monitorulcj.ro Menu

Educație

Un liceu din Dej concurează cu cele mai bune școli din Cluj-Napoca

Colegiul Național „Andrei Mureșanu” din Dej a dat clasă anul acesta multor școli de renume din Cluj-Napoca, având trei elevi care au avut media 10 la Bac și încă șase care au fost foarte aproape, la doar câteva sutimi distanță.

Într-o Românie indiferentă față de sistemul educațional, față de educația celor care sunt viitorul nostru, mai există, totuși, școli unde elevul și învățătura sunt mai importante decât orgolii sau nevoia acută de bani de la meditații. Un astfel de loc este Colegiul Național „Andrei Mureșanu” din Dej, unde în ultimii ani, conducerea și corpul profesoral și-au îndreptat atenția și energia înspre educația, în adevăratul sens al cuvântului, a elevilor școlii.

Colaborare elev-părinte-profesor

Prima schimbare pe care s-au axat reprezentanții instituției, a fost cea a legăturii dintre elevi, profesori și părinți, care este una extrem de importantă pentru ca elevul să învețe cât mai bine și să aibă rezultate cât mai bune.

„A fost și a rămas un liceu de tradiție și lumea de la Dej pune foarte mult accent pe scară. Schimbările pe care le-am făcut în ultimii ani, se axează pe munca cu părinte, elev și profesor, dar și pe meditațiile pe care profesorii le oferă în interiorul școlii”. Se dau foarte multe simulări interne și în momentul în care vedem că ceva nu merge așa cum ar trebui, ca să creștem șansele de promovabilitate, avem o întâlnire de lucru părinte-elev-profesor și la cerere eu, directorul adjunct sau consilierul școlar. Acolo discutăm cu cărțile pe față, pentru că de multe ori copilul caută scuze. Atunci noi încercăm să vedem unde este veriga slabă: la elev că nu este suficient de motivat, la profesor că nu este explicația centrată pe nivelul lui sau la părinți, dacă există probleme în familie, dacă părintele îi oferă sprijin. Astfel am constituit anul acesta echipe complexe de profesori  implicați exact pe partea asta”, a explicat Emilia Mureșan, directorul instituției.

Meditații în interiorul școlii

În timp ce prea mulți părinți scot lunar din buzunar sute de lei pentru meditații, deoarece speră că așa copiii lor vor fi mai pregătiți, la „Andrei Mureșanu”, profesorii își rup din timpul lor liber pentru a sta în plus, după ore, cu elevii, să lucreze în plus. Însă pentru asta nu primesc mai mulți bani. O fac din dorința de a-i ajuta pe elevi să fie cei mai buni. Elevii din orice clasă pot alege să meargă la meditații, însă cu cei de clasa a XII-a, acestea se fac intensiv.

„Meditațiile sunt, evident, gratuite. Spre exemplu, la fizică am avut pregătiți șase elevi și toți au luat note peste 9. La Matematică nu am avut niciun absolvent care să nu treacă și am avut 13 note de 10. Profesorii de istorie, geografie și logică s-au dus pe meditații în școală și pe predare intensivă. Ne-am dus și pe parte de opționale la clasele a XI-a și a XII-a, pentru a le mări șansele să ia note mari. Cu clasele terminale facem meditații intensiv, dar sunt profesori care fac meditații începând cu clasa a XI-a, cum ar fi profesorii de matematică sau de fizică. Profesorii vin, dar avem câteodată surpriza să nu vină elevii. Aici intervine relația pe care o păstrăm constant cu părinții”, a explicat Emilia Mureșan.

Secția maghiară, un rezultat nesperat de bun

Atenția cadrelor didactice a fost concentrată și pe secția maghiară, unde în clasa a IX-a mulți elevi au intrat cu medii de 2 sau de 3 și care au cele mai mari probleme la „limba și literatura română”.

„La secția maghiară a fost un rezultat nesperat de bun. După 11 ani am crescut brusc promovabilitatea în acest an, având în vedere că avem o secție maghiară unde se intră cu note de 2 și de 3 și atunci ne era aproape imposibil să ajungem la nota 5 cu ei. Acum a fost unul singur care nu a avut media necesară dintre cei care s-au prezentat. Am avut câțiva care s-au prezentat doar la 2 din 3 probe, fiecare cât a crezut că este capabil. Am lucrat în tandem profesori de română, maghiară, matematică, părinți, am avut ședințe mici de lucru, centrate pe fiecare copil în parte”, a spus directoarea.

Doar 5% dintre elevi nu au trecut examenul de bacalaureat anul acesta. Însă cadrele didactice nu îi vor lăsa baltă pe cei 5%, ci își vor rupe și din timpul vacanței pentru ei, fiindcă urmează sensiunea de examen din toamnă și trebuie să fie cât mai bine pregătiți cu putință.

„Acum urmează pregătirile pentru sesiunea din toamnă. Am luat deja legătura cu elevii care au ratat o probă sau care nu au avut media 6. Am avut surprize cu medii de 5.97 sau 5.91. Deci avem care se duc pe minima rezistență la efort și atunci se crează surprize. În fiecare an avem surprize de felul acesta și am încercat să minimalizăm. Trebuie individualizat și văzut la fiecare în parte care este problema.

Trei medii de zece și o promovabilitare de peste 95%. Cu asta se poate lăuda liceul din Dej. Însă Emilia Mureșan, directorul liceului, spune că nu este mulțumită. Vrea 100%, iar cu ambiția de care dă dovadă, alături de profesori, se pare că în curând vor reuși.