Sănătate

Vizita la stomatolog, în siguranță în „era vaccinării”. Decan al Facultății de Medicină Dentară: „Teama de a merge la medic a dus la o stare de sănătate orală problematică”

Teama de a merge la medic a dus la o stare de sănătate orală problematică a pacienților în pandemie. Decanul Facultății de Medicină Dentară, Cristian Dinu, povestește despre impactul perioadei COVID asupra serviciilor stomatologice, ce influență a avut pandemia asupra sănătății orale și siguranța pe care o oferă acest domeniu medical, în special în „era vaccinării”.

 

 


Într-un interviu pentru monitorulcj.ro, decanul Facultății de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, Cristian Dinu, vorbește despre trei perioade importante pentru medicina dentară, pe parcusul pandemiei de COVID-19: starea de urgență, starea de alertă și „era vaccinării”. 

 


În perioada de carantină au mai rămas doar două centre de urgență stomatologică ce tratau pacienții, dintr-un număr de 1014 cabinete stomatologice existente în Cluj-Napoca în decembrie 2019.

Deși la începutul pandemiei exista o mare frică de necunoscut, iar în ochii multor oameni mersul la stomatolog putea să prezinte un risc ridicat, măsurile luate în acest domeniu medical au fost și sunt excepționale, iar în prezent, datorită vaccinării, riscul de infectare a fost diminuat enorm. 


Mobilizare exemplară a cadrelor didactice ale UMF

Pandemia de COVID-19 a debutat oficial în 11 martie 2020. La începutul ei, lucrurile erau incerte, iar teama și preocuparea de necunoscut era întâlnită la orice colț. 

Serviciile stomatologice s-au schimbat radical din cauza stării de urgență, când cabinetele au fost închise forțat printr-o ordonanță militară. Atunci, au rămas doar două centre de urgență la care pacienții puteau apela. 


Cadrele didactice și medicale ale Facultății de Medicină Dentară, din cadrul UMF Cluj, s-au mobilizat exemplar, iar în doar câteva zile au reușit să formeze un nou sistem funcțional, alături de echipa medicală de la SCJU Cluj. Aceștia au întreținut două centre exclusiv pentru urgențe: într-un centru erau repartizați pacienții non-COVID, iar în alt centru erau repartizați pacienții confirmați COVID-19 sau suspecți. 

„Pot să spun cu mândrie că medicii care au furnizat serviciile medicale, acei oameni care au fost de gardă, fie ziua, fie noaptea, erau membri ai comunității academice. Ei erau cadrele noastre didactice care funcționau, sigur, și în Ambulatoriul de Stomatologie sau în Secția Clinică de Chirurgie maxilo-facială, pentru că aceste servicii medicale de urgență au fost structurate în două: pe de-o parte cei care erau considerați pacienți non-suspecți COVID-19, care se adresau Serviciului de Urgență din spațiul Facultății de Medicină Dentară de pe strada Avram Iancu, și cei care erau considerați suspecți COVID-19, care se prezentau la Chirurgie maxilo-facială pe strada Mihai Eminescu 16”, a explicat Cristian Dinu, decanul Facultății de Medicină Dentară. 


Măsuri de prevenție extraordinare

Pentru a se asigura că pacienții erau repartizați în centrul potrivit, echipa medicală efectua un triaj telefonic în cazul fiecărui pacient, pentru a identifica orice suspiciune de infectare cu virusul:

„Era foarte bine structurat tot pentru că exista un consult telefonic și acest consult direcționa pacientul către centrul potrivit. O parte dintre ei puteau fi tratați doar medicamentos și li se recomandau anumite medicamente, calmante. Totodată, exista un chestionar telefonic făcut de echipa de urgență (constituită dintr-un cadru didactic al facultății noastre și de medici rezidenți care asigurau ajutorul). Dacă problema nu putea fi rezolvată telefonic, pacientul era luat în evidență, invitat și consultat în serviciul de urgență. Sigur că au existat măsuri cu totul și cu totul speciale în acea perioadă, în carantină”, a adăugat Cristian Dinu. 

Măsurile de prevenție erau extraordinare și eliminau orice risc de infectare. Atât medicii, cât și pacienții trebuiau să respecte niște reglementări speciale: 

„Practic, tratamentele începeau cu un chestionar telefonic (triaj telefonic al pacienților) de unde erau eliminați cei care aveau orice fel de suspiciune de infecție COVID-19 sau contact cu pacienți COVID-19 confirmați. Apoi un set de măsuri de protectie legate de: echipamentul echipei medicale sau echipamentul recomandat pacienților, reducerea numărului de pacienți, dezinfectia incaltamintei la intrare și a mâinilor...  Evitarea ca pacienții să se întâlnească sau să stea împreună în sala de așteptare a fost un lucru foarte important”, a declarat dr. Cristian Dinu. 

Un rol important l-a avut ventilația între pacienți și perioadele de pauză între consultații:

„Un alt aspect important a fost ventilația cabinetelor între pacienți, existenta unor perioade de pauză între pacienți în care se deschideau geamurile. Fiind o transmitere aeriană a virusului era foarte important ca aerul să fie curat. În acest sens s-au folosit și lămpi UV (ultraviolete) care practic purificau aerul din cabinete. O altă măsură importanta era recomandarea ca pacienții să se prezinte fără aparținător la tratamente pentru a nu crește numărul de oameni și a evita aglomerația în spațiile de așteptare”, a relatat decanul. 

Prețurile serviciilor stomatologice au crescut după carantină

Pandemia de COVID-19 s-a resimțit și în situația financiară a doctorilor stomatologi. Mulți dintre aceștia au fost nevoiți să își ridice prețurile, având în vedere că numărul pacienților era mai redus, iar costurile pentru echipamentele de protecție mai ridicate.

Peste trei sferturi din cabinetele stomatologice din țară au suferit pierderi de 20-40% în 2020 față de anul 2019. 

„Creșterea prețurilor a fost dată, în primul rând, de apariția unor (lucruri) elemente noi - echipamentele de protecție care erau greu de găsit și foarte scumpe, echipamente de protecție suplimentare față de cele clasice, care încărcau prețul fiecărei manopere. Pe de altă parte, era numărul scăzut de pacienți. Datorita pauzelor dintre pacienți, date de existenta unui timp de aerisire de 15 minute minim după fiecare pacient, numărul de pacienți tratați în cabinetul stomatologic a scăzut și au existat scăderi economice importante”, a mărturisit decanul Facultății de Medicină Dentară din Cluj-Napoca. 

Statul a oferit ajutor pentru personalul medical transferat în șomaj tehnic, dar acesta a fost unul redus, în condițiile în care cabinetele au fost închise două luni forțat, iar costurile pe timp de pandemie pentru siguranță au crescut considerabil. 

Într-un studiu făcut de UMF, prin Facultatea de Medicină Dentară, se arată că peste jumătate dintre cabinetele de stomatologie din țară au declarat o scădere a numărului de pacienți în anul 2020, potrivit decanului Cristian Dinu: „Din studiul nostru, observăm că un sfert dintre ei au crescut prețurile la tratamente și aproape 10% au introdus o taxă de COVID-19 în acea perioadă critică. Peste 50% dintre cabinete au declarat că volumul de pacienți a fost mai mic în 2020 față de 2019.”

Sănătatea orală a pacienților a avut de suferit

La începutul pandemiei de COVID-19 s-au luat numeroase măsuri, atât pentru medici, cât și pentru pacienți. Ulterior, s-a dovedit că nu toate acestea au fost de mare ajutor. Cele mai importante dintre aceste măsuri sunt: „verificarea temperaturii, triajul telefonic, existența acelor intervale de timp între pacienți, lămpile de sterilizare a aerului cu ultraviolete și echipament eficient pentru echipa medicală”, explică Cristian Dinu. Măsurile care nu s-au dovedit la fel de eficiente au fost testările pacienților și oferirea acestora echipamente în cabinet. 

