monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Cum reducem accidentele de circulaţie din Floreşti? De la banda de urgenţă din 2008 la semafoarele inteligente din 2014

Unica arteră de legătură dintre Floreşti şi Cluj-Napoca a fost deja marcată la patru benzi, dar acest lucru nu este de ajuns pentru a decongestiona traficul şi a reduce numărul de accidente.

În Floreşti, cea mai mare comună din România – cu o populaţie oficială de peste 20.000 de locuitori şi neoficial în jur de 33.000 de locuitori – una dintre marile probleme este drumul (DN1 E60) care tranzitează localitatea.

Dimineaţa, între orele 06.00-08.30, potrivit măsurătorilor, în medie 14.000 de maşini parcurg DN1 - Avram Iancu, spre Cluj-Napoca, dintre care doar 2.000 intră în Floreşti. Restul sunt floreşteni care merg spre Cluj-Napoca la muncă, la şcoală, la grădiniţă, la facultate şi aşa mai departe.

În ultima perioadă s-a înmulţit numărul accidentelor rutiere, iar foarte mulţi locuitori ai comunei solicită punerea în funcţiune a semaforului amplasat în dreptul magazinului Metro în speranţa că în acest fel accidentele rutiere vor fi mai rare. Singurii care pot lua o decizie în acest sunt sunt cei de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj care însă nu se grăbesc cu o decizie în acest sens.

Mai multe persoane rănite

Potrivit datelor oficiale ale Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj, în cursul anului 2014, în perioada 1 ianuarie – 31 mai, pe Drumul Naţional 1, în localitatea Floreşti, pe tronsonul cuprins între km 482+400 şi km 487+504, s-au produs 13 accidente soldate cu victime. Acestea au avut ca şi urmări rănirea gravă a 4 persoane şi vătămarea corporală uşoară a 11 persoane.

Comparativ, în aceeaşi perioadă a anului 2013, pe acelaşi sector de drum au avut loc 13 accidente rutiere, în urma cărora o persoană a prezentat leziuni grave, iar 13 au fost rănite uşor. “Poliţiştii clujeni desfăşoară zilnic activităţi de supraveghere şi control al traficului rutier, pentru fluidizarea și desfășurarea în condiții de siguranță a circulaţiei rutiere pe DN 1 (E60), în localitatea Florești”, transmit reprezentanţii IPJ Cluj.

Cum reducem accidentele?

Chestionaţi în legătură cu oportunitatea punerii în funcţiune a semaforului de la ieşirea din Floreşti spre Cluj-Napoca ca şi soluţie pentru reducerea accidentelor, reprezentanţii IPJ Cluj susţin că „instalarea de indicatoare ori alte dispozitive speciale, precum şi executarea-desfiinţarea de amenajări rutiere revine în sarcina administratorului drumului public, în funcţie de categoria de drum pe care se execută lucrările respective”, respectiv în sarcina Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj pentru Drumul Național 1 care tranzitează localitatea Florești, precum și Primăriei comunei Florești pentru restul străzilor din localitatea Florești.

Horia Şulea spune că porţiunea de drum din faţa magazinului Metro nu se află în administrarea Primăriei Floreşti, dar că în ceea ce priveşte drumul situat pe raza comunei există un proiect în dezbatere care presupune implementarea unui sistem de semaforizare inteligentă care să înceapă de la intersecţia străzii Avram Iancu cu Plopilor până la sensul giratoriu din faţa primăriei.

Şoferii să circule regulamentar

Horia Şulea este de părere că dacă s-ar circula în limita legală de viteză, numărul accidentelor s-ar reduce foarte mult. „Dacă în Floreşti s-ar circula cu 50 de km/h, jumătate din ambuteiaje ar fi evitate. Avem un proiect de semaforizare inteligentă de la strada Avram Iancu, intersecţie cu Plopilor şi până la primărie la sensul giratoriu. Pentru punerea în funcţiune a semafoarelor este nevoie de încă un sens giratoriu undeva în zona BMW-Volvo pentru a putea interzice virajul la stânga de pe strada Avram Iancu. Acolo în zonă este o problemă de giraţie, trebuie să interzicem virajul la stânga”, a precizat Şulea.

Experiment eşuat

În 2008, circulaţia pe DN1 în interiorul localităţii Floreşti s-a redus la o singură bandă de circulaţie pe sens, întrucât s-au făcut piste pentru biciclişti şi o bandă de urgenţă, pe care şoferii nu au mai avut voie nici măcar să depăşească deoarece era marcată cu linie continuă. Acea bandă era practic inutilă deoarece nu se putea circula pe ea. Astfel, dacă până la intrarea în Floreşti se circula pe două benzi, la un moment dat drumul se îngusta la o singură bandă de mers. Dacă până în momentul în care au fost aplicate noile marcaje rutiere se circula relativ bine la intarea/ieşirea din Cluj-Napoca după noile reguli şoferii trebuiau să se înarmeze cu nervi de oţel şi mai ales cu carburant. În tot acest timp poliţiştii au susţinut că prin noile marcaje s-au redus semnificativ accidentele rutiere. După zeci de petiţii şi presiuni, autorităţile au renunţat la aceste marcaje.

Cronica  neagră

În 17 februarie traficul rutier a fost blocat zeci de minute pe raza localităţii Floreşti din cauza unui accident rutier. Un conducător autor de 32 de ani care se deplasa pe DN1 E60 pe raza localităţii Floreşti pe fondul nepăstrării distanţei regulamentare a intrat în coliziune cu autovehicului din faţa sa. În total, cinci autovehicule au fost avariate în urma coliziunii în lanţ.

În 27 martie pe DN1 E60, în comuna Floreşti, s-a produs un accident rutier soldat cu rănirea gravă a unei persoane şi avarierea a trei vehicule. Un bărbat de 51 de ani din Floreşti, în timp ce conducea un autovehicul pe raza comunei Floreşti, spre Huedin, a efectuat un viraj la stânga, încălcând marcajul longitudinal continuu simplu ce separă sensurile de mers, intrând în coliziune cu o motocicletă. Accidentul s-a soldat cu rănirea gravă a conducătorului moto şi avarierea a trei vehicule, valoarea pagubelor fiind de aproximativ 17.000 lei.

În 10 aprilie un bărbat de 75 de ani, cetăţean italian, în timp ce conducea un autovehicul pe raza comunei Floreşti, spre Cluj-Napoca, nu a păstrat  distanţa regulamentară faţă de autovehiculul din faţa sa, intrând în coliziune cu acesta. Cel de al doilea autoturism, condus de un bărbat de 31 ani, din Huedin, era oprit în coloană, iar în urma impactului a fost proiectat într-un alt autoturism, oprit la rândul său în coloană, pentru a acorda prioritate de trecere pietonilor care traversau regulamentar drumul public.

În 15 iunie circulaţia a fost blocată la ieşirea din Floreşti înspre Cluj-Napoca în dreptul magazinului Metro din cauza unui accident de circulaţie. Potrivit poliţiştilor, şoferul unui autoturism nu ar fi păstrat o distanţă suficientă de siguranţă faţă de autovehiculele care se deplasau în faţa sa, intrând în coliziune faţă-spate cu un alt autoturism condus regulamentar. În urma impactului maşina care circula regulamentar a fost proiectată în scuarul de beton care separă sensurile de mers doborând un semafor.