Economie

30% dintre clujeni, puşi pe tranzacţii imobiliare

După suișurile și coborâșurile consemnate pe parcursul ultimilor ani, interesul românilor pentru încheierea de tranzacții imobiliare este la un nivel ridicat. 1 din 3 locuitori din cele mai mari șase orașe din România sunt interesați să cumpere, vândă sau închirieze o proprietate, potrivit unui studiu imobiliare.ro.

De remarcat este și intrarea pieţei într-o etapă de maturizare: cumpărătorii au tendința de aloca mai mult timp pentru găsirea unei proprietăți. Pe de altă parte, printre semnele de maturizare a pieței se numără diminuarea importanței acordate de către clienți factorului preț (în favoarea zonei sau apropierii de facilități), dar și preferința sporită pentru locuințele noi, în detrimentul celor vechi.

Interes mai mare pentru chirii

Studiul relevă o ușoară creștere a interesului pentru chirii și o așezare a cererii în ceea ce privește nevoia de cumpărare. Din totalul populației cu o nevoie imobiliară, ponderea celor interesați să cumpere o locuință a scăzut ușor, de la 55,2% în 2015, la 53,7% în 2016; în același timp, ponderea celor interesați să ia o proprietate în chirie a crescut de la 10,6% la 11,8%. Pe de altă parte, cota celor care au nevoie să vândă a crescut de la 23,2%, la 25,1%. În 2016, proprietarii dornici să dea spre închiriere o locuință reprezentau 9,5% din piață, față de 11% în anul precedent.


În ceea ce privește timpul estimat pentru încheierea unei tranzacții, se remarcă o tendință de relaxare a potențialilor cumpărători. Astfel, cea mai mare parte dintre cei chestionați, respectiv 47,4% (față de 43,5% în 2015), se așteaptă să-și rezolve nevoia imobiliară într-un interval mai mare de șase luni; totodată, cota acelora care și-au alocat un interval de trei până la șase luni pentru aceasta a crescut de la 13,1% la 25%. Prin contrast, ponderea clienților cu o nevoie imobiliară urgentă, pe care ar vrea să o îndeplinească în mai puțin de o lună, a scăzut de la 19,7% în 2015, la 12,2%. Nu în ultimul rând, cota celor care se așteaptă să încheie o tranzacție într-un interval de una până la trei luni de zile a scăzut de la 23,7% la 15,4%.

Mai bine de jumătate dintre cumpărători au deja o locuinţă

Dintre potențialii cumpărători, 46,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în creștere de la un nivel de 38,3% consemnat în 2015. Pe de altă parte, 39,8% dintre respondenți (față de 40,7% în anul precedent) au deja o casă, dar își doresc una nouă. De remarcat este că numărul celor interesați de o achiziție în scop investițional (pentru închiriere) a scăzut semnificativ pe fondul instabilității legislative, de la o pondere de 21% în 2015, la 13,9% în 2016.


Românii se informează în general de pe internet, 58% alegând, ca prima sursă de informare site-urile imobiliare. Urmează cunoștințele apropiate și prietenii, agențiile imobiliare, apoi site-urile generaliste de anunțuri, rețelele sociale și târgurile imobiliare.  Cel mai cunoscut brand pe piața imobiliară online rămâne Imobiliare.ro, cu un nivel de notorietate de 88% în rândul utilizatorilor de internet cu o nevoie imobiliară activă. La mare distanță, sunt citate magazinuldecase.ro, homezz.ro și titirez.ro.

Cercetarea a fost derulată de către Imobiliare.ro, în parteneriat cu Synaptic Intelligence, în perioada 21 noiembrie – 21 decembrie 2016. Studiul a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța. 

abonare newsletter