monitorulcj.ro Menu

100 de profesori din Cluj îi învață pe elevi secretele orientării în spațiu

Ce au în comun activități precum citirea unei hărți, identificarea traseului dorit într-un centru comercial, interpretarea unei diagrame, înțelegerea unui fenomen în spațiu sau asocierea între locuri și evenimente? Toate sunt activități care se bazează pe o abilitate a gândirii cunoscută sub denumirea de gândire spațială.

100 de profesori din Cluj îi învață pe elevi secretele orientării în spațiu

De un an încoace, Casa Corpului Didactic Cluj, împreună cu 100 de profesori din județ lucrează la un program care la prima vedere pare rupt din laboratoarele centrelor științifice de cercetare avansată. În realitate, profesorii îi ajută pe elevi să dezvolte o serie de abilități mentale de care materia curiculară convențională nu se ocupă.  Pentru că se folosește de idei ce aparțin mai multor discipline de învățământ, proiectul include profesori specializați în diverse arii curiculare, de la limba română, matematică, geografie, sau chiar bibliotecari.

Ce este Geothink?


Geothink, căci acesta este numele proiectului, reprezintă un demers realizat la nivel european pentru elaborarea unui cadru științific de inovare a strategiilor educaționale. Dedicat învățătorilor și cadrelor didactice gimnaziale, proiectul început de Casa Corpului Didactic Cluj în 2014 se va derula până în toamna anului viitor. În tot acest timp, cadrele didactice înscrise s-au documentat și au dezvoltat pentru clasă diverse planuri de învățământ.  Cu ajutorul acestora,  se urmărește ca elevii să dobândească un bagaj de cunoștințe care îi va ajuta să descifreze o suită de probleme, reale sau abstracte, prin intermediul gândirii spațiale.

Proiectul face parte dintr-un consorțiu care numără instituții partenere din Austria, Olanda, Grecia , Luxemburg și Bulgaria. În Cluj, Corpul Didactic a selectat 100 de cadre didactice aparținând de 13 școli din județ pentru a pune în aplicare metodele de dezvoltare a gândirii spațiale printre elevi.


“În acest moment există 230 de concepte care ar putea fi integrate în scenariile didacactice de dezvoltare a gândirii spațiale  printre elevi. În urma etapelor desfășurate până în prezent, am aflat unde se pretează conceptele de gândire spațială în curicula școlară”, a afirmat Dorina Kudor, directoarea Casei Corpului Didactic Cluj.

Printre conceptele propuse de profesori,  se numără idei care țin de  localizare prin sisteme GPS, situații de calamitate, orientare față de un punct fix, cartografiere sau orientare în pădure. Profesorii din cadrul Corpului Didactic Cluj au dezvoltat 10 scenarii de lucru, pe care le-au prezent profesorilor din școlile partenere. Aceștia au fost invitați ca la rândul lor să propună planuri similare de lucru la clasă.


Ce înseamnă să gândești în spațiu?

A gândi în spațiu nu înseamă să fii un astronaut căzut pe gânduri. Dimpotrivă, această deprindere presupune mai întâi capacitatea de a fi prezent și conștient de mediul în care te afli. Pentru asta este nevoie de atenție, de memorie,  de orientare și cunoștințe aparte. Potrivit studiilor de specialitate, gândirea spațială contribuie la dezvoltarea a cinci calități necesare unei minți adecvate cerințelor lumii viitoare: creativitate, rigoare a minții, altruism, cooperare și capacitate de sinteză a informației.

Cum îi ajută gândirea spațială pe elevi?

Gândirea spațială, modul în care ne deplasăm în lume și interacționăm cu mediul înconjurător, este  importantă în rezolvarea problemelor de zi cu zi, fie că vorbim despre parcarea laterală a mașinii, citirea unei radiografii sau proiectarea unei clădiri. Pentru copii și adolescenți, dezvoltarea gândirii spațiale poate influneța alegerea carierei sau, în cazuri extreme, le poate salva chiar viața. Ajunși la o vârstă înaintată, copiilor de azi gândirea spațială  le va fi de folos pentru menținerea clarității mentale și prevenirea declinului cognitiv.