Economie

Cum a furat PNL „O pădure cât o țară“. Ministerul Mediului, căpușat de o apropiată a președintelui.

O anchetă - deocamdată doar a presei - dezvăluie cum o firmă de casă a PNL, a câștigat două contracte pe SICAP, în valoare de 135.000 de lei. Este bătător la ochi faptul că au reușit să realizeze conceptul unui eveniment de pe o zi pe alta.

La evenimentul din 6 martie a participat și președintele Iohannis. Ministrul Costel Alexe (stânga) a folosit bugetul ministerului pentru o acțiune de imagine a PNL La evenimentul din 6 martie a participat și președintele Iohannis. Ministrul Costel Alexe (stânga) a folosit bugetul ministerului pentru o acțiune de imagine a PNL

Pe 5 martie, o firmă câștigă două contracte pe SICAP, totalizând 135.000 de lei, pentru următoarele bunuri și servicii: realizare concept de eveniment și grafică materiale eveniment, realizare materiale personalizate (litere volumetrice „ROMANIA”, șepci, steaguri, autocolante A4), realizare scenă, servicii de sonorizare, difuzarea live-ului în rețelele de socializare, asigurare logistică și transport, realizarea a 100 de pin-uri (insigne) și a unor mesh-uri.

Peste fix 24 de ore, toate acestea erau realizate de către firma Future Innovation. SRL-ul aparține Monicăi Neagoe, asociată în altă firmă cu angajata Ministerului Mediului, Anamaria Florescu. Aceasta e șefa de cabinet a unui secretar de stat din luna ianuarie, venită prin transfer chiar de la Future Innovation. Ministrul Mediului, Costel Alexe, a organizat evenimentul de împădurire din 6 martie câutând o firmă cu numai 24 de ore înainte. Future Innovation a fost implicată în campania PNL din 2019, iar Anamaria Florescu a lucrat pentru Klaus Iohannis în alegerile prezidențiale. Suma de 135.000 de lei este cu doar 500 de lei mai mică decât plafonul până la care se pot face achiziții prin atribuire directă. Este o copie a Cazului Ridzi din 2009, terminat cu o condamnare a fostei ministru.


Achiziție bliț la Ministerul Mediului condus de ieșeanul Costel Alexe

Pe 4 martie a fost lansat anunțul de cumpărare directă, pe 5 martie s-a finalizat procedura, iar pe 6 martie a avut loc evenimentul.

Lansarea campaniei „O pădure cât o țară” l-a avut drept invitat special pe președintele Klaus Iohannis. Serviciile de organizare au fost câștigate de Future Innovation, o firmă de casă a PNL. Care, teoretic, a realizat toate materialele în doar 24 de ore: strategie de comunicare, litere volumetrice, șepci, steaguri, montare scenă și boxe.


„Noaptea s-au făcut șepcile la mall”, a spus Monica Neagoe, patroana. În anii trecuți, firma s-a ocupat de campania PNL în mediul online. Și încă o legătură: de la Future Innovation, Anamaria Florescu a încasat bani anul trecut ca „project manager”.

De câteva luni, aceeași Florescu a fost instalată director de cabinet la Mircea Fechet, secretar de stat la Ministerul Mediului. Și al treilea amănunt: Florescu a fost în 2014 în staff-ul de campania al lui Iohannis, la prima sa candidatură.


Uitaseră suma la care s-au înțeles

Detaliile sunt de-a dreptul scandaloase. Întâi, așa zisa procedură de selecție, explicată minut cu minut:


Pe 4 martie la ora 11:19, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat în sistemul electronic de achiziții publice (SICAP) o cumpărare directă. „Servicii organizare evenimente pentru lansarea campaniei naționale de împădurire O pădure cât o țară” a fost denumirea achiziției estimată la 108.300 lei.
La ora 11:58 a răspuns societatea Future Innovation, care însă a cerut un preț de 115.000 lei, mai mare cu aproape 7.000 de lei. Ministerul nu a fost de acord și a anulat procedura la ora 12:14. După două minute, a reluat-o păstrând aceeași sumă de 108.300 lei. După alte două minute, la 12:18, SC Future Innovation a făcut o altă ofertă, de această dată de fix 108.300 lei.
A doua zi, pe 5 martie, la ora 11:34, procedura a fost declarată finalizată. Ministerul și Future Innovation au bătut palma la miezul zilei.



A explicat în ce a constat contractul: „Realizare concept de eveniment și grafică materiale eveniment, realizare materiale personalizate (litere volumetrice „ROMANIA”, șepci, steaguri, autocolante A4), realizare scenă, servicii de sonorizare, difuzarea live-ului în rețelele de socializare, asigurare logistică și transport”.

În 24 de ore au onorat contractul!

Pe 5 martie la 11:34 s-a finalizat cumpărătura directă, iar evenimentul de lansare a avut loc a doua zi, pe 6 martie. Programul președintelui Klaus Iohannis, încă păstrat pe site-ul Administrației prezidențiale, specifică pentru vineri, 6 martie, ora 12: „Participare la evenimentul de lansare a Campaniei Naționale de Împădurire «O pădure cât o țară», șantierul de împădurire Uliești, din cadrul Ocolului Silvic Găești, județul Dâmbovița”.


Cu alte cuvinte, între momentul finalizării procedurii pe SICAP și momentul lansării evenimentului au fost fix 24 de ore și 26 de minute. În care firma Future Innovation a fost obligată să facă toate aranjamentele.

„Menționăm că, atât serviciile prestate, cât și materialele furnizate au fost recepționate cantitativ și calitativ de către comisia de recepție”, au spus reprezentanții Ministerului Mediului. Care n-au suflat nicio vorbă despre cum este posibil, fizic, ca toate aceste materiale să fie produse într-un interval atât de scurt.


Tot pe 4 martie, Future Innovation a mai câștigat un contract și tot la Ministerul Mediului. La ora 15:12 a fost publicat anunțul de cumpărare directă, tot la 15:12 a făcut Future Innovation o ofertă pentru „servicii de realizare mesh-uri personalizate (...) și a unui număr de 100 de pin-uri personalizate (un fel de insigne – n.r.) în cadrul campaniei naționale de împădurire «România plantează! O Pădure cât o țară»”.

Anterior, și această procedură fusese organizată de alte două ori, în aceeași zi, până când cererea și oferta între Minister și Future Innovation s-au întâlnit în schimbul a 26.400 lei.

Citiți ancheta integrală în Reporter de Iași

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter