monitorulcj.ro Menu

Educație

Bacalaureat diferențiat pentru liceele tehnologice. Prin câte schimbări vor mai trece școlile care pregătesc viitorii meseriași?

Propunerea de a avea un bacalaureat diferențiat “în mod special pentru liceele tehnologice” ar putea fi inclusă în noua lege a educației.

Cel puțin asta lasă de înțeles ministrul Ecaterina Andronescu, care a declarat la TVR că ideea are o susținere extrem de importantă din partea directorilor de școli cu care a stat de vorbă în mai multe județe în ultima perioadă. Bacalaureatul profesional sau tehnologic este o temă vehiculată de actualul ministru încă din luna decembrie 2018.

Bacalaureat diferențiat, probabil, de anul viitor

Experții în educație avertizează că simpla schimbare a diplomei nu va face decât să aducă clienți în plus universităților.

”Deci în acest moment legea care este în vigoare și, deci, ceea ce se va întâmpla anul acesta, nu avem cum să vorbim de examen de bacalaureat diferențiat. S-a anunțat la începutul anului un singur tip de bacalaureat, este cel prevăzut de lege și pentru acela se pregătesc și elevii, se pregătesc și cei care au responsabilitatea sprijinirii acestui examen. Dacă în viitoarea lege și din dezbaterea publică și din Parlament o să rezulte o susținere a acestei idei de a avea bacalaureat diferențiat, atunci din momentul aprobării viitoarei legi putem să discutăm despre această formulă”, a declarat Ecaterina Andronescu în cadrul unei emisiuni.

Ministrul a mai declarat că în această perioadă s-a întâlnit cu directori ai școlilor tehnologice din mai multe județe din țară, cum ar fi Cluj, Bistrița-Năsăud, Buzău și Constanța.

„Pe unde am fost am încercat să-i întreb dacă această idee li se pare că este fezabilă și că este oportună pentru a o aplica, în mod deosebit pentru liceele tehnologice. Pentru că, din păcate, din liceele tehnologice se îngroașă rândurile celor care nu promovează examenul de Bacalaureat. Și are o susținere care mi se pare extrem de importantă: n-am văzut oameni care să se împotrivească, ci mai degrabă susținători ai acestei idei”, a explicat Andronescu.

Bacalaureatul diferențiat, o șansă în plus pentru absolvenții liceelor tehnice

Pentru absolvenții liceelor tehnice, un bacalaureat diferențiat ar fi util în ceea ce privește materia la alagere.

„A fost o discuție pe tema bacalaureatului diferențiat și cred că ar fi oportună introducerea lui în sensul în care ele fac foarte multe discipline tehnice. La limba și literatura română și la matematică pot să participe la examenul de bacalaureat. Problema este cu cea de-a treia disciplină. Ei dau bacalaureatul dintr-o materie la alegere pe care o studiază într-o oră pe săptămână, ceea ce mi se pare foarte dificil pentru ei. Dacă ar susține bacalaureatul din disciplinele tehnice, unde au mai multe ore pe săptămână, cred că ar fi avantajați. Ei studiază disciplinele de profil în clasa a XII-a și câte zece-douăsprezece ore pe săptămână. Ar fi o oportunitate pentru ei”, a declarat Corina Virginia Pop, directorul Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” din Cluj-Napoca.

Modificări după modificări pentru cei care doresc să devină meseriași

Criza meseriașilor se resimte din plin în câmpul de muncă de când Ecaterina Andronescu a desființat școlile profesionale. Sau, mai degrabă, le-a înlocuit cu licee tehnologice, unde elevii sunt obligați să obțină bacalaureatul. Din acest motiv elevii sunt tot mai puțini. În urmă cu câteva zile, ministrul Educației a declarat că nu a desființat niciodată Școlile de Arte și Meserii.

În ședința de Guvern din 11 februarie 2009 Ecaterina Andronescu prezintă Hotărârea de Guvern 77, privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat în anul şcolar/universitar 2009-2010, informează edupedu.ro
Creșterea aceasta a locurilor de la liceu era făcută prin desființarea Școlilor de Arte și Meserii.
În 2014 Guvernul Ponta adopta Strategia naţională pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului pentru perioada 2014-2020. Documentul susține că:

„Desființarea Școlilor de Arte și Meserii a condus la necontinuarea studiilor a cel puțin 10% dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a, în principal din cauza faptului că familiile nu pot să acopere costurile a 4 ani de școlarizare. Acest fenomen a fost vizibil în special în cazul elevilor din mediul rural, în condițiile în care rețeaua liceelor este mult mai slab dezvoltată aici în comparație cu mediul urban”.
De asemenea, sunt obligați să termine ciclul liceal și să suțină examenul de bacalaureat, ceea ce pe mulți nu îi încântă.