Monitorul Cartierelor

Trei oferte depuse la licitația pentru reamenajarea Pieței 14 Iulie și transformarea ei în centru de cartier

Mai mult spațiu pentru pietoni, mai puțin pentru mașini. Acesta este obiectivul urmărit de municipalitate în Piața 14 Iulie și pe alte șase străzi din Grigorescu, amenajate după conceptul de „smart and walkable city”.

Trei oferte depuse la licitația pentru reamenajarea Pieței 14 Iulie. FOTO: Facebook/ Emil Boc

 

 


Trei asocieri de firme au depus oferte în cadrul licitației pentru creșterea spațiului pietonal din cartierul Grigorescu, în zona Piața 14 Iulie. Este vorba despre:

 


1. Asocierea Garden Center Grup SRL (Leader), Ro-Verde Landscaping SRL, Prospect Drill, Vica Business SRL, Energobit, Swarco Traffic Romania, Topo Land Solutions;

2. Asocierea ACI Cluj (Leader), Autoprima Serv SRL, Simacek Facility Services RO, SC DP CONS SRL,  Planwerk Arhitectura și Urbanism, Altimate, SC Road & Bridge Design SRL, Studio De Peisaj Ana Horhat SRL, SC Progir Proiectare Construcții SRL, Infocomm Systems;


3. Asocierea Nord Conforest (Leader), Danlin XXL, NV Construct, Eco Garden Construct SRL, AMNV GEOCAD SRL, Quantum Instal, Live Rental Power, Intercom Energy SRL, Abcony Serv.

Primăria Cluj-Napoca a lansat în luna iunie licitația pentru găsirea unui constructor care să reamenajeze Piața 14 Iulie și alte șase străzi din zonă după principii prietenoase cu pietonii, bicicliștii sau transportul în comun. 


Mai multe străzi din cartierul Grigorescu „scapă” de mașini și revin pietonilor, urmând a fi amenajate după conceptul de stradă „smart” și „walkable city”. Contractul este estimat la 33.923.657 lei, bani din bugetul local, criteriul de atribuire a contractului fiind cel mai bun raport calitate – preț. Comisia tehnică are timp până în ianuarie anul viitor să selecteze cea mai bună ofertă și să atribuie contractul.

Primăria vrea să scoată mașinile din cartier

Primăria Cluj-Napoca a luat în vizor mai multe străzi din cartierul Grigorescu, pe care dorește să le debaraseze de mașinile parcate pe trotuare și spații verzi. În schimb, spațiile vor fi redate pietonilor, bicicliștilor și trotinetiștilor, care uneori cu greu își croiesc cale printre autovehicule.


Este vorba despre zona Pieței 14 Iulie și a străzilor Garibaldi, Sigismund Toduță, Tudor Grozăvescu, Milcov, Octavian Goga și George Enescu. Primăria a lansat duminică licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de creșterea și îmbunătățire a spațiului pietonal pe aceste străzi. La baza proiectului de amenajare stau principiile „walkable city/oraș pentru pietoni” și „green city”.

Conceptul de amenajare a unui spațiu dedicat pietonilor și bicicliștilor în zona cartierului Grigorescu a fost prezentat în dezbatere publică de Primăria Cluj-Napoca. Zona va fi amenajată pornind de la ideea că orașul trebuie perceput la nivelul pietonului, al transportului în comun și al mobilității alternative.

Ce se schimbă pe aceste străzi?

Străzile enumerate anterior vor fi amenajate astfel încât să ofere pietonilor, dar și bicicliștilor, un spațiu sigur pentru plimbări, pe modelul străzii Molnar Piuariu din cartierul Mărăști, prima stradă „smart” din oraș și din România. 

Proiectul de creștere și îmbunătățire a spațiului pietonal în zona cartierului Grigorescu a fost realizat de o echipă de arhitecți din cadrul Planwerk și vizează un spațiu în suprafață de 35.000 mp cuprins între P-ța 14 iulie, str. Garibaldi, str. S.Toduță, str. T. Grozăvescu, str. Milcov, str. Octavian Goga, Str. G. Enescu.

Zonă pietonală în locul fostei benzinării

Proiectul propune crearea unei zone pietonale în spatele fostei benzinării din proximitatea Pieței 14 Iulie și amenajarea unui spațiu verde pentru plimbare și socializare.

„Vorbim despre un centru al unui cartier, un spaţiu verde important, cu suficient loc pentru a dezvolta spaţii publice necesare. Vorbim despre un centru liniştit, unde pot avea acces copiii, oameni obişnuiţi, oameni în vârstă. Centrul comercial ştim că este la ieşirea din cartier. Este foarte importantă legătura cartierului cu marele proiect ce presupune modernizarea malurilor Someşului. Nu există spaţii pur pietonale. Sunt trasee cu viteze foarte reduse, cu prioritatea pietonului”, a arătat, la dezbatere, Adrian Borda, arhitect al Planwerk.

Totodată, străzile Garibaldi, Grozăvescu, G. Enescu rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord -sud, iar str. O. Goga, Bd. 1 Decembrie 1918 pentru direcția est-vest, în timp ce străzile secundare (Milcov, Sigismund Toduță) sunt propuse să devină străzi rezidențiale. Circulația principală velo pe direcția nord-sud, între strada Eremia Grigorescu și Someș, se va desfășura pe strada Traian Grozăvescu - Piața 14 Iulie- str. Sigismund Toduță.

În Piața 14 Iulie și în prelungire, pe strada Octavian Goga poiectanții au propus amplasarea unor piste de biciclete pe ambele părți ale străzii. De asemenea, străzile secundare cu dublu-sens care nu fac parte din proiect (Țebei-Ion Ghica și Bartok Bela - Sinaia) ar trebui pe viitor să funcționeze într-un sistem de sensuri unice.

Mai puțin trafic, mai puțină poluare

Conceptul de amenajare are în vedere ca spațiile publice din cartier să fie accesibile pentru toți utilizatorii, atractive și sigure. Printre obiectivele propuse se numără: 

  • calmarea traficului auto;
  • protejarea și semaforizarea intersecțiilor;
  • reducerea emisiilor poluante generate de traficul auto;
  • plantarea de arbori și vegetație joasă;
  • iluminat modern și eficient;
  • suplimentarea și îmbunătățirea trecerilor de pietoni;
  • introducerea facilităților pentru bicicliști (piste / benzi / trasee partajate);
  • conectarea cartierului cu Someșul și cu transportul în comun. 

De asemenea, vor fi amplasate dotări urbane, cum sunt cișmelele, locurile de parcare pentru biciclete, stațiile de încărcare pentru mașini și biciclete/trotinete electrice, băncile prevăzute cu încărcătoare USB sau stâlpii de iluminat cu conexiune WI-FI.

Primarul Emil Boc îi îndemna în cadrul dezbaterii pe locuitorii cartierului Grigorescu „să nu intre în panică”, întrucât accesul mașinilor nu va fi interzis complet, pe toate arterele cuprinse în proiect, ci vor exista atât spații pietonale, cât și shared-space.

CITEȘTE ȘI:

Licitație pentru construirea primului Centru de Transplant Multiorgan din țară

Ultimele Stiri
abonare newsletter