliștilor, motiv pentru care o clujeancă a solicitat amenajarea unei benzi separate pentru biciclete. Părerea lui Boc a fost împărtășită și de alți clujeni, care au explicat că inaugurarea unei benzi separate pentru bicicliști ar fi benefică și pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, un designer industrial amintind de studiile care confirmă că, odată cu apariția unei benzi suplimentare pentru mașini, automat ar crește și traficul.

Trotuarele, sacrificate?

Proiectanții au precizat că, pe Calea Moților, toate intersecțiile ar urma să beneficieze de semaforizare inteligentă, iar stația de autobuz de pe Moților înspre Mănăștur ar urma să rămână pe locul actual. Cu toate acestea, au precizat că trotuarele vor suferi modificări, lucru care i-a îngrijorat pe unii participanți.

Pe strada Oțetului, arteră de categorie secundă, ar urma să fie implementate patru benzi auto (câte două pe fiecare sens), însă fără bandă dedicată autobuzelor. Vestea bună este că s-ar construi câte o bandă de 1.5 metri pe fiecare sens pentru bicicliști. De asemenea, pe strada Mărginașă, de categoria a treia, ar urma să fie implementată doar o singură bandă pe sens dată fiind lățimea totală de doar 6 metri a carosabilului. Pentru lățirea la trei benzi este nevoie de alte exproprieri, precizează proiectanții, care au dezvăluit că suprafața totală de intervenție a întregului proiect este de 68.391,4 metri pătrați.