În această perioadă, sănătatea orală a pacienților a avut mult de suferit. Pacienții au început să vină la medic după ce starea lor deja s-a agravat:

„Pandemia a avut un mare impact este asupra stării de sănătate orală. Eu sunt chirurg maxilo-facial, lucrez în Secția Clinică și acolo am observat o rată mare de apariție a bolilor în stadiu avansat, tocmai din acest motiv, pentru că un an de zile teama de a merge la medic a dus la o stare de sănătate orală problematică”, a spus dr. Cristian Dinu. 

Pacienții s-au arătat interesați profund de măsurile de protecție luate împotriva răspândirii virusului, în cabinetele stomatologice:

„Cei mai mulți pacienți au fost interesați de măsurile de prevenire a Sars-Cov-2 aplicate în cabinetul stomatologic și au simțit că erau în siguranță de la triajul telefonic, măsurile speciale la intrarea în cabinetele stomatologice, faptul că nu s-au întâlnit cu alți pacienți și că au fost preluați de o persoană din echipă și ghidați pentru a se dezinfecta, a merge la baie, a clăti cavitatea orală cu substanțe (peroxid de hidrogen, de exemplu), pentru a scădea prin toate mijloacele posibilitatea transmiterii.”

„Era vaccinării” a crescut și numărul pacienților în cabinetele stomatologice

Situația s-a îmbunătățit odată cu debutul anului 2021, când a început campania de vaccinare, iar medicii au avut prioritate la vaccin. Astfel, odată cu vaccinarea echipei medicale, riscurile au fost diminuate considerabil. 

Cu timpul, odată cu creșterea ratei de vaccinare anti-COVID, a crescut și numărul pacienților care aveau nevoie de servicii stomatologice:

„Adresabilitatea a crescut începând cu debutul anului 2021, datorită campaniei de vaccinare și a faptului că la noi în țară există șansa să te vaccinezi fără programare; s-au făcut toate aceste maratoane de vaccinare, organizate de UMF, apoi centrele permanente, drive-through și așa mai departe. Foarte puține țări se pot lăuda cu așa o deschidere, în sensul acesta, și se vede faptul că toate măsurile de relaxare au apărut pentru că un procent tot mai mare din populație a fost vaccinat”, a spus decanul Facultății de Medicină Dentară.

Deși vizita la stomatolog a fost în siguranță și în anul 2020, în „era vaccinării” aceasta este și mai în siguranță. Cristian Dinu le recomandă pacienților vaccinarea, dar le amintește și că pericolul infectării nu a dispărut, chiar dacă acesta a fost diminuat.

„Trebuie să transmitem pacienților că ei sunt în siguranță și asta o atestă și studiile făcute de noi, de Universitatea de Medicină și Farmacie, prin Facultatea de Medicină Dentară, studii publicate deja care pot fi consultate și care atestă că o vizită la stomatolog a fost în siguranță în 2020 și este și mai în siguranță în «era vaccinării». Le recomandăm tuturor pacienților să se vaccineze, să ia în considerare recomandările medicale și că creadă că nu am scăpat încă de COVID-19. Este posibil sa apara un nou val de imbolnaviri pentru că interesul pentru vaccinare a scăzut”, a adăguat doctorul. 

Studii UMF despre serviciile stomatologice pe timp de pandemie:

Facultatea de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca a realizat două studii privind serviciile stomatologice pe timp de pandemie. 

Primul studiu arată ce impact a avut pandemia de COVID-19 asupra serviciilor de urgență stomatologică în zona metropolitană din Cluj-Napoca. Cel de-al doilea studiu, de o importanță majoră, a fost realizat la nivelul întregii țări și este o „radiografie” a serviciilor stomatologice în pandemie. 

Studiile integrale se găsesc în secțiunea de fișiere, la finalul articolului.

CITEȘTE ȘI:

Prodecan UMF, despre riscurile drogurilor. „Drogul de club”, experiența palpitantă care îți pune viața în pericol

 

Eroi în halate albe! 600 de voluntari UMF Cluj, trup și suflet timp de trei zile și trei nopți la Maratonul Vaccinării. FOTO

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter