Sănătate

Ce trebuie să facă angajatorii în contextul epidemiei de COVID19?

Prefectura Cluj a venit în ajutorul angajatorilor cu un ghid pentru a ajuta la diminuarea răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus în rândul angajaților.


 

 


Cunoașterea măsurilor de limitare a transmiterii și reducere a contaminării va contribuit la desfășurarea activității angajaților dumneavoatră în siguranță, spre binele comunității, transmite Prefectura Cluj, care a elaborat un ghid destinat angajatorilor pentru a ajuta la limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2.

 


Ce trebuie să știe angajatorii?

În primul rând, pentru a diminua răspândirea virusului, angajatorilor le este recomandat să cunoască termenul de „caz suspect”:

- angajații care prezintă febră, peste 37,3 grade Celsius, tuse, respirație dificilă, rinoree, anosmie (lipsa mirosului), ageuzie (pierderea gustului), cefalee intensă, dureri toracice, vărsături, diaree;
- persoanele suspecte vor fi orientate într-o zonă tampon sau vor fi îndrumate la domiciliu, pentru demersuri  următoare, precum contactarea medicului. În cazul în care simptomele sunt grave și pun în pericol viața angajatului, se va apela la 112;
- dacă angajatul comunică telefonic faptul că  are simptome, va fi îndrumate direct către medicul de familie și i se va preciza să nu vină la muncă;


Ce trebuie să facă angajatorii în cazul în care un angajat este depistat pozitiv?

În cazul în care angajatul este depistat pozitiv în urma unui test PCR, se va notifica Direcția de Sănătate Publică Cluj, menționându-se următoarele:

- nume, prenume, CNP, număr de telefon al pozitivului;
- numărul total de angajați din unitate;
- numele și numărul de telefon al reprezentantului angajatorului.


Care sunt demersurile imediate ale instituției?

Dacă intervalul de timp în care angajatul s-a aflat în incintă este mai scurt de 7 zile:

- se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat (peste 20 de minute), interzicându-se accesul în încăperile respective;
- înainte de încheierea programului se va asigura aerisirea încăperii;
- pentru a limita expunerea personalului de curățenie, se amână curățenia și dezinfecția pentru 24 de ore;
- contacții din anchetele epidemiologice vor fi plasați în carantină de DSP Cluj;
- se va efectua dezinfecția tuturor spațiilor în care și-a desfășurat activitatea angajatul cu firme autorizate de DSP Cluj.
- în cazul în care, în cadrul instituției, nu a fost respectată regula de utilizare a măștii de protecție și regula distanțării fizice, atunci angajatorul va îndruma contacții direcți ai persoanei infectate să se carantineze la domiciliu.


Dacă au trecut mai mult de 7 zile de când angajatul s-a aflat în incintă:

- nu este nevoie de dezinfecție suplimentară;
- se mențin măsurile de curățenie și dezinfecție de rutină;
- se informează persoanele cu care angajatul infectat a venit în contact prelungit ( mai mult de 20 de minute, la o distanță mai mică de 1,5 m și fără mască).

Persoanele care au purtat masca în mod corect, nu se consideră a fi contacți direcți.

Care sunt măsurile în cazul în care angajatul a intrat în direct cu un caz pozitiv?

În cazul în care angajatul comunică conducerii că este contact direct al unui caz pozitiv, acesta va fi îndrumat la domiciliu pentru a se carantina. Angajatorul nu trebuie să ia alte măsuri în acest context. Care sunt condițiile pentru ca o persoană să fie considerată contact direct al unei persoane depistată cu covid19?

- persoana care locuiește în aceeași gospodărie cu un pacient Covid19;
- persoana care a avut contact fizic direct cu un caz pozitiv de COVID19;
- persoana care a avut contact direct neprotejat ( fără mască, dezinfectarea ulterioară a mâinilor) în timpul tusei persoanei infectate sau atingerea batistei cu mâna neprotejată;
- persoana care a avut contact față în față cu un caz pozitiv fără o distanță de minimum 2 metri și pentru o perioadă mai lungă de 15 minute;
- persoana care s-a aflat în aceeași încăpere cu un caz pozitiv, pentru o durată mai mare de 15 minute și la o distanță mai mică de 2 metri;
-persoană din rândul personalului medico-sanitar sau altă persoană care acordă îngrijire directă unui pacient COVID19, fără portul corect al echipamentului de protecție.

Pentru limitarea contactelor între angajați, se recomandă telemunca pentru toate posturile care sunt pliabile acestei activități. Se recomandă, de asemenea, organizarea ședințelor prin intermediul videoconferințelor.

Pentru locurile de muncă care impun prezența fizică a lucrătorului la sediul unității, se va asigura dispersarea lucrătorilor, astefel încât să se asigure un spațiu de 4 mp pentru fiecare angajat, inclusiv prin organizarea activității în schimburi de lucru. Pentru salariații care lucrează în schimburi, angajatorul va încerca să organizeze programul astfel încât ora de începere/încetare a schimbului să nu coincidă cu orele de vârf, pentru a limita supraaglomerarea în timpul transportului public.

Recomandări pentru diminuarea riscului epidemiologic

- Aerisirea frecventă a birourilor și a spațiilor de lucru;
- Dezinfecția curentă a suprafețelor de lucru de către fiecare angajat dimineața la începerea activității și ulterior la 4 ore;
- Dezinfecția suprafețelor expuse - clanțe, balustrade, cotiere, mese etc, de către personalul de curățenie

În ce condiții se emite angajaților concediul medical pentru carantină/izolare? VEZI AICI GHIDUL COMPLET

CITEȘTE ȘI:

De ce nu intră Clujul în CARANTINĂ? Boc: „Este foarte important în ce direcție mergem. Dacă mergem spre 10-11 e foarte clar că ne îndreptăm spre carantină”

 

 

 

 

abonare newsletter