monitorulcj.ro Menu

Politică

Azi în Parlament- Elena Uioreanu crede că liberalii au uitat de reforma în educație

Deputatul PNL Elena Uioreau consideră că reforma în învățământ ar trebui să redevină o prioritate pentru partidul pe care îl reprezintă.

“Cum arată școala, așa va fi și țara! PNL trebuie să-și reia menirea sa istorică, de a fi principalul instrument politic al modernizării naționale. PNL nu are nevoie să inventeze roata și să caute modele reformatoare în altă parte, întrucât, in cei 140 de ani de existență, liberalii au făcut o masivă operă de edificare instituțională. PNL este dator ca în viitoarea sa guvernare să întreprindă reforma sănătoasă și profundă a educației naționale, în spiritul, sensul și durata pe care le-a mai întreprins odată, la începutul modernizării României prin ceea ce istoria a reținut: Reforma lui Spiru Haret.

La începutul secolului XX, într-o ședință a guvernului liberal, ministrul învățământului Spiru Haret spunea: „Sistemul şcolar al unei ţări trebuie să fie oglinda fidelă a trebuinţelor, aspiraţiunilor şi caracterului naţional al poporului care o locuieşte.” – SPIRU HARET. Vă reamintesc că prin reforma Spiru Haret (1898) și apoi, în 1925, în vremea guvernului Ion I.C. Brătianu, liberalii au adoptat, instituit și fondat: certificatul de absolvire (bacalaureatul) stimulând, totodată, şi metodele noi în predarea tuturor disciplinelor, profesorii fiind numiţi în funcţie de valoare; legea învăţământului profesional cu planuri de instrucţii şi statute speciale pentru şcolile de arte şi meşteşuguri, liceele militare, seminarele teologice. Au zidit școli. Doar în vremea ministrului Haret, în mandatele sale din perioada 1897 - 1910 s-au ridicat în toată ţara 2.343 de şcoli, dintre care 1.980 cât timp Haret a fost ministru. Tot liberalii au fost cei care au instituit practica tipăririi de către Minister a manualelor, pentru a le ieftini. De asemenea, Spiru Haret este cel care a înfiinţat grădiniţele de copii din România. El a încurajat concursurile de cărţi didactice, susţinând reviste ca „Şcoala română”, „Convorbiri didactice”, a creat şcoli de adulţi şi cantine pentru copiii săraci, fiind şi promotorul turismului şcolar.

Vi se pare că suntem în fața altor realități decât cele cu care s-au confruntat înaintașii și fondatorii noștri? Păi, ia să vedem! Care era viziunea liberalilor la început de secol 20 și care era nevoia socială pe care învățământul, în numele principiului și a acțiunii mecanicii sociale, trebuia să o înfăptuiască? Haret credea că „învăţământului unei ţări este chemat să îndeplinească un întreit scop. În prima linie, el trebuie să formeze buni cetăţeni. În a doua linie, el trebuie să procure tuturor tinerilor fondul de cunoştinţe care este indispensabil oricărui om în viaţă, fără osebire de treaptă socială […]. În fine, el mai trebuie să formeze contingente pentru toate carierele cari sunt necesare pentru viaţa completă şi armonică a statului […] Învăţământul, ca să fie desăvârşit, trebuie să se îngrijească nu numai a cultiva spiritul, înavuţindu-l cu cunoştinţe multe, dar a cultiva şi inima, a forma caracterul, a face, în fine, ceea ce se numeşte educaţiunea tinerimei.”

Acestea sunt principiile și scopurile reformei învățământului, pe care noi liberalii suntem datori istoriei și viitorului național să o facem, punând capăt - odată pentru următorii cel puțin 25 de ani - tuturor experimentelor distructive care afectează ce avem mai de preț: pe copiii noștri’’.