monitorulcj.ro Menu

Educație

Cercetătorii UBB au realizat un studiu despre temele elevilor

Ce impact au temele pentru acasă, în cazul elevilor de clasele I-IV? Și cât de multe teme înseamnă prea mult? Cele două întrebări au făcut obiectul primului studiu experimental implementat în România pentru a investiga utilitatea temelor în clasele primare, a anunțat Dacian Dolean, cercetător la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Concluziile studiului realizat pe 400 de elevi de clasa a II-a arată că majorarea volumului temei pentru casă în învățământul primar poate avea un efect pozitiv.

“Când am măsurat timpul mediu petrecut de elevi efectuând tema pentru acasă, am constatat că elevii din grupa a doua, care au avut volumul temei cel mai apropiat de volumul optim, au petrecut în medie 20 de minute efectuând tema pentru acasă. În consecință, studiul validează științific atât regula de 10 minute pe nivel a Asociației Naționale a Educatorilor din SUA, cât și ordinul de ministru din 2016″, a anunțat cercetătorul.

Dacian Dolean a explicat că, în SUA, Asociația Națională a Educatorilor le-a sugerat profesorilor să aplice la clasă regula de 10 minute pe nivel. “Dacă un elev de clasa a II-a ar trebui să petreacă în jur de 20 de minute efectuând tema pentru acasă, un elev de clasa a IV-a în medie ar trebui să petreacă 40 de minute”, a precizat cercetătorul român.

În România, Ordinul de ministru nr. 5893/28.11.2016 susține că elevii din învățământul primar vor petrece maxim o oră efectuând tema pentru acasă.

“Este primul studiu experimental care arată clar o relație de cauzalitate” între volumul temei pentru casă în învățământul primar și rezultatele elevilor, anunță, Dolean, care a publicat pe larg rezultatele cercetării. Studiul a fost finanțat printr-un grant UEFISCDI, unitatea din subordinea Ministerului Educației care organizează competiții de idei între cercetători și finanțează proiectele câștigătoare.

Cel care a condus studiul “Reglementarea volumului temei de casă la elevii din clasele primare: Cât de mult este prea mult?” este Dacian Dolean, cercetător afiliat la Departamentul de Psihologie al Universității Babeș-Bolyai.

“Rezultatele obținute NU arată că tema pentru acasă la matematică în clasa a II-a nu are efect. Ele arată că dezvoltarea fluenței înmulțirii depinde în mare parte de alți factori, pe care nu i-am surprins în acest experiment (IQ, memoria de lucru vizuo-spațială, temperament – ereditar). Dar un număr minim și variat de exerciții (efectuate consecvent și frecvent) poate să fie suficient”, precizează autorul cercetării.

 

Acesta menționează că “rezultatele nu au evaluat calitatea feedbackului primit de elevi”, în condițiile în care “avem studii care arată rolul crucial pe care îl are sprijinul părinților în evoluția copiilor. Elevul va avea mai mult de învățat din 4 exerciții pe care mama are timp să le verifice și să explice eventualele erori, decât să efectueze 40 de exerciții și din cauza supradimensionării temei părintele să nu mai aibă timp și motivația să verifice tema”.

 

“Când am măsurat timpul mediu petrecut de elevi efectuând tema pentru acasă, am constatat că elevii din grupa a doua, care au avut un volum al temei cel mai apropiat de volumul optim, au petrecut în medie 20 de minute efectuând tema pentru acasă. În consecință, studiul validează științific atât regula de 10 minute pe nivel a Asociației Naționale a Educatorilor din SUA, cât și ordinul de ministru din 2016”, spune Dacian Dolean, expert în științele educației.

Casetă: Concluziile cercetării:

“Creșterea volumului temei pentru casă în învățământul primar poate avea un efect pozitiv. Este primul studiu experimental care arată clar o relație de cauzalitate”.

Supraaglomerarea copiilor cu aceleași tipuri de exerciții nu este eficientă. O excepție în acest caz ar fi cititul. În general, este cu atât mai bine, cu cât copiii citesc mai multe cărți de calitate și potrivite vârstei și intereselor lor”.

Relația dintre volumul temei pentru acasă și performanța școlară este curbiliniară. Până la un punct, tema poate avea un efect pozitiv, după care acest efect dispare.

 


Etichete: elevi teme ubb