Educație

Școala în bănci cu mască sau online la calculator? Părinții si învățătorii trag concluzii

Copiii din România au fost nevoiți să treacă la cursuri online din luna martie din cauza pandemiei de COVID-19. În acest an școlar, elevii au mers la școală pentru o perioadă scurtă de timp, în octombrie, dar într-un final s-au reîntors toți în online.

Școala în bănci cu mască sau online la calculator? Părinții si învățătorii trag concluzii Școala în bănci cu mască sau online la calculator? Părinții si învățătorii trag concluzii

 

 


După atâtea luni în care au urmat cursurile online, au reușit oare să se adapteze noului stil de predare?

 


Un cadru didactic ne explică modul în care se desfășoară orele și cum s-au adaptat (sau nu) copii la sistemul de învățământ online. Iuliana C., învățătoare la o școală din Cluj-Napoca și care predă la clasa a IV-a, ne spune că nu știe nici ea dacă ar fi mai bine ca orele să se desfășoare în mediul online sau la școală cu masca.

O problemă destul de mare este faptul că trebuie să stea constant în fața ecranului, lucru care le va afecta sănătatea. Totuși, în online sunt mult mai „păziți și nu au de purtat masca”:


„Mie îmi pare rău că totuși trebuie să stea în fața calculatorului câteva ore. Nu aș putea să vă spun cum e mai bine: în online sau la școală cu masca, pentru că am trăit și experiența asta. Deși și acolo s-au adaptat copiii și purtau masca, știți că a fost și programul mai scurt și stăteau puțin la școală. Nu știu sigur dacă ar trebui să aleg ce e mai bine. În online totuși sunt mai păziți și nu au de purtat masca aceea”, declară Iuliana pentru monitorulcj.ro.

Cum s-au adaptat copiii la mediul online? „Au fost nevoiți”

Mulți copii s-au adaptat la orele din mediul online, fiind nevoiți de situație. Orele încep să se desfășoare cursiv, iar elevii s-au obișnuit cu această abordare, din online.


Totuși, asta nu înseamnă că nu vor exista și efecte negative în urma predării online, interacțiunea elev-cadru didactic fiind foarte importantă:

„Am observat că ai mei se descurcă deja la aspectele acestea și s-au obișnuit și cu materialele pe care le prezint la lecții. Un pic s-au familiarizat, dar asta nu înseamnă că nu vor fi efecte sau lipsuri din materie. Înseamnă că s-au adaptat și atât. Au fost nevoiți să se adapteze și la fel și eu și părinții. Pentru noi este un efort fantastic de a ține situația sub control”, adaugă cadrul didactic.


Învățătoarea mai spune că pentru cei de clasa a IV-a nu este atât de dificil, deja fiind cât de cât obișnuiți cu dispozitivele digitale. Problema mai mare este la cei care acum învață să scrie și să citească:

„Eu cred că e mai greu la clasele mai mici decât a IV-a pentru că acolo chiar nu pot intra singuri. Mă gândesc la clasa pregătitoare, clasa întâi, acolo un părinte trebuie să fie în permanență în zonă. Dacă se întâmplă ceva, se întrerupe sau nu se vede, trebuie să fie un adult care să îi ajute. La mine copiii se descurcă să își pornească laptop-ul sau telefonul ca să intre. Deja știu niște lucruri și pot să le facă singuri.”

Cum decurge o oră în online?

Cu toate că se încearcă acoperirea întregii materii și sprijinirea cât mai mult a copiilor din partea cadrelor didactice, ei vor rămâne câteodată confuzi în urma lecțiilor. Cum se desfășoară o oră în mediul online?

„Verificăm puțin ceea ce am avut de pregătit pentru ziua respectivă. Le pot posta o temă și discutăm exact pe ea, depinde de disciplină. După ce am verificat puțin tema și am stabilit cam cine, ce a făcut, ce întrebări au, ce nelămuriri au le clarificăm și continuăm demersul didactic cu ceea ce avem de făcut în ziua respectivă. Lecție nouă sau exerciții pe aceeași temă, folosind tablele acestea virtuale. Facem exerciții, ei răspund, sunt activi”, spune învățătoarea.

Unii copii sunt mai activi în online decât erau fizic în bănci. Pe internet par a fi mai curajoși, lăsându-și timiditatea la o parte. Există și cazuri opuse în care copii sunt mai afectați de online și cu toate că erau activi în clase, acum sunt mai retrași. Întrebați de învățătoare de ce nu mai activează atât de mult, copii au răspuns că acest lucru se întâmplă din cauza dispozitivelor care au diverse probleme.

O fetiță nu are nici în acest moment tabletă. „După ce termin cu online-ul vorbesc cu ea telefonic”

Un caz nefericit este cel a unei eleve care nu a primit nici în acest punct un dispozitiv de pe care să urmeze cursurile online. Chiar dacă s-au promis de mult timp tablete, în multe cazuri acestea nu au mai ajuns la copii.

„Păcat că nu au primit tablete cei care nu au de pe ce să intre. Am și eu un caz din acesta. Au fost promise, dar nu au venit. Deci după ce termin cu online-ul trebuie să vorbesc cu fetița respectivă și să o întreb dacă a mai citit, dacă a mai făcut, în ce situație este, dacă se descurcă. Alt timp și din partea mea și o altă abordare. E greu.”

Interacțiunea directă dintre cadru didactic și elev le lipsește mult copiilor. Cadrele didactice nu mai pot să fie lângă ei fizic ca să le arate exact ce au de făcut. Rezultatele la evaluările de acum și cele de înainte de pandemie sunt diferite. Pentru unii copii online-ul nu s-a potrivit deloc și ar fi avut nevoie de „o relație mai apropiată decât cea de pe ecran”.

Cum se descurcă părinții care au copii mici și urmează școala online?

Am stat de vorbă cu mai mulți părinți din Cluj pentru a vedea cum s-au adaptat atât ei, cât și copii, la cursurile online. Multe luni au fost nevoiți să stea ore în șir în fața ecranelor, iar acum încep să se vadă efectele plăcute sau mai puțin plăcute ale acestui stil de predare.

„Era un chin pentru mine personal sa fiu de două ori pe zi la scoala (dus-adus)”

O mamă din Cluj-Napoca spune că nu i se pare atât de greu cu școala online, cel puțin nu pentru fetița mai mare. Elisa Fanea este o mamă singură a două fete, una în clasa pregătitoare, iar cealaltă în clasa a IV-a.

Când cele două fetițe mergeau fizic la școală era destul de dificil pentru ea să le ducă în două locuri diferite, la ore apropiate, și să nici nu lipsească de la muncă. Așadar, din acest punct de vedere este mai în regulă decât înainte.

„Sunt mamă singură cu două minuni după mine și îmi este foarte greu să adaptez programul de muncă la orarul lor. Având în vedere pandemia, orarul a fost făcut în așa fel încât părintele să nu mai poată face nimic. La 8:15 cea mică începea scoala (fizic), cea mare începea la 8:30. Două locații diferite. Nu aveau voie să stea în curte decât 5 minute deci trebuiau duse la fix. La amiază una ieșea la 11:20, cealaltă la 11:35. Era groaznic”, a declarat Elisa Fanea pentru monitorulcj.ro.

Cât timp mama e la serviciu, bunicii au grijă de copii. În timp ce fiica mai mare se descurcă singură, atât cu lecțiile, cât și cu intrarea la ore, cea mai mică nu este prea activă. „E greu pentru că ei acuma învață să scrie și nu e nimeni  care sa îi corecteze. Trebuie un adult mereu prezent lângă ea.”

Școala online, un calvar pentru unii părinți

Claudia, mama a unui copil din clasa a III-a, spune că școala online este un „calvar” din mai multe puncte de vedere. Copii nu înțeleg prea multe din ce se întâmplă și sunt nevoiți să stea mereu în fața calculatorului. Temele se fac tot online, timp în plus în fața ecranelor:

„Școala online a ajuns să fie un calvar din multe puncte de vedere. În orele care se desfășoară cursurile în mare parte copii nu înțeleg nimic. Nu e destul că stăm în fața calculatorului dimineața, dar și temele tot așa se fac. Pe fișe date pe classroom. Avem cărți caiete cumpărate, dar este mai ușor pentru doamnele învățătoare să dăm fișe din câte se pare”, spune Claudia.

„Suntem un caz fericit. Avem bunicii aproape, dar ne vedem copilul doar în weekend”

O altă mamă din Cluj a cărui copil se află în clasa pregătitoare spune că este „un caz fericit”. Având bunii aproape, ca distanță, își poate lăsa copiii în grija lor, fiindcă asta este singura opțiune.

Fiind ocupați mereu cu munca nu au cum să aibă grijă de copil. Totuși, este dificil pentru că singurul timp pe care îl au împreună este cel de la sfârșit de săptămână.

„Eu cred că sunt cazul fericit. Sunt din Cluj și eu și soțul și avem bunicii aproape. Nu cred că sunt în cea mai nasoală situație, dar tot e foarte greu. Ne lăsăm copilul la bunici duminică seara și îl luăm vineri seara. Eu și soțul lucram. Pe copil îl vedem doar în weekend. El e în Florești la casă și atât am noroc că e la curte și e fericit. Dar e foarte greu și pentru bunici sa aibă grija de el, fiindcă e un copil super energic”, afirmă mama băiatului.

Din nefericire, ea și soțul său nu au posibilitatea de a lucra de acasă, dar consideră că sunt norocoși. Alți părinți sunt nevoiți să își lase copiii de 6 ani singuri acasă fiindcă nu au cu cine altcineva.

CITEȘTE ȘI:

Un MILION de copii nu au avut acces la educație în ultimele luni. Situația s-a agravat după ce toate școlile din țară au trecut pe scenariul ROȘU

 

Doi studenți din Cluj, „profesori” de ocazie! Cum ușurează pregătirea pentru Bac? „Suntem mai aproape de tineri decât profesorul”

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter