Politică

Campania electorală, aproape de final

Noua lege electorală și legea privind finanțarea partidelor a permis ca la alegerile din acest an candidații la Primăria Cluj-Napoca să nu se mai expună la tot pasul, ca în alți ani.

La aceste alegeri, campania electorală s-a desfășurat mai mult în mediul on-line. Cum noua lege este mai strictă, aceștia nu au fost la fel de prezenți pe afișe și panouri ca în celelalte campanii electorale. Nu au lipsit atacurile și acuzele între candidați, însă au lipsit dezbaterile.

Ce au făcut principalii candidați

Principalii trei contracandidați sunt la alegerile din acest an Emil Boc, Octavian Buzoianu și Liviu Alexa.


Cel mai zgârcit în apariții a fost actualul primar al municipiului Cluj-Napoca Emil Boc, care nu a avut întâlniri cu presa în afara ședințelor de Consiliu Local. În schimb, Boc a fost foarte activ în ce privește întâlnirile cu clujenii, evenimente de la care a postat pe Facebook aproape în fiecare zi. La toate întâlnirile și plimbările cu cetățenii, Boc a fost însoțit de liderii PNL din județ. În rest, Boc nici nu s-a sinchisit să le răspundă prea des adversarilor săi, mai ales social democraților care l-au criticat foarte des. Mai mult, acesta a participat chiar la o dezbatere televizată cu Octavian Buzoianu, candidatul susținut de PSD

Octavian Buzoianu și-a promovat programul cu care candidează și a încercat să găsească vinovații pentru dezastrul de Feleacul, aducându-le într-o conferință de presă pe cele două foste angajate pentru ca acestea să își ceară scuze. Cele două femei îl acuzau într-un film realizat la sfârșitul lunii aprilie că şi-a bătut joc de angajaţi. Buzoianu a sperat că cele două îl vor scoate basma curată, dar efectul a fost exact invers, gestul său stârnind o serie de reacții și chiar acuze privind presupuse presiuni. În rest, PSD s-a ocupat de campania lui Buzoianu.


Liviu Alexa și-a început campania cu aproximativ un an în urmă. Candidatul din partea Mișcării Liberale a fost foarte prezent în mediul online, el preferând ca în această campanie electorală să își prezinte și promoveze mai mult echipa cu care va merge la Consiliul Local și Județean, o echipă nouă formată din oameni cu profesii din toate domeniile. Alexa și-a promovat programul cu care va candida, un program alcătuit din proiecte care vizează domenii precum administrația, economia, sănătatea.

Restul candidaților au fost invizibili în această campanie, poate mai puțin Adrian Gurzău și Mircia Giurgiu care au organizat întâlniri cu presa și activități în oraș.


Cât au cheltuit politicienii în campanie

La alegerile din acest an, partidele politice au cheltuit mai puțin decât în alți ani, dar sumele nu sunt deloc de neglijat.

HG55/2016 fixează niveluri maximale de alocare. Astfel, suma totală la care se poate ajunge pe județul Cluj este de 189.000 lei. Din aceasta, pentru campania electorală a unui primar de municipiu se poate ajunge la  52.000 lei, pentru cea privind promovarea candidaților la consiliul local -31.500 lei, iar pentru promovarea celor de la consiliul judetean se poate ajunge la 105.000 lei. La aceste sume se adaugă și cele care sunt cheltuite pentru primarii de comune si alte orașe, care sunt însă mult mai mici. Acestea sunt direcționate însă către localitățile respective, ceea ce înseamnă că și cheltuirea lor ar fi "locală".


Zece pentru Primărie

Zece candidaţi şi-au depus dosarele până la data limită (26 aprilie) pentru a intra în cursa pentru Primăria Cluj-Napoca. Cei zece sunt Emil Boc (PNL), Liviu Alexa (Mişcarea Liberală), Octavian Buzoianu (independent), Bruno Roschnafschy (PPU-sl), Anna Horvath (UDMR), Mircia Giurgiu (PSRO), Adrian Gurzău (PMP), Erno Fancsali (PPMT), Irina Pop (M10), David Ille (UCDR).

De asemenea, la Consiliul Judeţean 14 partide au propuneri pentru şefia forului: PNL, PSD, UDMR, PPMT, ALDE, PMP, Mişcarea Liberală, M10, PNTCD, PPU Social-Liberal, PRM, Partida Romilor, PSRO, UCDR.

abonare newsletter