monitorulcj.ro Menu

Economie

Taxa auto din 2012 este ilegală

Taxa auto instituită de Guvernul României în ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcţionare al Uniunii Europene, a decis Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

sursa foto: biziday.ro

Potrivit unor jurişti, sunt discriminatorii taxele încasate în 2012 din cauza suspendării din legea 9/2012 a plăţii taxelor pentru înmatriculare interne. Aceste taxe ar trebui restituite dacă cetăţenii care le-au plătit vor deschide procese, informează hotnews.ro.

Taxa Borbely a fost adoptată în timpul guvernării Boc, dar aplicabilitatea ei pentru maşinile înmatriculate până în 2007 în România a fost amânată până în 2013. Taxa a funcţionat două luni şi sub guvernarea Ponta, fiind înlocuită în martie 2013 cu "timbrul de mediu" iniţiat de ministrul Rovana Plumb.

În ce priveşte perioada  ianuarie 2013 - martie 2014 (când a fost introdus timbrul de poluare), Curtea a sublinat că legea aplicată în acest interval aduce o modificare esenţială care înlătură discriminarea.

Două instanţe, mai precis Tribunalul Sibiu şi Curtea de Apel Bucureşti, s-au adresat Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pentru a lămuri dacă Articolul 110 din Tratatul Uniunii Europene interzice instituirea unei  taxe pentru emisii poluante pentru autovehicule, "dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulaţie, în statul membru menţionat, a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională".

În data de 3 februarie 2013, Curtea a stabilit următoarele: "Articolul 110 TFUE (n.r. Tratatul UE) trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumcis de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabiliăa încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională".