Actualitate

Străzi pietonale în weekend, în centrul Clujului? Subiectul a împărțit clujenii în două tabere

După ce București și pe urmă Timișioara au transformat străzile din centru în pietonale pe perioada weekend-ului, mai mulți clujeni au propus ca inițiativa să fie preluată și de orașul nostru. Ce spune primarul Emil Boc?

 

 


Proiectul „Străzi Deschise” a fost lansat la București la finalul lunii mai și cuprinde șapte zone pietonale, 34 de străzi și 11,66 km de străzi pietonalizate temporar în fiecare sâmbătă și duminică, între 11.00 – 23.00, până în luna octombrie.

 


Scopul proiectului este să reducă accesul auto în centrul orașului, să încurajeze mersul pe jos și cu bicicleta, reducând poluarea din zona centrală, dar și să crească atractivitatea orașului. Conceptul nu este unul nou, fiind împrumutat de la marile capitale europene și nu numai, practica fiind răspândită în metropelele de pe întreg globul.

Inițiativa a fost preluată de Timișoara și weekend-ul trecut, principalele străzi din centrul orașului au devenit pietonale, în cadrul unui proiect numit „Petrecere de pietoni!”. Au fost organizate concerte, vizionări de film şi activităţi sportive.


„Vrem să arătăm că spaţiul public poate fi pus la dispoziţie pentru toată lumea, nu este doar pentru maşini, ci pentru toată comunitatea”, a explicat primarul Dominic Fritz.

Clujenii, argumente pro și contra

Succesul celor două proiecte din capitală, respectiv din Timișoara, au declanșat dezbateri pe rețelele de socializare privind oportunitatea introducerii unei astfel de măsuri în centrul municipiului Cluj-Napoca, rămas oricum „codaș” la numărul străzilor pietonale dacă e să îl comparăm cu cele două orașe menționate.


O propunere vehiculată în spațiul public este ca traficul auto să fie restricționat, cu excepția transportului în comun, în zilele de sâmbătă și duminică, cu excepția nopții.

Clujenii care au luat parte la dezbatere sunt împărțiți în două tabere, ambele aducând argumente valide pro și contra.


„Argumente pro din perspectiva activităților pentru non-șoferi (culturale, educative, de loisir, etc.), a reducerii poluării, plus inclusiv favorabile industriei HoReCa sunt numeroase”, a arătat o clujeancă, care a inițiat discuția pe grupul Clujul Civic. „Reducerea poluării fonice și a aerului, posibilitatea de a organiza diverse evenimente și în stradă, posibilitatea teraselor de a se extinde, pe termen lung, descurajarea traficului auto și încurajarea mobilității alternative. Bănuiesc că o bună parte din circulația de weekend e chiar non-esențială”, a mai arătat aceasta.

„Ar fi excelent. Clujul e singurul oraș mare pe care îl știu care nu are o stradă centrală pietonală”, a răspuns un clujean.

„La Nantes, de exemplu, (populație cam ca și Cluj), au mare parte din centru pe o axă rezervată transportului în comun și pietonilor. Blocaje în trafic tot se întâmplă, deși au și centură cu 2-3 benzi. Dar centrul e mult mai liniștit. N-a sarit nimeni să le înjure primarii pentru asta, lumea cred că e mai mulțumită așa”, a mai arătat un clujean.

„Viena. Nürnberg. Lyon. Cracovia, că-i ca la noi, cu istoric în comunism. Toate aceste orașe au zona centrală 100% pietonală, și e «ciocu' mic». Nu se comentează, e luat ca fapt, punct. Și vienezii parcau în Prater, de exemplu, dar zona pietonală e pietonală. Mă gândesc să separăm cele două probleme: lipsa parcărilor rezidențiale și mașinile din centru. Și mai ales celelalte două probleme: jobul Primăriei și jobul posesorului de mașină. Degeaba face Primăria multe, dacă tu, X-ulescu, simți mereu nevoia să vii din cartier în centru cu mașina. Adesea și singur în masina. Normal că în această situațe, X-ulescu o să înjure autoritățile că îl îngroapă cu traficul și nu îi lasă parcări”, a argumentat un alt clujean.

De partea cealaltă, mai mulți clujeni sunt de părere că, în lipsa unei centuri ocolitoare, închiderea unor artere din centrul orașului nu ar face decât să aglomereze și mai multe alte zone ale Clujului, ceea ce ar constitui un dezavantaj mai mare pentru clujenii care locuiesc în zonele respective.

„Se blochează traficul și cresc noxele. Exemplu clar, seara se închide str. Napoca din cauza TIFF-ului. Toate mașinile sunt deviate pe str. Avram Iancu. Blocaj total. Noxe peste limitele admise”, a arătat o clujeancă.

„Orice șofer îți va spune că, atunci când Napoca și Eroilor sunt închise, A. Iancu și Memo se blochează total. Cu tot regretul, vei avea noxe mai multe”, a mai arătat un clujean.

„Împotrivă în acest moment, respectiv atât timp cât alternativele de circulație sunt inexistente. Doar s-ar lua poluarea din centru și s-ar muta pe alte străzi; de ce am privilegia «centralii» așadar, când și alți clujeni au același drept să... respire? Toate aceste nobile inițiative cu iz occidental au o carență fundamentală: e o aiureală să ni se pretindă atitudini occidentale fără infrastructura Occidentului”, a afirmat o clujeancă.

Ce spune primarul Emil Boc despre inițiativă?

Primarul municipiului Cluj-Napoca a fost întrebat de jurnaliștii Monitorul de Cluj dacă primăria ia în calcul o asemenea măsură. Edilul a răspuns succint: „Se face deja cu ocazia evenimentelor din zona centrala a orașului”.

La întrebarea dacă măsura s-ar putea extinde și în afara evenimentelor culturale, primarul nu a mai răspuns.

Măsura a existat la Cluj, în 2012

Primăria Cluj-Napoca anunța în vara anului 2012 că centrul Clujului devine zonă pietonală pe durata verii, în weekenduri. Din 14 iulie și până în 15 septembrie, între orele 7.00 și 22.00, străzile Napoca, Bulevardul Eroilor şi Piata Unirii (latura cu hotelul Melody si latura cu monumentul „Stâlpii împușcați”) urmau să fie închise circulației auto pe durata finalurilor de săptămână.

„Doresc să aducem la Cluj-Napoca atmosfera de relaxare și bună dispoziție pe care am observat-o pe durata Zilelor Clujului, când am putut cu toții vedea cât de bine este primită o astfel de inițiativa de către clujeni”, a declarat atunci primarul Emil Boc.

Practic, acest proiect era menit că pregătească transformarea străzilor amintiten în zone pietonale permanente, după modelul marilor orașe europene, odată cu implementarea unor proiecte adiacente, care să rezolve situația traficului și a parcărilor în zona centrală.

Se pare însă că inițiativa nu a schimbat prea mult lucrurile în oraș, clujenii petrecându-și timpul luber mai degrabă în parcuri decât pe străduțele din centru.

„Îmi amintesc doar că în weekenduri era oprit traficul pe Napoca, Piața Unirii și Eroilor. Cam așa cum e acum seara pentru TIFF. Cred că s-a renunțat pentru că inițiativa n-a prea avut succes. Clujenii n-au prea dat năvală să se plimbe prin centru în weekend. Dovadă că majoritatea nici nu-și mai amintesc”, a explicat un clujean, pe rețelele de socializare.

CITEȘTE ȘI

Lovitură pentru Cluj-Napoca: „Centrul Iaşiului e mai frumos, mai curat şi mai prietenos”

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter