monitorulcj.ro Menu

Educație

Protest la simulare. Consiliul Elevilor îi îndeamnă pe elevii de clasele a VII-a și a VIII-a să dea foaia goală

Simularea examenelor de Evaluare Națională 2019 a început cu un protest. Consiliul Național al Elevilor anunță că protestează față de modul în care sunt organizate simulările examenelor naționale.

Tinerii spun că sunt „o generație de cobai” a Ministerului Educației. „Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc. Anul acesta, dăm #foaiagoală la simulările naționale!”, anunță Consiliul Național al Elevilor, potrivit edupedu.ro

Elevii spun că “simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc“.

Una dintre principalele probleme a fost că elevii claselor a VII-a au aflat doar în urmă cu o lună că vor susține și ei aceste simulări.

De asemenea, altă chestiune care îi deranjează pe reprezentanții elevilor sunt că minimul 30% dintre subiectele la matematică vor fi itemi obiectivi, după cum se arată în ordinul privind organizarea simulărilor anul acesta.

La Cluj nu au fost probleme

Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Cluj, la noi în județ nu au fost semnalate probleme. Singurele foi goale înmânate profesorilor au fost din partea elevilor care nu au știut să răspundă la niciunul dintre exerciții.

„Nu avem semnale de așa ceva. Cei care au dat foaia goală se poată să fie unu, doi, trei care nu au știut nimic. Nu există nepercursiuni, dar e vorba de inconștiență. Pentru că cei care au de lucru la aceste simulări sunt profesorii care fac toate activitățile și toate corecturile în regim de voluntariat, în interesul copilului, pentru că e bine să ai informații pe măsură ce te apropii de clasa a VIII-a. Deci e foarte bine ca la clasa a VII-a și a VIII-a să ai o verificare prealabilă. Atunci care e problema?”, a spus Valentin Cuibus, șeful IȘJ Cluj.

De asemenea, reprezentanții IȘJ susțin că aceste simulări sunt organizate pentru binele elevilor, pentru ca aceștia să își poată evalua cunoștințele.

„Creșterea, între simulare și examenul propriu-zis este de aproximativ 35-40%. Asta se întâmplă datorită măsurilor care se iau după aceea de profesori, de părinți. Părintele, în momentul în care vede unde se situează copilul, ia măsuri. Interesul copilului e cel care contează cel mai mult”, a adăugat Cuibus.

„Anul acesta, dăm #foaiagoală la simulările naționale!

Elevii sunt nemulțumiți de atitudinea pe care Ministrul Educației o are față de învățământul românesc și consideră că sunt „o generație de cobai”.

„Consiliul Național al Elevilor, structura reprezentativă a elevilor din România, dorește să aducă în atenția publică (mai ales vouă, elevilor pe care îi reprezentăm) o problemă care este cunoscută tuturor: metodele de evaluare din sistemul nostru de învățământ nu se pliază pe nevoile și interesele actuale.

De aceea, dar și pentru a responsabiliza toți decidenții care până acum nu ne-au luat în serios, invităm elevii din România să ni se alăture în protestul prin care ne opunem modului în care sunt organizate simulările examenelor naționale. Mai mult decât orice altceva, o facem pentru generațiile viitoare, pentru că ele nu trebuie să fie asemenea nouă, o generație de sacrificiu, o generație de cobai ai Ministerului Educației Naționale. Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc.

Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-au fost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc.

Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluția în educație: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, ești îndreptățit să ieși din joc. Itemii de tip obiectiv nu au fost etalonați, iar noi, deși suntem beneficiarii direcți ai educației, nu am fost consultați. Mai mult decât atât, suntem constrânși să acceptăm schimbările făcute din pix care încep să caracterizeze sistemul de învățământ românesc.

Dăm foaia goală pentru că suntem conștienți că ministerul ne vrea niște cobai, niște procente dintr-o diagramă și nimic mai mult”, este o parte din mesajul transmis de către reprezentanții elevilor.