monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Parc în Zorilor, parcări pentru biciclete, stații de autobuz cu plante. Lista celor 15 proiecte câștigătoare în cadrul Bugetării Participative

Viceprimarul Dan Tarcea, a anunţat, marţi, care sunt cele 15 proiecte propuse şi votate de cetăţenii municipiului Cluj-Napoca în primul proces de bugetare participativă din România.

Cele 15 proiecte câştigătoare vizează, printre altele, amenajarea unui parc în Bună Ziua, defibrilatoare în locurile publice din oraș, parcări de biciclete, dotarea stațiilor de autobuz cu plante și mobilier urban, extinderea skate park-ului Rozelor sau plata contactless la automatele de bilete CTP.

Care sunt cele 15 proiecte care vor fi implementate de către Primăria Cluj

Defibrilatoare automate externe în locurile publice din Cluj-Napoca

“În cazul unui stop cardio-respirator, recunoașterea promptă a urgenței, începerea măsurilor de resuscitare și anunțarea rapidă a echipajelor medicale sunt la fel de importante precum defibrilarea externă precoce. Dacă aceasta din urmă este realizată de urgență înaintea sosirii echipajelor medicale specializate, crește dramatic șansa de supraviețuire a pacienților. Introducerea defibrilatoarelor automate externe în locuri și instituții publice din Cluj-Napoca ar crește rata de supraviețuirie a victimelor care suferă un stop cardio-respirator”, se arată în descrierea proiectului.

Dotarea laboratoarelor Colegiului Tehnic "Raluca Ripan" Cluj-Napoca

Laboratoarele urmează să fie dotate cu cuptor patiserie, dospitor, malaxor, mixer planetar, refrigerator patiserie, malaxor carne, maşină de foietat, tăvi patiserie, tăvi inox pentru refrigerator patiserie, dulap congelare, maşină de spălat de tip tunel, maşină de confecţionat cȃrnaţi, ustensile patiserie şi cofetărie, maşină de spălat vase, analizor lapte, instalaţie de filtrare sub vid,  echipamente informatice (tehnică de calcul şi software).

Amenjarea parc în cartierul Bună Ziua

“Deja am și inițiat acest proiect. Avem un studiu prin care să identificăm terenul. Este lansată deja licitația pentru acest lucru. Și pentru un parc în Bună Ziua și pentru un parc în Zorilor. Așteptăm depunerea ofertelor. Atât în Zorilor, cât și Bună Ziua, avem nevoie de un parc de mari dimensiuni”, a spus viceprimarul Dan Tarcea.

În pas cu lumea

“Fiecare din noi putem produce energie regenerabilă fără să facem nimic special. Când mergem pe stradă, pe lângă că ardem calorii, dezvoltăm și energie cinetică. Proiectul de față are în vedere implementarea unui paviment care să colecteze această energie, care ulterior poate fi utilizată pentru a ilumina o strada sau a încărca telefonul, laptopul și alte gadget-uri”, este descrierea proiectului.

Detectarea locurilor de parcare disponibile, în timp real, folosind camere video

“Aplicația noastră propune și monitorizarea locurilor de parcare ce nu se află în parcările cu barieră. Aplicația va permite administrarea și monitorizarea acestor locuri de parcare folosind camere video statice. Funcționarii primăriei vor putea configura cu ușurință locurile de parcare ce urmează a fi monitorizate. Acest lucru permite ajustarea ori dezactivarea parcărilor existente, respectiv crearea de noi spații temporare destinate parcării vehiculelor, în cazul unor modificări cauzate de șantiere, redirecționări ori restricționări ale traficului. Disponibilitatea locurilor de parcare va fi prezentată utilizatorilor prin intermediul unei hărți. Echipamentele necesare nu trebuie să fie foarte performante, procesarea imaginilor făcându-se pe server-ul primăriei. De asemenea, o singură cameră instalată într-o zonă bine aleasă poate acoperi un număr considerabil de locuri de parcare, acest lucru fiind un plus față de senzori”, arată inițiatorii proiectului.

Parcări de biciclete sigure

“Propunem parcări sigure pentru bicicliști unde pot avea acces numai cei care își păstrează bicicletele. Parcările ar trebui să fie proiectate sub formă de spațiu îngrădit și acoperit. Locațiile unde s-ar preta asemenea parcări sunt în zonele dens populate, între blocuri sau în parcările supraetajate. Metoda prin care cetățenii pot avea acces la aceste spații trebuie analizată, dar ca și idee, poate fi prin card de acces sau altă modalitate prin care să fie cunoscută identitatea celor care îl folosesc”, se arată în descrierea proiectului.

Zorilor, cartierul verde-extinderea scuarului central și creare unei esplanade

“Centrul de cartier Zorilor este în prezent alcătuit din două fronturi cu magazine și alte dotări aflate vis-à-vis și separate de strada Louis Pasteur și scuarul plantat care desparte cele două sensuri de mers. Cele două nuclee de dotări comunică prin intermediul a 5 treceri care fragmentează spațiul verde central și îl fac în proporție de 90% neutilizat. Zona destinată pietonilor este sufocată de mașinile parcate de-a lungul ei, care face și mai slabă legătura dintre cele două fronturi ale străzii. Propunem plantări de arbori și arbuști decorativi, crearea unei esplanade pietonale de-a lungul spațiului verde nou creat, cu locuri de ședere la umbră, pistă de biciclete și pergole înverzite care să anime traseul și cișmele cu apă potabilă, eliminarea parcărilor de pe latura sudică a spațiului și a benzii de circulație adiacente și înlocuirea acesteia cu o parcare supraetajată în vecinătate, extinderea suprafeței verzi plantate din scuarul central cu o porțiune nouă astfel câștigată, integrarea parcului de copii aflat la intersecția stăzilor Zorilor și Louis Pasteur în spațiul public pietonal astfel creat, realizarea unei conexiuni pietonale puternice și evidente cu un spațiu verde de mare valoare din cartierul Zorilor, parcul Iuliu Prodan”, se arată în proiect.

Extindere skate park Rozelor

“Acest skate park a fost construit în anul 2012, fiind primul skate park din România gândit de practicanți de sporturi urbane, iar Primăria Cluj-Napoca l-a construit. La momentul respectiv a fost cel mai bine dotat și mai bine gândit skate park din România. În timp, numărul practicanților (skateboarding, bmx, role, trotinetă) a crescut de la un an la altul, iar momentan skate parkul a devenit prea mic pentru toți cei care vor să-l folosească”, spun inițiatorii proiectului.

Transformarea străzii Iuliu Maniu în spațiu partajat

“Pe modelul de succes implementat într-o bună parte a centrului vechi, strada Iuliu Maniu ar putea fi transformată în spațiu partajat, cu o parte a străzii (cea apropiata de Piața Unirii și Strada Bolyai Janos) fiind dedicată exclusiv pietonilor”, arată inițiatorii proiectului.

Învață pe stradă

“Propunerea noastră este ca fiecare strada din oraș să reflecte tematic personalitatea și realizările celui care ii dă numele, încurajând trecătorii să își acorde câteva minute pentru a învăța ceva nou. Cea mai simplă amenajare e un istoric vizual cu momentele cheie din viața personalității (fie vopsit pe borduri, trotuare, pereți sau un panou informativ sub numele străzii). Un alt tip de amenajare ar fi instalații interactive care să exemplifice direct elemente relevante. În cazul unor muzicieni se pot amenaja instalații stradale ce permit redarea sau chiar interpretarea unor bucăți din muzica lor. În cazul unor realizări din științele naturii pot fi identificate/introduse elemente naturale reprezentative în spațiul urban: anumite plante - botanică; instalații cu roci - geologie; graffiti cu animale - biologie; graffiti cu texte/ cutii cu cărți – literatura. Completarea celor de mai sus cu o experiență digitală folosind realitate virtuală, realitate augmentată”, se arată în proiect.

Amenajare spațiu de joacă și relaxare zona Bârsei Mărăști

Amenajarea spațiului dintre Cetățuie și strada Dragalina (podul pietonal)

Investiția ar fi în refacerea scărilor, instalarea de balustrade și asigurarea iluminatului public în zonă, potrivit proiectului.

Stații de autobuz cu plante și mobilier urban

Proiectul are în vedere acoperirea stațiilor cu plante cățărătoare și completarea acestora cu mobilier urban (locuri de ședere).

Parc cu destinatie de citit, relaxare și joacă într-o ambianță naturală

“Proiectul inițial e renovarea unui parc din Gheorgheni. Dorința e să creem un parc cu aspect natural, folosind materiale din lemn, sfori și plante verzi. Chiar și cauciuc refolosit, dar nu plastic. Parcul ar trebui să aibă construcții de joacă din lemn pentru copii, sfori și leagăne de cauciuc, bănci de relaxare/citit din lemn și suport pentru cafea/carte, gard din lemn care să împrejmuiască gardul pentru a acunde garajele, 2-3 tăbli de scris cu cretă din loc în loc pe gard pentru a lăsa oamenii și copiii să fie creativi, dulapuri din lemn, impermeabil, de lăsat cărți pentru cei care vor să citească în parc.

Plata contactless la automatele de bilete CTP

“Fiecare proiect are o finanțare de minim 150.000 de euro. Sunt proiecte care au nevoie de finanțate multianuală și vrem să implementăm aceste proiecte. Prin această metodă de bugetare participativă încercăm să adunăm toate ideile și tot ce e mai este mai bun din societate să putem aplica. Toate aceste proiecte vor fi implementate. Pentru anumite proiecte sunt necesare studii de fezabilitate, proceduri care pot dura mai mult de un an. Aceste proiecte intră automat în bugetul de anul viitor, vor avea finanțare automată în bugetul municipiului Cluj-Napoca de anul viitor. Toate sunt importante pentru că aduc un plus calității vieții. Toate sunt interesante", a comentat Tarcea.