monitorulcj.ro Menu

Economie

Inconsecvenţe şi bâlbe pe şantierul viitoarei autostrăzi Sebeş-Turda GALERIE FOTO

Ce trebuia să fie o vizită de lucru pe şantierul viitoarei autostrăzi Sebeş-Turda, s-a transformat într-un spectacol incoerent, electoral. Prefectului judeţului Cluj Gheorghe Vuşcan a ţinut cu tot dinadinsul să arate presei că au început lucrările la tronsonul 3 şi 4 al autostrăzii Sebeş-Turda. Vuşcan a fost însoţit de membri de vază din PSD ca Remus Lăpuşan sau Alexandru Cordoş, însă constructorii au spus că încă nu se pune problema începerii fizice a lucrărilor.

Prefectul “apolitic” de Cluj Gheorghe Vuşcan a ţinut să infirme zvonurile cum că nu se lucrează la autostrada Sebeş-Turda.

“Am venit aici pentru a risipi zvonurile că acest proiect, autostrada Turda-Sebeş nu se întâmplă. După cum vedeţi asistăm la deschiderea de şantier, constructorii ne-au dat asigurări că vor termina aceaste loturi mai repede decât preconizat”, a precizat Vuşcan.

Prefectul a fost pus în dificultate în momentul când a prezentat constructorul lotului 3 din autostrada Sebeş-Turda.

“Avem aici şi constructorul Impresa Pizzarotti cel care va construi lotul 3 din autostrada Sebeş-Turda“, a precizat Vuşcan.

“De fapt e vorba de Tirrena Scavi”, l-a corectat imediat un angajat al Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj.

După acest incident a venit rândul constructorilor celor două loturi să-şi expună proiectul.

“Lotul 4 din autostrada Sebeş-Turda este un tronson în lungime de 16,3 kilometri, în plus faţă de aceşti kilometri este nodul Turda, cel care va face legătura dintre autostrada aflată acum în construcţie şi autostrada Transilvania. Va avea 16 pasaje, 13 poduri şi 23 de podeţe. Începerea proiectului a fost din data de 20 mai 2014, data de finalizare va fi în 19 martie 2016. Nu este nimic uşor dar mergem înainte. Mari probleme în execuţie nu vom întâmpina, este un proiect de construcţie de autostradă, vom face faţă la tot ce mai apare. Este o diferenţă de 10 kilometri între Centura Vâlcele-Apahida şi lotul  4 din autostrada Sebeş-Turda, probleme cu alunecările de teren nu vor fi. Încă nu sunt finalizate descărcările arheologice în proporţie de 100%, dar sperăm că până la sfârştiul lunii noiembrie să fie finalizate. Este finalizată organizarea de şantier, au fost finalizate circa 70% din drumurile tehnologice, se execută lucrri pregătitoare şi pentru tronsoane experimentale, urmând să intrăm în construcţia autostrăzii. Dacă se poate lucra decembrie, ianuarie, vom lucra” a declarat Laurenţiu Virginaş manager de proiect Porr Construct SRL, cel care se ocupă cu construirea lotului 4 din autostrada Sebeş-Turda.

Imediat după această prezentare a venit, din nou, rândul prefectului de Cluj să se facă de ruşine. Din dorinţa de a se lăuda cu faptul că a reuşit să facă lobby pe lângă ministrul Transporturilor Ioan Rus obţinând o finanţare pentru un studiu de fezabilitate la un drum care ar urma să facă legătura dintre Centura Vâlcele-Apahida şi Autostrada Transilvania, Vuşcan a încurcat costurile proiectului.

“Pe lângă această conexiune cu coridorul IV (n.red. autostrada Sebeş-Turda) se mai întâmplă şi acea legătură dintre Centura Apahida-Vâlcele cu Autostrada Transilvania. Cei 5,5 km se vor realiza anul viitor. Avem banii pentru  studiul de fezabilitate. Cinci kilometri din care mai bine de 80% este proprietatea statului, nu vor fi mari probleme de expropriere. Va fi un proiect separat, cu finanţare din bani guvernamentali. Am făcut o cerere imperativă de finanţare către ministrul Transporturilor Ioan Rus. Am primit deja finanţare pentru studiul de fezabilitate, anul viitor ne apucăm de lucru. Studiul de fezabilitate costă 36.000 de euro”, a precizat Vuşcan.

“De fapt, costă 56.000 de euro studiul de fezabilitate pentru acestă conexiune”, l-a corectat Eugen Cecan şeful DRDP Cluj.

Lotul 3 din autostrada Sebeş-Turda va avea o lungime de 12,45 kilometri.

“Autostrada trece de două ori râul Mureş care creează câteva probleme, nu insurmontabile, dar costurile sunt mai mari. Legătura autostrăzii cu DN1 şi cu oraşele pe lângă care trece se face prin două noduri rutiere, nodul rutier Aiud şi nodul rutier Unirea, care e mai aproape de Decea. Datele de început şi de finalizare sunt aceleaşi ca la lotul 4, 20 mai 2014-martie 2016. Organizarea de şantier, curăţirea terenului sunt în plin progres, începutul lucrărilor de asfalt doar la anul la vară. Probleme de alunecări sau de infiltraţii majore nu am identificat până la ora asta. De evoluţie fizică a lucrărilor nu poate fi vorba, încă lucrăm la finalizarea proiectării, după care vom putea vorbi şi de evoluţia fizică a lucrărilor”, a precizat Ion Oniţă, inginer şi adjunct de şef de lucrare la Tirrena Scavi, constructorul lotului 3 din autostrada Sebeş-Turda.

Cei 70 de kilometri de autostradă între Sebeş şi Turda costă 400 milioane de euro, iar finanţarea este din fonduri europene, 85% şi 15% de la Guvernul României.

Date tehnice

Lot 3 autostrada Sebeş-Turda

Constructor: Asocierea Tirrena Scavi Spa-Societa Italiana Per Condotte d’aqua SPA, Moren Dakoli – reprezentantul antreprenorului

Valoarea lucrărilor: 420.511.921,44 lei fără TVA

Durata de execuţie a lucrărilor este de 22 de luni din care 4 luni proiectare, 18 luni execuţie lucrări şi 48 de luni perioada de garanţie

Stadiu: se lucrează la amenajări drumuri tehnologice şi platform de lucru, se aşteaptă aprobarea beneficiarului (Direcţia Implementare Proiecte Autostrăzi) pentru înaintarea declaraţiei de proiectare în CTE-CNADNR

Lot 4 autostrada Sebeş-Turda

Constructor: Asociere Porr Construct SRL-Porr BAU GMBH

Valoarea lucrărilor: 470.004.894,83 fără TVA

Durata de execuţie a lucrărilor este de 22 de luni din care 4 luni proiectare, 18 luni execuţie lucrări şi 48 de luni perioada de garanţie

Stadiu: se lucrează la cercetări arheologice, drumuri tehnologice şi platforme de lucru. A fost depusă documentaţia tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie.