Politică

Proiectul prin care trotinetele electrice pot fi folosite fără a risca amenzi a primit raport favorabil de adoptare

Deputaţii Comisiei de Transporturi au votat, marţi, pentru un raport favorabil de adoptare a proiectului prin care trotinetele electrice sunt definite astfel încât să nu fie asociate mopedelor, iar utilizatorii să nu fie pasibili de amenzi sau închisoare dacă nu au permis.

Proiectul iniţiat de deputatul PNL de Cluj Sorin Moldovan prevede modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Actul normativ are în vedere definirea trotinetei electrice ca un vehicul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie nu depăşeşte 40 km/h şi care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 2 kW.


De asemenea, prin această reglementare, trotinetele electrice vor putea fi utilizate pe pista pentru biciclete, care este "subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător".

Trotinetele electrice sunt exceptate prin acest proiect de la necesitatea obţinerii unei înmatriculări sau înregistrări.


"Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi a trotinetelor electrice, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare", arată textul legii.

De asemenea, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor şi a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă.


Trotinetele vor putea fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta pe partea carosabilă, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.

Pentru a conduce o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani, conform textului de lege.


"Bicicletele, trotinetele electrice şi mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare", arată sursa citată.

De asemenea, este prevăzută şi obligativitatea purtării unei căşti de protecţie pentru conducătorii trotinete electrice pe drumurile publice, dacă aceştia au sub 18 ani.


Conform expunerii de motive, Codul Rutier, OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, defineşte mopedul ca fiind autovehiculul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depăşeşte 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 4kW, iar masa proprie a vehiculului nu depăşeşte 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric. Aşadar, în prezent, toate trotinetele electrice care depăşesc viteza de 25 km/h se încadrează la categoria mopede.

"Pentru a putea conduce un moped este necesar deţinerea unui permis de conducere categoria minimă AM sau superioară în clasă. Conducerea fără un astfel de permis este considerată infracţiune şi pasibilă de închisoare. Apoi, un astfel de autovehicul nu poate circula pe trotuar, ci doar pe carosabil, fiind necesară înmatricularea. Conform Codului Rutier, «tramvaiele, troleibuzele, mopedele, maşinile şi utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcţii, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun înmatriculării, precum şi vehiculele cu tracţiune animală se înregistrează de către consiliile locale, care ţin şi evidenţa acestora»", arată motivarea legii.

Astfel, iniţiatorul consideră că "vidul legislativ face ca cei care folosesc trotinete electrice să o facă pe riscul lor nefiind clar unde trebuie să circule cu ele şi nici ce obligaţii au în cazul în care sunt opriţi de către poliţie în trafic".

Iniţiativa legislativă are susţinerea a 30 de deputaţi PNL.

Camera Deputaţilor este for decizional în acest caz.

Ultimele Stiri
abonare newsletter