Politică

SONDAJ: Cât de interesați sunt românii de prezidențiale

Numai 17,6% din români se declară foarte interesaţi de campania electorală pentru alegerile prezidenţiale şi 35,2% interesaţi (52,8% interesaţi şi foarte interesaţi), arată sondajul efectuat de INSCOP Research în perioada 2-8 octombrie 2014, la comanda ziarului “Adevărul”.

55% din cei chestionaţi sunt de acord cu afirmaţia că “subiectele dezbătute în campania electorală au legătură cu problemele care mă interesează în mod direct“. Constatarea include probabil un mecanism de răspunsuri conformiste, mai ales dacă o corelăm cu comentariile negative cu privire la calitatea campaniei electorale şi cu faptul că, din punct de vedere al campaniei mediatice, dezbaterea electorală abundă mai degrabă în mesaje legate de profilurile candidaţilor decât de proiecte.

46,5% din respondenţi consideră că au cunoştinţă despre programele principalilor candidaţi. Restul de 53,5% declară fie că nu cunosc, fie nu răspund.


Victor Ponta (97,1% din români ştiu că el candidează), Klaus Iohannis (95,3% din respondenţi sunt la curent că şi-a depus candidatura), dar şi Elena Udrea (foarte mediatizată inclusiv de cei care nu îi agreează candidatura) – 95,2%. 91,6% ştiu despre candidatura lui Călin Popescu Tăriceanu şi 88% – despre cea a Monicăi Macovei.

Se mai bucură de un grad mare de cunoaştere înscrierile în cursa electorală ale lui Dan Diaconescu (82,2%), Corneliu Vadim Tudor (78,7%) şi Teodor Meleşcanu (78,6%). Candiatura lui Kelemen Hunor are o notorietate de 63,1%, iar cea a lui Gheorghe Funar – de 47,4%.


Mai puţin cunoscute sunt demersurile electorale ale lui William Brânză (36,5%), Szilagyi Zsolt (31,5%), Constantin Rotaru (23,3%) şi Mirel Amariţei (23,2%).

Cercetarea a fost realizată pe un eşantion de 1.095 de persoane, reprezentativ pentru populaţia de 18 şi de peste 18 ani a României. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%.


46,1% din respondenţi se consideră puţin sau deloc interesaţi de dezbaterile electorale. Cifrele sunt relativ apropiate de cele care măsurau interesul pentru participarea la alegeri.

abonare newsletter