Actualitate

Cadre medicale vs. pacienţi. Ce îi “doare” când vine vorba de sistemul sanitar

Cadrele medicale din mai multe spitale din ţară, inclusiv din Cluj-Napoca, au protestat în această dimineaţă, timp de două ore, pentru a-şi exprima nemulţumirea faţă de eternele probleme din sistemul sanitar.

Medicii, asistentele şi infirmierele din mai multe spitale din ţară au făcut o grevă de avertisment în această dimineaţă, în speranţa că Ministerul Sănătăţii şi Guvernul le va auzi până la urmă doleanţele şi va găsi o rezolvare. Aşa cum o fac de mulţi ani, şi în această dimineaţă şi-au “strigat” nemulţumirile: salarii prea mici, personal prea puţin, datorii prea mari în “cârca” spitalelor şi dezinteresul guvernanţilor.

“Nemulţumirile noastre sunt legate în primul rând de creşterea salariilor pentru că ni s-a promis de mai demult acest lucru, dar nu s-a întâmplat. În al doilea rând vrem să se deblocheze posturile deoarece ne confruntăm cu o lipsă acută de personal şi din acest motiv şi pacienţii sunt nemulţumiţi de multe ori pentru că nu le putem face anumite investigaţii pentru care ei cotizează. Lucrăm şi peste program de multe ori. Suntem prea puţini angajaţi şi nu putem termina programul la fix. Noaptea de exemplu unei paciente îi revin 27 de pacienţi”, afirmă Alina, asistentă medicală la Spitalul Clinic de Boli Infecţioase Cluj-Napoca.


După şapte ani de experienţă, cu facultatate şi master ea câştigă puţin peste 1.000 lei.

Un alt cadru medical din acelaşi spital, cu o vechime de 27 de ani în sistemul sanitar câştigă în momentul de faţă 1.700 lei. La fel ca şi în cazul colegei sale mai tinere, principala nemulţumire este legată de lipsa de personal şi de salariile mici.


Angajaţii din Spitalul de Boli Infecţioase subliniază că unitatea sanitară ar trebui să primească 2.000 lei pentru un pacient tratat, dar Casa Naţională de Asigurări de Sănătate le decontează doar 1.300 lei, iar cu diferenţa trebuie “să se descurce sau să fie trecută la datorii”. Astfel se ajunge la datorii uriaşe pentru multe dintre spitalele din toată ţara.

În ciuda faptului că majoritatea angajaţilor din spitalele publice vor condiţii de muncă, mulţi dintre ei se tem de eventuale repercusiuni dacă îşi fac publice necazurile cauzate de subfinanţarea cronică a sistemului sanitar.


Pacienţii: cadrele medicale sunt ignorante

Pacienţii sunt deranjaţi în primul rând de atitudinea cadrelor medicale şi abia apoi de lipsurile din spitale.

“Am fost internat recent şi la Medicală I cu o pancreatită şi abia după trei zile au considerat că este urgenţă. Acolo m-a frapat indiferenţa medicilor şi a asistentelor. În schimb aici (Spitalul Clinic de Boli Infecţioase – n.red.) nu am nimic de reproşat. Toţi angajaţii se comportă în aşa fel cu noi, pacienţii, de parcă ar fi făcut cursuri de specialitate, deşi sunt convins că nu s-a întâmplat acest lucru. Şi condiţiile de cazare sunt foarte bune în această secţie”, afirmă Lucian Dumbravă, unul dintre pacienţii internaţi în această perioadă la Spitalul Clinic de Boli Infecţioase Cluj-Napoca.


Mariana, o femeie venită de la ţară la Cluj pentru analize medicale nu vrea să apară cu poza “la ziar”, dar o doare faptul că de multe ori a trebuit să scoată bani din buzunar ca să plătească analizele pentru că laboratoarele din oraş nu mai aveau bani.

“La bătrâneţe îi foarte greu că pensiile sunt mici şi bolile sunt multe. Am venit de multe ori la doctori la Cluj şi când mă trimiteau să-mi fac analizele trebuia să plătesc eu banu’ că statul nu mai aveau. Am fost şi internată, dar am avut noroc că atunci n-o trebuit să plătesc nimic şi doctorii au fost oameni buni, s-au purtat tare bine cu noi”, spune Mariana.


Motivele grevei de luni dimineaţa

Angajaţii din sănătate cer minimum 6% din PIB pentru Sănătate, o legislaţie care să garanteze independenţa profesională a celor care lucrează în sistemul public şi privat, o lege a salarizării specifică sistemului de sănătate, apărarea demniţii şi renunţarea la denigrarea profesioniştilor de către autorităţi, organizarea unităţilor medicale cu paturi în sistem public pentru asigurarea unor servicii prompte şi de calitate pentru pacienţi, precum şi consultarea reală a Coaliţiei Profesioniştilor din Sănătate cu privire la orice măsură ce poate afecta funcţionarea sistemului de sănătate.

Ultimele Stiri
abonare newsletter