monitorulcj.ro Menu

Educație

Abandon şcolar şi educaţie precară. Clujul pierde, anual, sute de elevi

Statistică: Unul din cinci tineri din România părăsește școala timpuriu, iar ţara noastră are de două ori mai puțini absolvenți de facultate decât media UE.

Unul din cinci tineri cu vârste între 18 și 24 ani a părăsit timpuriu sistemul educațional, în anul 2017, potrivit ultimelor date ale Institutului Național de Statistică (INS). De asemenea, circa trei din cinci elevi care au promovat liceul au reușit să obțină diploma de bacalaureat.

“În România, băieţii abandonează timpuriu şcoala într-un număr mai mare decât fetele. În anul şcolar 2016-2017, rata abandonului şcolar a înregistrat valori mai mari pentru populaţia şcolară masculină, atât în învăţământului primar şi gimnazial, în învăţământul secundar superior (liceal şi profesional) cât şi în învăţământul postliceal. Abandonul școlar se manifestă cel mai evident în învățământul postliceal, rata celor care părăsesc sistemul de educație fiind de 10,0% (9,5% în cazul fetelor, respectiv 11,0% în cazul băieților)”, reiese dintr-o publicație a INS, citată de hotnews.ro.

În ultimii ani, sistemul de educaţie din România s-a confruntat cu un fenomen nefavorabil, respectiv scăderea ratei de succes la examenul de bacalaureat.

În anul şcolar 2016-2017, doar 61,6% din totalul elevilor care au promovat anii terminali de liceu (clasele a XII-a şi a XIII-a) în acel an au reuşit să obţină diploma de bacalaureat.

Situaţia este diferită pe sexe, în sensul că rata de succes la examenul de bacalaureat este mai ridicată în cazul fetelor (68,9%), comparativ cu cea a băieţilor (53,7%).

În învăţământul superior, aproape toţi absolvenţii programelor de licenţă reuşesc să finalizeze studiile cu diplomă.

În anul universitar 2016-2017, ponderea studenților care au obținut diploma de licență în totalul celor care s-au prezentat a fost de 98%.

Deşi în ultimele două decenii a crescut semnificativ numărul absolvenților din învățământul universitar, țara noastră încă se plasează mult sub media europeană în ceea ce privește ponderea persoanelor cu studii superioare în totalul populaţiei.

În anul 2017, 17,6% persoane cu vârste cuprinse între 25 şi 64 ani aveau studii superioare, în România, comparativ cu 31,4% în statele membre ale UE.

Aşadar, spune Institutul, România rămâne încă o ţară cu o populaţie care are cel mai frecvent un nivel mediu de instruire. Situaţia devine din ce în ce mai nefavorabilă, în condiţiile în care în ultimii ani numărul de studenţi s-a înjumătăţit (în anul universitar 2017-2018, numărul de studenţi se afla la 49,1% din nivelul anului 2008-2009).

Rata de părăsire timpurie a sistemului educaţional de către tineri (18-24 ani) a fost în anul 2017 de 18,1%, în uşoară scădere comparativ cu valorile înregistrate în ultimii trei ani.

La nivelul județului Cluj, situația pare a fi ușor diferită. Cu privire la fenomenul abandonului școlar, de la nivelul claselor a VIII-a și a IX-a, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj, Valentin Cuibus, a apreciat că aceste date nu pot fi interpretate în mod general şi recunoaşte că ponderea abandonului școlar este mai mare în mediul rural, decât în cel urban.

”Un abandon real există, ca să fim cinstiți, la nivelul clasei a VIII-a, cei care nu se regăsesc la trecerea dintre clasa a VIII-a și a IX-a. Dar cifrele care se vehiculează pe piață sunt mult exagerate din punctul nostru de vedere. Este posibil ca într-un alt județ rata abandonului să fie de 20%-30%. Noi pierdem, de exemplu, la nivelul claselor a VIII-a și-a IX-a, în jur de 100 de elevi, care raportat la o cifră totală de 5000 de elevi, înseamnă câteva procente. Evident, în mediul rural, ponderea abandonului școlar la nivelul claselor a VIII-a și-a IX-a, este mai mare decât cea din mediul urban. În privința combaterii abandonului şcolar, funcționează atât strategii naționale, cât și strategii la nivel local”, a declarat Valentin Cuibus.