monitorulcj.ro Menu

Economie

La 80 de km de Cluj-Napoca o companie investeşte anual 700.000 de dolari în programe educaţionale

Directorul companiei vorbește despre lipsa școlilor cu profil tehnic și piedicile pe care sistemul românesc de educație le pune companiilor care vor să se implice pentru a schimba situația

Programele educaţionale desfăşurate de o companie privată, TenarisSilcotub, la Zalău pot fi o adevărată sursă de inspiraţie pentru marile companii din Cluj-Napoca. Colosul din industrie investeşte anual 1 milion de dolari pentru dezvoltarea comunităților din Zalău, Călărași și Câmpina, unde are unităţi, din această sumă 700.000 de dolari mergând doar în programe educaţionale.

Programele încep de la copiii de generală, trec prin toate ciclurile de învăţământ şi merg până la schimbarea mentalităţilor managementului din învăţământ

Spre exemplu, liderul în furnizarea de produse tubulare și servicii pentru industria energetică mondială a investit în ultimii trei ani 170.000 de dolari într-un program prin care, la finalul unei serii complexe de activități de consiliere vocațională, fiecare elev de clasa a VII sau a VIII primește o diagramă a abilităților proprii pe baza căreia poate lua o decizie privind pașii de urmat. În trei ani de la lansare au fost consiliaţi peste 1200 de elevi.

Investiţiile în educaţie, element de cultură organizaţională

Compania face parte dint-un grup italian, de aici venind şi ideile de implicare în educaţie.

„Familia fondatoare este familia Rocca şi compania a fost fondată pentru că Agostino Rocca a primit o bursă post-universitară care i-a schimbat viaţa şi datorită căreia a înfiinţat Tenaris. A vrut să dea înapoi comunităţii ce a primit el, dacă nu ar fi existat acea bursă, probabil că nici compania nu ar fi existat.Educaţia chiar poate schimba viaţa oamenilor”, ne-a explicat președintele TenarisSilcotub Mihaela Popescu, după evenimentul de prezentare a rezultatelor programului educaţional descris mai sus, care a avut loc ieri, la Zalău.

Popescu: În România e considerat degradant să urmezi un liceu tehnic

“Cred că o bună educaţie tehnică te ajută în viaţă şi încercăm să promovăm educaţia tehnică pentru că am constatat că în ultimii 10 ani e în pierdere de viteză în România. Am încercat să mergem împotriva curentului şi să spunem că nu este nimic greşit în a face liceul tehnic, nu înseamnă că nu poţi să mergi la facultate, nu înseamnă că dacă ai nişte cunoştinţe tehnice de bază, de mecanică, de electronică, de automatică, de electrică, nu poţi să mergi la facultate, nu este nimic degradant pentru că există un fel de stigmă a societăţii potrivit căreia e degradant să urmezi un liceu cu profil tehnic şi noi încercăm să-i încurajăm pe tineri că nu e deloc adevărat acest lucru”, spune preşedintele TenarisSilcotub.

Intervenţia pentru a schimba aceste mentalităţi e complexă.

„Avem diferite programe cu liceele tehnice, spre exemplu într-unul dintre programe am făcut cu trei licee o curiculă în care am definit meseriile care sunt aliniate cu piaţa muncii, care nu există în curiculă, am dotat patru laboratoare ca să aibă material didactic aliniat cu ceea ce există la ora actuală în companii, am făcut programe de training cu profesorii pe disciplinele tehnice ca să poată să predea în laboratoarele respective, am făcut programe de management cu managementul liceului ca să poată să exercite un management modern, am fost trei ani în board-ul liceelor încercând să le aducem guvernanţa corporatistă, să le fie definite foarte bine agendele, când intrăm în board să discutăm lucruri importante despre viitorul şcolii, nu salariul femeii de serviciu, am avut diverse acţiuni şi am încercat inclusiv să creăm clase tehnice, împotriva dorinţei unor profesori, care ar fi vrut să se înfiinţeze alt fel de clase”, continuă Mihaela Popescu.

România tot Românie și la Zalău

CEO-ul companiei le-a povestit jurnaliștilor și despre piedicile întâmpinate.

“Noi am intrat în board-ul liceelor, am încercat să aducem toate practicile, dar cadrul legislativ îţi dă o posibilitate de acţiune limitată. După trei ani am văzut că nu avem suficient impact şi atunci am ieşit şi am încercat să ne concentrăm pe programe în care putem să avem impact. Dacă ar fi mai permisiv cadrul legislativ poate şi persoanele din conducere ar fi mai receptive. Chiar dacă ar exista deschidere nu există cadru legislativ”, povesteşte preşedintele producătorului.

Centru de servicii la Cluj-Napoca

TenarisSilcotub are un centru de servicii în oraşul din inima Ardealului la care sunt angajaţi 66 de oameni. Managementul companiei spune că e posibilă o extindere în viitor.

„Pentru noi a fot un experiment reuşit centrul de servicii din Cluj-Napoca, ne-ar plăcea să ne extindem şi pe alte tipuri de servicii, ne gândim, nu imediat. Are 5 ani de la deschidere şi trei discipline, Administration and Finance, Supply Chain şi HR. Ne gândim să includem şi alte discipline, dar nu avem un plan concret. Există potenţial, forţa de muncă pe care o găsim în România este foarte bine pregătită şi a fost un succes”, spune Popescu.

Lipseşte forţa de muncă adecvată meseriilor disponibile

Deficitul de forţă de muncă este cauzat şi de lipsa meseriaşilor.

„Începe să se vadă lipsa de forţă de muncă, dar este combinat, nu este doar lipsa forţei de muncă, ci lipsa forţei de muncă adecvată pentru meseriile care există astăzi, pentru că există meserii pentru care nu avem candidaţi şi există candidaţi care nu sunt pentru job-urile pe care le avem disponible. Există o intensificare a concurenţei pe piaţa muncii cu siguranţă pentru că la nivel macroeconomic  jumătate din forţa de muncă activă este în străinătate. Vedem totdată, diferit white colour (personalul administrativ -n.r.) faţă de blue colour (muncitorii - n.r. ) pentru că pe white colour avem studenţii care pot să rivalizeze cu oricare alte resurse umane, vedem în schimb pe blue colour o pierdere a profesionalismului pe care România l-a avut în trecut”, conchide Mihaela Popescu

Cu o echipă de 1.900 de oameni în România, dintre care 1400 la Zalău, TenarisSilcotub are unități de producție la Zalău, Călărași și Câmpina. Prin programele de dezvoltare socială, compania investește constant în educație, sănătate, cultură și mediu.