monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Centura metropolitană are variante de traseu. Decizia aparţine Ministerului Transporturilor

Primarul Emil Boc a anunţat că au fost trimise către Ministerul Transporturilor mai multe variante de traseu a viitoarei centuri metropolitane. Edilul spune că până la sfârşitul anului “va fi pusă pe masă” autorizaţia de construire a acestei centuri. Viitorul drum, lung de 38 km şi care va lega Gilăul de Apahida, are o alocare financiară de la Comisia Europeană de 150 de milioane de euro.

"În acest moment, specialiştii au definitivat variantele de traseu, potrivit legii, şi au fost trimise joi, 21 februarie, la Ministerul Transporturilor, la Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru a fi analizate şi aprobate, pentru că ei sunt cei care decid varianta finală a traseului centurii ocolitoare. Sunt multe variante de traseu pentru că legea obligă proiectanţii să prezinte decidentului mai multe variante de traseu. Sunt variaţiuni pe aceeaşi temă, dar cu mici nuanţe. Urmează să aibă loc o şedinţă tehnică la Ministerul Transporturilor, şedinţă în care se va tranşa definitiv varianta de traseu, după care ne vom întoarce din nou la Cluj şi vom începe, pe acea variantă de traseu, să facem studiile geo, să obţinem avizul de mediu astfel încât, până la sfârşitul anului să poată fi pusă pe masă autorizaţia de construire în vederea derulării licitaţiei", a declarat, vineri, primarul Emil Boc la un post de radio.

Edilul nu a precizat însă şi care sunt aceste variante de traseu.

"Eu nu discut variantele de traseu decât după ce ele sunt aprobate. Variantele sunt mai multe. Nu avem voie să le discutăm public pentru că nu ştim care e varianta finală. Noi procedăm ca la carte. Proiectanţii sunt direct răspunzători de ceea ce propun. Evident că noi trebuie să conectăm centura la Cluj şi avem nodurile respective pentru conectare centurii la Cluj-Napoca, dar variant finală va fi stabilită de Minister, pentru că această centură este de nivel naţional, dar noi am luat în locul Guvernului misiunea de a face documentaţia tehnică pentru a nu pierde banii europeni. Obiectivul este ca, până la 1 ianuarie 2024, această centură să fie relizată şi să poată fi circulată", a mai precizat primarul Clujului.

Acesta a mai reamintit un alt proiect vital Clujului şi anumle trenul metropolitan.

“Proiectul care vizează trenul metropolitan în afara Clujului, utilizarea culoarului de cale ferată existent, legătura Gilău-Floreşti tot cu un tren de suprafaţă în mai multe etape, metrou în interiorul Clujului, conectarea din Cluj cu calea ferată şi mers la Apahida, Jucu, Bonţida şi continuat drumul mai departe, este cel de-al doilea proiect extrem, extrem, de important pentru dezvoltarea noastră. Mă zbat ca aceste proiecte să fie finanţate din exerciţiul financiar următor. Dacă nu ne batem acum nu va avea Clujul şansă la modernizare”, a mai punctat Boc.

Anul trecut, în octombrie, municipalitatea a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate la centura metropolitană a Clujului, după ce, iniţial, licitaţia a fost contestată. În primă fază, câştigătoarea licitaţiei a fost o firmă din București implicată în scandalul demolării Autostrăzii Sibiu-Orăștie.

Oferta declarată câștigătoare a contractului de achiziție publică este asocierea Transinvest Budapest KFT -Specialterv Epitomernoki KFT- SC Explan SRL – SC Cadsil SRL.

Valoarea contractului este de 17,1 milioane lei fără TVA.

Iniţial, societatea SC Consitrans SRL, controlată de Eduard Hanganu, Viorica Hanganu şi Mihai Olariu, a câştigat această licitaţiei. Numele firmei a apărut în scadalul autostrazii Sibiu-Oraştie. Potrivit unui raport al CNADR, inginerul Consitrans, responsabil de lucrare, ar fi închis ochii la mai multe nereguli săvârşite de constructorul autostrăzii.

În Master Planul General de Transport al României, Centura Metropolitană (Etapa I) este prevăzută cu 4 benzi de circulație cu o lungime totală aproximativă de 38,8 km, din care aproximativ 31,3 km reprezintă drum nou, iar 7,5 km modernizare drum existent sau drum nou. Drumurile de legătură (Etapa II) propuse conform PUG sunt în lungime totală aproximativă de 33,6 km drumuri noi sau modernizare de drumuri existente.

Primăria Cluj-Napoca şi-a asumat realizarea studiilor pentru centura metropolitană. Primul pas a fost licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate, a planului urbanistic zonal şi a proiectului de autorizaţie de construcţie. Jumătate din centura metropolitană este pe raza municipiului Cluj-Napoca, restul pe raza celorlalte comune. Proporţional, fiecare unitate administrativ-teritorială va suporta costul studiului de fezabilitate.