monitorulcj.ro Menu

Economie

Andrei Poştoacă: „Urmăriți costurile, nu cifra de afaceri!”

Fondatorul liderului în sondaje de piaţă online „a dat lecţii” de antreprenoriat studenţilor de la UBB.

Obţinerea unor venituri mari nu reprezintă o garanţie a succesului unei afaceri, potrivit omului de afaceri Andrei Poştoacă, dezvoltatorul câtorva business-uri de succes internaţional.Întreprinzătorul a fost ieri, la Cluj-Napoca, pentru a ţine o prezentare în care să le împărtăşească din experienţa de business, dar şi de viaţă, studenţilor Universităţii Babeş-Bolyai, în cadrul evenimentului „Antreprenori pe scenă”, organizat de Banca Transilvania, Clubul Întreprinzătorului Român şi UBB. Fără o monitorizare strictă a nivelului cheltuielilor, reduse la minim prin apelarea la servicii de outsourcing, acolo unde nu este necesară păstrarea unui loc de muncă full-time, spre exemplu, dar şi fără o analiză atentă a fluxurilor monetare, multe firme ajung în pragul falimentului, chiar dacă ideea de afacere este bună, iar produsele sau serviciile „au trecere pe piaţă”, avertizează investitorul.

Domenii cu risc scăzut

Întâlnirea cu studenţii nu s-a redus la expunerea unui monolog sec, ci a oferit tinerilor oportunitatea de a adresa întrebări afaceristului. Una dintre curiozităţile venite de la participanţi, care îi macină, de altfel, pe toţi cei care vor să iniţieze un business, a fost spre ce domeniu ar trebui să se îndrepte astfel încât şansele de reuşită să fie maxime. Domeniul pe care mizează antreprenorul, este şi cel în care activează în prezent.„Piaţa de IT urmează trei trenduri, analiza de baze de date, social networking-ul şi gamification. Ai şanse mult mai mari de reuşită când industria în sine urcă cu 25%, cum se întâmplă în cazul ultimului domeniu din enumerat”, explică Poştoacă.

Gamification, sau industria jocurilor serioase, este utilizată ca mijloc de învăţare mai uşoară în afaceri prin utilizarea tehnicilor de design al jocurilor şi a logicii acestora.

Ce tip de cumpărător trebuie să urmărească firmele?

Afaceriştii au o serie de „obsesii” referitoare la clienţii lor, potrivit antreprenorului român. Printre ele se numără şi categoria asupra căreia ar trebuie să se insiste în procesul de „recrutare” a cumpărătorilor. Sunt trei categorii de clienţi pe care firmele şi le doresc – satisfăcuţi, loiali şi ambasadori.„Satisfacţia clientului nu e suficientă, pus din nou în situaţia de a alege între produse sau servicii, cumpărătorul va trata compania voastră de pe acceaşi poziţie cu cea a competiţiei, nici loialitatea nu e suficientă, zona spre care ar trebui să-i atrageţi pe toţi este cea a ambasadorilor, aceştia vor vinde pentru voi, prin recomandările pe care le fac”, explică Andrei Poştoacă.

Intrare fragedă în lumea afacerilor

La vârsta de 19 ani, Poştoacă a deschis propria lui firma, IMRI, care în 4 ani a devenit cea mai mare firma de colectare de date din Suedia. În 2000 acesta înfiinţează o firmă de sondaje de piaţa online în România, care devine lider mondial cu mai mult de 800 angajaţi in 7 ţări, iar în 2010 reîncepe a 3-a aventura antreprenorială, Clintelica, care duce domeniul CRM la nivelul următor, Network CRM.Românul nu s-a limitat doar la afaceri consolidându-şi un rol important şi în „domeniul didactic”, prin publicarea cărţii „The Anonymous Elect”, singura lucrare în domeniul panelelor de acces online.