Actualitate

„Marșul Tăcerii 2022”. Bicicliștii clujeni ies în stradă în memoria celor omorâți de mașini

Miercuri, 18 mai, bicicliștii din județul Cluj sunt așteptați la „Marșul Tăcerii”, în amintirea celor omorâți de mașini.

Clujul, un oraș în care pistele de biciclete sunt un pericol pentru șoferii pe două roți/ FOTO: Clubul de Cicloturism

 

Întâlnirea bicicliștilor va fi în Piața Unirii de la ora 18.30. Potrivit organizatorilor, marșul va dura circa o oră și va străbate zona centrală și pericentrală a Clujului și cartierele Mărăști și Grigorescu.


 

Traseul concret este: Piața Unirii - Bd. Eroilor - Cl. Dorobanților -str. Petofi Sandor - Bd. 21 Decembrie 1989 – Piața Unirii - str. Regele Ferdinand - str. G.Barițiu - Parcul Central S. Bărnuțiu - str. G.Coșbuc -str. I.Hossu - str. E.Isac - str. Memorandumului - Piața Unirii.


 

Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News

 


În anul 2002, „Marșul Tăcerii” a avut loc pentru prima dată în White Rock Lake din Dallas, Statele Unite ale Americii, ca un marș de comemorare a victimelor pe două roți în trafic.  Marșul este organizat în fiecare an în cea de-a treia zi de miercuri din luna mai.

La Cluj-Napoca, marșul este organizat de Clubul de Cicloturism „Napoca”.


„Inițiativa a început în Statele Unite ale Americii în orașul în care au avut loc cele mai multe accidente, bicicliști omorâți de mașini și a început acum 20 de ani. 

O dată pe an în a treia zi de miercuri din luna mai se făceau în multe orașe din Statele Unite ale Americii și cu timpul s-a răspândit și la nivel mondial în memoria bicicliștilor căzuți victime accidentelor rutiere”, a declarat pentru monitorulcj.ro Radu Mititean, președintele Clubului de Cicloturism „Napoca”.


Bicicliștii, dar mai ales șoferii, trebuie să respecte legislația rutieră pentru a nu pune în pericol viața participanților în trafic.

„Bicicliștii trebuie să respecte legislația exact cum trebuie să respecte toată lumea. Principalele cauze sunt  faptul că ai un oraș foarte aglomerat în care se circulă agresiv și în care ai infrastructură velo lipsă sau foarte proastă calitativă, îngustă, fără spații de siguranță care se termina unde este mai mare nevoie de ea sau care te poate pune în pericol (…) Șoferii ar trebui în primul rând să respecte legislația ori asta nu cred că nici 1% din șoferi nu fac, legislația actuală impune o distanță minimă laterală de siguranță la depășirea biciclistului, ori asta este complet ignorată. Eu cred că trec zile întregi până să vezi un șofer care respectă regula respectivă (…) Ca șofer trebuie să înțelegi că nu ester ok să treci razant că zici «Aveam 20 de cm față de el», trebuie să înțelegi că ai distanță minimă laterală față de pieton sau biciclist pe care trebuie să o respecți”, a adăugat Radu Mititean.

România, cea mai mare rată din UE la decese cauzate de accidente rutiere

Conform unor date publicate la începutul lunii mai de către Eurostat, România are cea mai ridicată rată din Uniunea Europeană a deceselor cauzate de accidente rutiere.

Comparativ cu populaţia fiecărui stat membru UE, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate în 2020 de accidentele rutiere s-a observat în Suedia (20 de decese la un milion de locuitori), Malta (23), Danemarca (27), Spania (29), Irlanda şi Ţările de Jos (ambele cu 30), iar cea mai ridicată rată s-a înregistrat în România (85 de decese la un milion de locuitori), Letonia (73), Bulgaria (67) şi Polonia (66).

În 2020, numărul total al persoanelor din Uniunea Europeană care au murit în accidente rutiere s-a situat la 18.786, din care 44% erau ocupanţii vehiculelor, 19% pietoni, 16% motociclişti, 10% biciclişti şi 11% alte categorii (inclusiv vehicule utilitare şi vehicule grele de marfă, autobuze şi autocare, mopede şi alter vehicule).

Clujul, un oraș în care pistele de biciclete sunt un pericol pentru șoferii pe două roți

Potrivit președintelui Clubului de Cicloturism „Napoca”, pistele de biciclete din Cluj-Napoca sunt un pericol pentru șoferii pe două roți.

„Am ajuns să evit multe din străzile în care s-a făcut de către Primărie așa-zise piste pentru biciclete pentru că ori trebuie să merg foarte încet ori să mă pun în pericol. De exemplu, pe strada Horea nu risc să merg spre gară pe așa zisele piste de bicicleta pentru că sunt așa de înguste și lipite de șirul de mașini parcate că orice portieră deschisă este accident sau trebuie să merg cu 5 km/h.

Nu reușești să găsești o bucată care să fie la bunele standarde la nivel mondial. Duminică am făcut 40 de km cu colegii prin Cluj să documentăm foto ce s-a făcut nou pe diversele bulevarde și un găsești o porțiune să fie realizată conform, tot numai cârpăceli, înguste, fără spații de siguranță, parcă ar fi un blestem. E incredibil că în 2022 faci niște cârpăceli ca în anii 90, că atunci ziceai «că nu știi, că nu știu de unde să se inspire», dar acuma nu mai poți spune asta în anul 2022”, a transmis Radu Mititean.

Reporterii Monitorul de Cluj au solicitat un punct de vedere legat de starea pistelor de biciclete de pe raza municipiului Cluj-Napoca. Redăm mai jos răspunsul Primăriei:

„Optimizarea rețelei de mobilitate, inclusiv prin amenajarea de piste de piste și benzi pentru biciclete se numără printre prioritățile Primăriei Cluj-Napoca. În prezent, avem 46,5 km de piste și benzi pentru biciclete, fără a include aici și cei 10 km de bandă de BUS, pe care au acces și bicicliștii. Lungimea pistelor de biciclete este în creștere, având în vedere faptul că fiecare proiect de reabilitare de drum/pod are prevăzut și pista de biciclete”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca pentru Monitorul de Cluj.

 

CITEȘTE ȘI:

Respectul pentru bicicliști în trafic și pistele sunt cele mai mari probleme în Cluj

Accident MORTAL. Un biciclist a murit după ce a fost lovit de o autobasculantă

Un bărbat a produs un accident mortal și a fugit. A fost găsit a doua zi beat turtă

abonare newsletter