Monitorul Cartierelor

Cum se vor numi stațiile metroului din Cluj? Pornirea, din „Țara Moților”, prin „Prieteniei” către „Viitor” și până în „Cosmos”

Metroul din Cluj va avea în total 19 stații, pentru fiecare dintre ele fiind aleasă o denumire mai mult sau mai puțin originală. Cert este că aceia care vor călători cu metroul vor porni din „Țara Moților”, făcând un mic popas în „Natura Verde”, de unde se vor îndrepta direct către „Cosmos” sau de ce nu, spre „Viitor”.

 

 


Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că a fost depusă solicitarea de emitere a acordului de mediu pentru proiectul metroului. Documentația cu privire la întregul proiect a fost publicată pe site-ul instituției, aceasta cuprinzând inclusiv numele stațiilor de metrou. Conform documentelor, perioada de implementare a proiectului este de aproximativ 6 ani, urmând ca metroul să fie finalizat complet la finalul anului 2026. Se preconizează că investiția va ajunge la aproximativ 1,3-1,5 miliarde de euro fără TVA.

 


„Traseul liniei de metrou ușor începe din depoul suprateran aflat la vest de Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.

De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou”, se arată în documentația pusă la dispoziție de municipalitate.


Care este semnificația numelor stațiilor?

Astfel, metroul va avea în total 19 stații, unele dintre ele având denumiri familiare majorității clujenilor, fiind „inspirate” după numele unor cartiere, piețe sau bulevarde cunoscute. Altele însă, au primit nume mai „originale”, având ca „muză” de la tei, la drumeții și până la mobilitate durabilă ori dezvoltare imobiliară.

Clujenii se vor putea astfel plimba, cu pornire de la depou, prin „Țara Moților”, spre „Sănătate” sau „Prietenie”. Vor avea apoi ocazia să facă un popas în „Natura Verde”, de unde vor putea adulmeca mirosul „Florilor”, moment în care, vor descoperi și „Armonia” din mireasma lor. După ce se vor odihni în „Natura Verde”, clujenii vor putea porni pe drumul „Viitorului”, urmând să ajungă la capăt de linie în… „Cosmos”.


În proiectul ce cuprinde realizarea metroului din Cluj se găsesc detalii despre fiecare stație din cele 19, fiind prezentate diferite aspecte legate de acestea, printre care zona în care stația va fi amplasată, ce locuri va deservi, dar și care este semnificația din spatele denumirii fiecărei stații.

Depoul

Depoul a fost amplasat la limita vestică a Comunei Florești, la nord de Stația Electrică Florești și a fost dimensionat pentru asigurarea mentenanței și parcării unui număr de 28 de trenuri, în lungime de 51 de metri.  Acesta va ocupa o suprafață de aproximativ 8 ha.


Stația Țara Moților

Stația este poziționată în sud-vestul extrem al localității Florești, la sud de noul cartier Terra. Este stația terminus vestică a liniei de metrou. Alegerea denumirii ei este reprezentată de faptul că este cea mai vestică stație și cea mai aproape de spațiul rural, înspre satele din Apuseni.

Stația Teilor

Stația ar putea fi privită ca stația centrală din Florești, misiunea ei fiind aceea de a deservi zona densă de blocuri din sudul Floreștiului. Denumirea a fost data după strada omonimă de la sud de stație și totodată, în ideea că interstația 1-2 (și zona stației 2), expropriate pentru a realiza galeria metroului, vor fi transformate în zone verzi cu tei.

Stația Copiilor

Stația este poziționată în sud-estul Floreștiului, în zona Sub Cetate, misiunea ei fiind de a deservi zona de locuințe de densitate medie din sud-estul Floreștiului. Locația sa a fost aleasă în centrul de greutate a zonei de locuințe, denumirea fiind data astfel datorită faptului că în cartier se află familii tinere cu copii, iar în complexul planificat există numeroase zone pentru cei mici, în imediata vecinătate a stației.

Stația Sănătății

Stația este localizată foarte aproape de viitorul Spital Regional de Urgență, misiunea ei fiind de a deservi complexul spitalicesc, care este preconizat să aibă peste 3.000 de angajați, aspect care a influențat și alegerea numelui.

Stația Prieteniei

Stația este localizată la sud de complexul comercial Vivo, având misiunea de a deservi complexul comercial și alte zone comerciale aflate la nord. Denumirea a fost inspirată de poziționarea centrului comercial Vivo în zonă, acesta fiind privit ca potential loc de întâlnire între oamenii din zona metropolitană.

Stația Natura Verde

Stația este poziționată în sud-vestul cartierului Mănăștur, pe strada Primăverii, în apropiere de terminalul de TP Bucium. Alegerea denumirii are la bază faptul că la 200 de metri de stație se află pădurea Făget, loc de unde se poate ajunge pe trasee de drumeție până la Lacul Micești, Cheile Turzii sau chiar Colții Trascăului.

Stația Mănăștur

Stația este poziționată în centrul de greutate al cartierului Mănăștur, la intersecția străzii Primăverii cu strada Izlazului, fapt care poziționează stația în „inima” Mănășturului, aspect care a influențat și alegerea numelui.

Stația Sfânta Maria

Stația este poziționată la intersecția străzii Câmpului cu Calea Mănăștur. Misiunea ei este de a deservi nord-estul cartierului Mănăștur, cartierul Mănăștur-Grădini și parte din cartierul Plopilor, inclusiv complexul sportiv Parc Sportiv Universitar Iuliu Hațieganu-Bazin-Sala sporturilor și zona de relaxare de pe malurile Someșului. Numele stației a fost ales datorită faptului că aceasta este poziționată în vecinătatea Mânăstirii Calvaria, cu hramul Sfânta Maria.

Stația Florilor

Stația este poziționată în zona fostei fabrici de bere Ursus, lângă Universitatea de Agronomie, la intersecția magistralei vest–est cu strada Mărginașă și Oțetului (prelungirea străzii Uzinei Electrice, în curs de implementare). Misiunea ei este de a deservi zona mixtă de tranziție între cartierul Mănăștur și centrul orașului. Stația este poziționată lângă Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV), fapt care a dus la asocierea acesteia cu florile, fiind astfel ales numele.

Stația Sportului

Stația este poziționată pe Calea Moților, la vest de intersecția sa cu străzile M. Eminescu și I. Hațieganu. Este cea mai vestică dintre cele trei stații din zona ultracentrală a orașului. Misiunea ei este de a deservi funcțiile principal non-rezidențiale din zona de vest a centrului orașului. La sud de stație se află campusul studențesc Hașdeu și un număr mare de clinici și spitale. Denumirea are legătură cu faptul că la nord de stație se află Parcul Central și totodată, cu idea stația este a doua care deservește Cluj Arena și Sala Polivalentă.

Stația Piața Unirii

Stația este poziționată în nordul Pieței Unirii, care este „inima orașului, misiunea ei fiind desigur, aceea de a deservi zona ultracentrală a orașului. Cei care au ales denumirea stației consideră că „reperul Piața Unirii este prea puternic pentru a fi luat în calcul alt nume de stație”.

Stația Piața Avram Iancu

Stația este poziționată în nordul complexului de piețe Avram Iancu–Ștefan cel Mare-Timotei Cipariu, misiunea ei fiind de a deservi estul zonei centrale a orașului. Denumirea a fost aleasă pe aceleași considerente ca și în situația stației Piața Unirii.

Stația Armonia

Stația este poziționată aproximativ la mijlocul distanței dintre Piața Avram Iancu și Piața Mărăști, aproape de intersecția axei vest–est cu strada Petőfi Sandor. Misiunea ei este de a deservi zona de tranziție între centrul orașului și cartierul Mărăști. În ceea ce privește denumirea, aceasta are legătură cu faptul că la vest de stație se va construi cel mai important centru muzical din Transilvania.

Stația Piața Mărăști

Stația este poziționată în vecinătatea sensului giratoriu din cartierul Mărăști, care este centrul de greutate al acestui cartier. Misiunea ei este de a deservi zona densă de locuințe din cartierul Mărăști, dar și de a funcționa ca stație de corespondență pentru călători între direcțiile Muncii - IRA și Gheorgheni – Sopor.

Stația Transilvania

Stația este poziționată aproximativ la mijlocul intervalului dintre Piața Mărăști și zona IRA (interschimb cu calea ferată), în dreptul axei nord-sud Tribunul Vlăduțiu –Siretului. Denumirea a fost dată astfel deoarece în zonă se află centrul expozițional Expo Transilvania.

Stația Viitorului

Stația este poziționată la locul intersecției liniei de metrou cu calea ferată, lângă podul IRA – principala poartă de intrare în oraș dinspre est, nord și aeroport. Alegerea numelui stației a fost inspirată de ideea conform căreia „mobilitatea viitorului este una durabilă”.

Stația Muncii

Stația reprezintă capătul estic al ramurii nordice a liniei de metrou, poziționată la intersecția prelungirii nordice a străzii Beiușului cu bulevardul Muncii. Denumirea stației are legătură cu o fostă platformă industrială (CUG) importantă în perioada comunistă - Zona Muncii.

Stația Cosmos

Stația este poziționată la intersecția străzilor T. Mihali, Al. Vaida Voevod și Aleea Slănic, în noua „inimă” a cartierului Gheorgheni. Denumirea a fost aleasă astfel deoarece zona este considerată ca fiind cea mai dinamică, din perspectiva transformărilor din ultimii 25 de ani.

Stația Europa Unită

Stația este poziționată în prelungirea străzii Soporului, lângă viitoarea centură metropolitan, fiind totodată și stația terminus pe ramura sudică a liniei de metrou în zona de est. Misiunea ei este de a deservi actuala zonă de blocuri Grand Park Residence, baza sportivă Gheorgheni, precum și viitorul cartier Sopor și viitorul Parc Est.

CITEȘTE ȘI

Se caută soluții pentru metrou. Boc: „Oamenii au ajuns pe lună. Nu trebuie să sărim în Someș pentru că am găsit un bulgăre de sare”

Ultimele Stiri
abonare newsletter