Educație

Peste 40% dintre elevii români nu înțeleg ce citesc! Cel mai slab punctaj din ultimii ani

Peste 40% din elevii români nu înțeleg ce citesc, fiind astfel cel mai slab punctaj obținut în ultimii cinci ani în clasamentul PISA

România are cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul PISA, care arată cât de pregătiţi sunt elevii de 15 ani. Ţara noastră este pe locul 47 din 79 de ţări. Gradul de analfabetism funcţional fiind ridicat: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.

Cea mai mare scădere în clasamentul PISA este înregistrată la matematică, unde România a obţinut un scor de 430 de puncte, faţă de 444 în 2015. La ştiinţe, România are 426 de puncte, faţă de 435 în 2015.


În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcţional este mare: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc. România ocupă în clasamentul PISA locul 47 din 79 de ţări.

Ministrul Educației nu vede motiv de îngrijorare

Ministrului Educaţiei, Monica Anisie, a declarat că „nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA”.


„Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evalare internaţională. Trebuie să facem diferenţa între Evaluările pe care le realizează ministerul Educaţiei pentru clasa a II-a, a IV-a sau a VI-a, ori evaluările de la finalul clasei a VIII-a sau de la Bacalaureat. Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ceea ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă, deci trebuie să ne raportăm la acest aspect. Este problemă de sistem, ar trebui să înţelegem că şi profesorii trebuie să pregătească în aşa fel elevii încât să existe corelaţia cu piaţa muncii şi cu viaţa de zi cu zi, să fie reală, iar teoria pe care o învaţă să poată fi aplicată în viaţa de zi cu zi. Este şi problemă de minister”, a spus ministrul.

„Cauza este performanța didactică slabă a profesorilor”

Mircea Miclea, fost ministru al Educației clujean, și-a exprimat opinia cu privire la rezultatele slabe pe care le-au obținut elevii români la testele PISA.


„Cauza este performanța didactică slabă a profesorilor. Profesorii sunt principalul factor de predicție a performanței elevilor. Sistematic este o diferență enormă între notele de la clasă și rezultatele de la Evaluarea Națională și nimeni nu este penalizat. Practic, ce ar trebui făcut: să se stabilească criterii de performanță pentru fiecare disciplină, pentru fiecare profesor de la fiecare disciplină și salariile să fie în funcție de performanța profesorilor. Arată un regres față de 2015 semnificativ, mai ales la matematică, unde este o scădere de 14 puncte. Dar este un regres pe toate liniile, deci și pentru literație, și pentru științe. Aceste rezultate sunt de fapt consonante cu datele pe care elevii le-au obținut la evaluarea națională în urmă cu 7 ani. În clasa a II-a, erau 30% elevi care erau sub nivelul 2 de performanță și acum sunt tot 30%”, a continuat fostul ministru al Educației.

abonare newsletter