Economie

8 întrebări pentru 8 femei de afaceri din Cluj. Din răspunsuri: "Femeia cu iniţiativă intimidează bărbatul"

Doamnele din mediul de afaceri clujean dau peste nas celor care consideră că business-ul este pentru bărbaţi prin rezultatele companiilor pe care le conduc sau în care au funcţii de conducere.

Bărbaţii domină încă lumea afacerilor, inclusiv pe plan local, însă sunt exemple de femei care demonstrează, prin experienţa pe care au acumulat-o şi prin faptul că au reuşit să conducă cu succes afacerile, că e doar o chestiune de procent, nu de calitate a felului în care se conduc afacerile în funcţie de sex.

Nastaca Biji

Are o experiență de business de 24 de ani, timp în care a dezvoltat cu succes compania de distribuție și retail Nasticom Impex SRL . Deşi a început pe ramura de distribuţie, afacerea s-a dezvoltat ulterior şi pe ramura de retail prin înfiinţarea lanţului de magazine Nasti&Co.


De ce sunt în continuare mai puţine femei antreprenor decât bărbaţi?

Majoritatea femeilor sunt descurajate de bărbaţi, de partenerii de viaţă, de anturaj, să se afirme. Nu sunt susţinute. Eu am fost o fire foarte puternică şi am răzbit, dar am fost susţinută şi de soţul meu. Am văzut însă, în jurul meu foarte multe persoane care sunt puţin mai timorate, mai speriate şi cedează mai uşor. Nu e feminin să fii bătăioasă, femeia puternică, femeia cu iniţiativă intimidează bărbaţii de aceea multe dintre ele sunt mai mult singure. E atât de greu în România să îmbini cariera cu familia. Cu mare efort şi cu susţinere din partea soţului se poate, foarte puţini doresc  însă să facă asta. Greu găseşti un bărbat şi să te susţină şi să fie tată bun şi înţelegător, să înţeleagă că lipseşti de acasă şi că nu speli ciorapi şi că nu găteşti, bărbaţii le vor pe toate.


Adriana Rotar

Conduce, alături de cele două fete ale sale, Friandise, prima cofetărie din România care produce mousse-uri realizate după reţete originale franţuzeşti, numai cu ingrediente naturale.

“A furat” meserie din Maroc, unde a predat într-un institut post-liceal în Casablanca care forma tehnicieni în domeniul HoReCa şi a scos prima promoţie de « confiseur-chocolatier » de acolo.


Întoarsă în ţară, a deschis un mic laborator, care de la 3 reţete de fursecuri, 5 mousse-uri şi un produs de patiserie sărată, cu care a început acum 12 ani, a ajuns să ofere o ofertă atât de bogată de produse, încât nici proprietara afacerii nu le mai ştie numărul, fără să facă rabat de la calitate.

Ce sugestii aveţi pentru tinerele antreprenoare din Cluj?


În primul rând ar trebui să se decidă dacă vor bani sau vor să deschidă o afacere pentru suflet. Când am ales să deschidem laboratorul, acum 12 ani, am fost foarte conştientă că nu o să ajungem în Top 300 niciodată, dar am vrut să facem un lucru din plăcere care să ne aducă şi un câştig. E foarte greu să faci bani mulţi dintr-o astfel de afacere, dar ne-am propus să fim în top 30 cele mai bune cofetării din ţară. Ca anterprenor de atâtea ori în viaţă îţi vine să pui lacătul şi să pleci şi să nu te mai întorci. Statul îşi pune o serie de oprelişti, nu ai bani de investiţii, dacă nu ai puţină pasiune nu vei răzbi şi nu vei reuşi să faci o afacere care să dăinuie în timp. Este o afacere de suflet, nu e o jucărie pe care mi-a dat-o soţul meu mai bogat, din contră, eu sunt divorţată şi am început afacerea cu cele două fete ale mele.

Trebuie în plus să cunoşti ceea ce faci. Să nu uite că în fiecare zi au ceva de învăţat, eu anul trecut am împlinit 60 de ani şi 35 de ani de când am terminat facultatea. În acest timp au apărut foarte multe materii noi, tehnologii noi. Tocmai de aceea am considerat că trebuie să mă înscriu la master la Gastronomie şi Nutriţie la USAMV şi anul acest îmi dau disertaţia. În fiecare zi au ceva de învăţat, dacă nu profesional măcar ca filosofie de viaţă, dacă ajungi acolo sus cineva îţi suflă tot timpul în ceafă şi trebuie să rămâi pe val şi să oferi ce e mai bun pentru clienţii tăi.


Loredana Florea

A făcut din pasiunea pentru frumos o afacere prosperă şi apreciată la nivel local şi naţional, cifra de afaceri a magazinelor deţinute fiind la nivelul anului 2016 de peste 250.000 de euro.

 Conduce „Casa cu flori”, concept de origine austriacă, dezvoltat în ultimii 11 ani în Cluj-Napoca, prima şi singura florărie din România membră a FDF (Fachverband Deutscher Floristen- Asociaţia Floriştilor Germani).

Aţi fost avantajată vreodată in afaceri datorită faptului ca sunteţi femeie?

Categoric DA. Dar acest avantaj porneşte din atuurile pe care le deţine o femeie la nivel psihologic şi nu din felul în care arată. Cred ca în aspiraţia  pentru o carieră personală, prin faptul că o femeie nu-şi ascunde emoţiile, trăirile îi dă acces la alte perspective şi nuanţe pe care puţini bărbaţi le observă. Aici aş puncta importanţa majoră a inteligenţei emoţionale. Ca femeie ai o mai mare  toleranţă şi rezistenţă la frustrare, eşti mai abilă în gestionarea relaţiilor umane şi ai capacitatea de a descifra intuitiv mesajul interlocutorului  iar aceste nuanţe  le poţi fructifica cu diplomaţie în business.

Mihaela Miron

Mihaela Miron este antreprenoarea care a făcut din tehnologie o pasiune. A fi femeie de afaceri de succes înseamnă să nu îți asumi roluri care nu te reprezintă, spunea ea, într-un interviu pentru Monitorul de Cluj. Absolventă a Universităţii Tehnice Cluj-Napoca şi pasionată de tehnologie, Mihaela Miron a înfiinţat în urmă cu 20 de ani, alături de soţul ei, tipografia Impress, o afacere de familie care are o echipă aproape neschimbată de la formarea ei și zeci de mii de lucrări.

Aţi avut vreodată probleme din cauza diferenţei de gen?

Ca orice om de business, m-am lovit de dificultățile inerente muncii pe care o desfășor, pe care le-am depășit. Nu îmi amintesc să fi fost vreodată discriminată, să fi avut de suferit din pricina unor prejudecăți ale celorlalți. Am învățat ceva din fiecare „lecție” primită, cu voie sau fără voie, iar această capacitate de învățare m-a ajutat să privesc înainte cu optimism.

Luminiţa Bungărdean

Demonstrează că şi o femeie poate să se descurce la fel de bine într-un domeniu considerat a fi exclusiv bărbătesc. Conduce de 11 ani service-ul Transauto din Cluj-Napoca, din poziţia de administrator al afacerii, dar se ocupă de toate aspectele afacerii, alături de echipa pe care şi-a format-o, începând de la aprovizionare, relaţii clienţi, relaţii furnizori, până la personal sau contabilitate.

Trebuie să muncească mai mult o femeie decât un bărbat?

Da. Partea de administrare o duc, în general, «în spate» femeile, din păcate. Situaţie evidenţiată mai ales în domeniul nostru. La majoritatea bărbaţilor care se ocupă de reparaţii auto nu le place să scrie, putem să le dăm 10 maşini de reparat, dar să nu scrie o foaie de prezenţă. Nu e aşa de uşor să te ocupi de acte sau să fii tot timpul la curent cu legislaţia.

Batinas Jolanda

A început de la zero, acum 11 ani afacerea Blue Travel şi a reuşit să crească veniturile agenției de turism an de an, chiar şi în perioadele în care a fost mai greu din cauza fluctuaţiilor la care este supus turismul pe fondul influenţei factorilor externi. Anul acesta spune că vine cu o nouă provocare pentru că cererile pe domeniul principal, adică Grecia, sunt în creştere, dar e convinsă că o să facă faţă cu succes.

La ce trebuie să renunţe o femeie ca să aibă o carieră de succes în afaceri?

Nu consider că trebuie să facem mai multe compromisuri decât bărbaţii, eu sunt de părere că mediul de afaceri impune la fel de multe sacrificii sau limite, atât bărbaţilor, cât şi femeilor. În domeniul nostru de activitate, uneori trebuie să renunţăm la un eveniment de familie sau poate la un eveniment monden, sau chiar un eveniment profesional care ar impune să fim acolo, din cauza faptului că presupune călătorii. Pe de altă parte depinde de tine însăţi dacă poţi să-ţi impui un echilibru între viaţa profesională şi cea personală, nu trebuie neapărat renunţat la tot, poţi să faci un echilibru.

Ioana Borza

Este de mai bine de 10 ani persoana care stă în spatele imaginii Farmec. Absolventă a Facultății de Farmacie, din cadrul Universității de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu, Ioana Borza a ajuns în compania Farmec în parioada de practică din ultimul an de studenție. A lucrat în departamentul de cercetare timp de doi ani, în perioada 2001-2003, iar acum este Director de Marketing.

Cât de important e aspectul fizic pentru femei pentru a reuși în carieră? Contează mai mult decât pentru barbați felul în care arată?

Succesul în carieră este condiționat de calități cum ar fi inteligența, ambiția, perseverența, disciplina și expertiza într-un anumit domeniu, dublate, evident, de pasiune pentru ceea ce faci. Aceste calități sunt condiții esențiale pentru reușită, atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Desigur, imaginea personală contează foarte mult în relațiile interumane și în cariera, însă consider că, într-un mediu de business sănătos, aspectul fizic și vestimentația ar trebui să conteze la fel de mult  pentru ambele sexe. Deși haina nu îl face pe om, o imagine adecvată inspira credibilitate și profesionalism, ceea ce contează foarte mult în mediul de afaceri. Alegerile vestimentare și stilistice ne reflecta atât personalitatea, cât şi atitudinea pe care o avem față de munca desfășurată. Astfel, un look îngrijit, elegant, dar simplu, impune respect și arată că acordăm atenția cuvenită tuturor aspectelor ce țin de noi și de munca noastră.

Lucia Morariu

Este director general al companiei Eximtur, cea mai mare agenţie de turism cu capital românesc, prezentă pe piaţa de profil din 1993 Lucia Morariu a fost secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, cabinetul Tăriceanu, şi, timp de doi ani (2004-2006), a fost preşedinte al Patronatului ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism). În perioada mandatului său, a fost introdusă noua clasificare pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.,

Consideră că pentru a avea succes în business o femeie trebuie să fie tenace, să aibă o minte organizată, să-şi păstreze vie atenţia pentru detalii şi să dea dovadă de pragmatism.

Credeţi că ar fi evoluat altfel afacerea dumneavoastră dacă aţi fi fost bărbat ?

Nu neapărat, nu am simţit în activitatea mea, în industria de călătorii, diferenţe din cauza faptului că sunt femeie.

 

 

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter